کد خبر ۷۲۶۸۰ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۱۱
در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان قم مطرح شد؛

دریاچه نمک قم نفس می کشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: تاثیر مثبت بارش های اخیر بر رشد پوشش گیاهی،دریاچه نمک را از وضعیت بحران عبور داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حکایت شوربختی دریاچه نمک قم، قلب ایران تشنه است، خطر طوفان نمک پایتخت را تهدید می‌کند، زنگ خطر دریاچه نمک به صدا در آمد،بحران دریاچه نمک قم زندگی ۲۵ میلیون نفر از مردم کشور را تهدید می‌کند،دریاچه نمک قم در آستانه  بیابان شدن،مرگ تدریجی دریاچه نمک  قم،این ها تنها جزیی از تیتر یک رسانه ها در انعکاس خبر آینده نگران کننده دریاچه نمک قم در چند سال اخیر است.

 

سال‌ها بود که به  علت خشکسالی و کمبود بارش‌ها زنگ خطر برای بحرانی شدن وضعیت دریاچه نمک به صدا درآمده بود، پدیده گرد و غبار حاصل از خشک شدن این دریاچه آن را به کانون‌ گرد و غبار تبدیل کرده بود که  نه تنها  تهدیدی برای استان قم بلکه تهدیدی برای بیش از ۲۵ درصد جمعیت کشور و از جمله پایتخت به شمار می رفت.

بحرانی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، برای ادامه حیات خود به تنفس مصنوعی که همان تخصیص یافتن حقابه های زیست محیطی است، نیاز داشت.

اما این بار بخشی از حقابه ها از آسمان نازل شد و  بارش بی امان باران بهاری در سال جدید و از پی آن سیلاب ها جانی دوباره به دریاچه نمک قم داد.

دریاچه نمک قم نفس می کشد+بخشی از حقابه ها از آسمان نازل شدتصاویر

موسوی مشکینی ،مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛در خصوص آخرین وضعیت دریاچه نمک قم اظهار کرد: بارندگی های اخیر اثرات خوبی بر روی اکوسیستم ها داشته اند و تراز آبی اکوسیستم های استان  بهبود پیداکرده است.

وی افزود: در بازیدهای میدانی، سطح منابع آب های زیرزمینی قم  افزایش پیدا کرده و به نوعی حقابه های زیست محیطی هم برای رودخانه ها و تالاب های استان  تامین شده است .

دریاچه نمک قم نفس می کشد+بخشی از حقابه ها از آسمان نازل شدتصاویر

موسوی مشکینی  با اشاره به بحرانی شدن دریاچه نمک قم در سال های اخیر اضافه کرد:این دریاچه با بارش های خوب بهاری آبگیری خوبی داشته و از وضعیت بحرانی سال گذشته عبور کرده است.

وی ادامه داد:خوشبختانه این بارش ها بر روی  افزایش سطح پوشش گیاهی تاثیرگذار خواهد بود  و به نوعی شاهد کاهش گرد و غبار از این حوزه  در تابستان خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم بیان کرد:در دریاچه نمک و حوزه مربوطه آن با خشکسالی ها یک تراز منفی طی ده پانزده سال گذشته اتفاق افتاده  و این چیزی نیست که با یک دوره بارندگی کاملا جبران شود اما تاثیرات خوب خودش را بر جای گذاشته است.

دریاچه نمک قم نفس می کشد+بخشی از حقابه ها از آسمان نازل شدتصاویر

وی در ادامه عنوان کرد:این وضعیت مطلوب پایدار نیست چون سال های گذشته حقابه های دریاچه نمک قطع شده بود و آبی به آن نمی رسید آبگیری ها خیلی محدود بوده و  ۴۵۰ میلیون متر مکعب سالانه توسط بارندگی تامین می شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم ادامه داد:دریاچه نمک با توجه به ساخت و سازها و سد سازی های اطراف آن برای حقابه ها در واقع عملا حقابه زیست محیطی  مصوبه شورایعالی آب که ۱۵۰ متر مکعب باید به آن  تخصیص می یافت عملی نشد.

دریاچه نمک قم نفس می کشد+بخشی از حقابه ها از آسمان نازل شدتصاویر

موسوی با تاکید بر بر ضرورت تخصیص حقابه ها گفت: برای مدیریت وضعیت کانون‌های گرد و غبار در کشور به ویژه  دریاچه نمک، باید حقابه‌های زیست محیطی به قم تخصیص داده شود.

وی در ادامه با بیان این که  ۱۰ درصد این استان را تالاب‌ها تشکیل داده است گفت:خوشبختانه امسال با بارندگی ها رودخانه ها به ویژه قمرود پرآب شدند، تالاب‌های حوض سلطان، مره، بهشت معصومه و گنبد نمکی با  دریاچه‌ای کوچک در دل خود، تالاب غدیر پس از گذشت حدود ۲ دهه از خشک شدن، آبگیری خوبی داشته‌اند و هم اکنون وضعیت مطلوبی دارند.

دریاچه نمک قم نفس می کشد+بخشی از حقابه ها از آسمان نازل شدتصاویر

موسوی مشکینی گفت: وضعیت تالاب‌ها به بارش سالانه بستگی دارد، تالاب هر سال باید آبگیری مناسبی داشته باشد، اگر در سال‌های آینده بارش‌های مناسبی صورت نگیرد و مصرف  بی رویه انجام شود، تالاب‌ها و دریاچه‌ها قم به وضعیت بحرانی سال‌های گذشته خود برمی گردند.

دریاچه نمک قم نفس می کشد/بخشی از حقابه ها از آسمان نازل شد+تصاویر

وی در ادامه  با بیان این که پیش از وقوع حوادث طبیعی همچون سیل باید  تمهید‌ات لازم برای کاهش خسارت‌ها  فراهم شود،افزود: بخشی از سیلاب ها در کشور به علت  تخریب محیط زیست، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و از بین  بردن پوشش گیاهی است.

دریاچه حوض سلطان به مانند آیینه‌ای بزرگ در قلب ایران و مابین سه استان اصفهان، قم و سمنان  و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع است، این دریاچه که در حال تبدیل شدن به یک فاجعه ملی بود، بهار امسال، بارش نعمت الهی بر پهنه خشکیده آن  بار دیگر نفس را در  ریه های قلب ایران  به جریان انداخت.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com