کد خبر ۷۲۷۵۵ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۲

1000 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شد

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: 1000 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)، رضا قربانی ظهر امروز در نشست خبری که سالن جلسات ساختمان خاتم برگزار شد، اظهار داشت: عددی که امسال برای شرکت‌های دانش‌بنیان قم در نظر گرفته‌شده به هیچ مناسب این شرکت‌ها نبوده و بسیار محدود است درصورتی‌که فعالیت‌های این شرکت‌ها در قم پررنگ‌تر شود امکان تزریق تسهیلات تا 9 نیز برابر وجود دارد.

وی افزود: از 10 ساله گذشته توجه مسئولان ملی به مسئله شرکت‌های دانش‌بنیان قابل‌توجه بوده است، صندوق نوآوری و شکوفایی طبق قانون در عالی‌ترین سطح ممکن در کشور سیاست‌گذاری و تأمین مالی می‌شود.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق زمانی تأسیس شد که همراه با تأسیس پرشمار شرکت‌های دانش‌بنیان بود از سال 90 به بعد بیش از 4 هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان در کشور به ثبت رسیده است.

قربانی ادامه داد: بازنگری در سیاست‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در سه حوزه، ضمانت، تسهیلات سرمایه‌گذاری و کمک افزایی به توان شرکت‌های دانش‌بنیان سه رویکرد مهم صندوق در امر بازنگری فعالیت و اقدامات است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد صندوق در این سه حوزه از رویکرد مستقیم و تصدی‌گری خارج‌شده و به‌صورت غیرمستقیم وارد عرصه خدمات شده است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: ایجاد نهادهای مالی تخصصی هدف مهم صندوق در امر ارائه تسهیلات است، با همکاری با نهادهای مالی بسیاری از مشکلات گذشته در امر ارائه تسهیلات از بین می‌رود.

وی گفت: در امر تجاری‌سازی، صندوق از فاز تجاری صنعتی و ورود به بازار وارد محور حمایت می‌شود، در امر تجاری‌سازی در محورهایی چون نمونه‌سازی صنعتی، ورود به بازار، تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری تسهیلات 4 درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت می‌شود.

قربانی ابراز کرد: نهادهای مالی تخصصی به‌زودی در تمام کشور تأسیس می‌شود باروی کار آمدن این قبیل صندوق‌های پژوهش و فناوری ارائه تسهیلات مالی و خط اعتباری درروند مطلوب‌تری قرار می‌گیرد. در این امر پذیرش ریسک نیز توسط صندوق پژوهش و فناوری صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبلی به دلیل رویکرد صندوق، پروسه سرمایه‌گذاری زمان بسیار زیادی می‌برد و تعداد در امر قیمت‌گذاری و فرایند نظارت نیز با کندی و معضل همراه کرده بود که در رویکرد جدید، ارزش‌گذاری سهام، نظارت و مابقی امور در امر مطلوب‌تری صورت می‌گیرد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز کرد: بارویکرد جدید صندوق مشکل سرمایه‌گذاری به‌صورت زیادی حل می‌شود، باوجوداینکه نقدینگی قابل‌توجهی در کشور وجود دارد اما این اعتبارات به دلیل ریسک‌پذیری به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌رود اما در رویکرد جدید صندوق نوآوری ضمانت بازگشت 80 درصدی اعتبارات را ضامن می‌شده که سبب جذب سرمایه می‌شود.

قربانی گفت: در مبحث توان‌افزایی نیز کمک‌های مشاوره‌ای، آموزشی و تسهیلاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود، هدف صندوق نوآوری و شکوفایی از همکاری با نهادهای مالی به‌هیچ‌وجه تضعیف صندوق پژوهش و فناوری نیست.

وی تأکید کرد: 216 میلیارد تومان تسهیلات در رابطه با صندوق‌های پژوهش و فناوری پرداخت و 750 میلیارد تومان نیز خط اعتباری نیز در سطح کشور در نظر گرفته‌شده که سهم استان به دلیل محدودیت‌هایی موجود اندک است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: درصورتی‌که طرح‌های ارائه‌شده دارای طرح‌های قابل توجیهی نباشد از ارائه تسهیلات محروم می‌شوند چراکه ارائه تسهیلات به این قبیل شرکت‌ها با افزایش بدهی‌ها همراه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان نقدینگی و تسهیلات مالی بوده و مشکل اصلی این شرکت‌ها مسئله بازاریابی و بازار سازی است، علت اینکه امروز چین بسیاری از بازارهای کشور را گرفته به‌دلیل جذابیت‌های بازار سازی و فاینانس حاصل از آن بوده است.

قربانی ابراز کرد: با همکاری‌های بین سازمانی و  افزایش سرمایه‌گذاری امکان افزایش سرمایه و بودجه‌های استان قم وجود دارد، تاکنون بیش از 1000 هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق‌های پژوهش و فناوری پرداخت‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش دولتی کمکی در افزایش سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد، در حال حاضر 49 درصد سهام صندوق پژوهش و فناوری توسط بخش دولتی و 51 درصد نیز توسط شرکت‌های خصوصی تأمین می‌شود که در زمینه افزایش سرمایه صندوق اگر بخش دولتی حاضر به افزایش اعتبارات باشد بخش خصوصی نیز آمادگی‌های لازم را دارد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com