کد خبر ۷۲۷۷۱ انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۴۲

دولت کمکی به حمل‌ونقل عمومی قم نمی‌کند

معاون شهردار قم گفت: هزینه تمام‌شده حمل مسافر در قم 1630 تومان بوده که ازاین‌بین دولت سهم یک‌سومی خود را در چند سال گذشته پرداخت نمی‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، عباس ذاکریان عصر امروز در نود و دومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آیتم‌های هزینه نگهداری، بیمه و سرویس و تورم سالانه نرخ‌گذاری قیمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی هرسال با افزایش نسبی همراه می‌شود.

وی با اشاره به هزینه نگهداری ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم افزود: 960 تومان هزینه سرویس و نگهداری اتوبوس‌های درون‌شهری به ازای هر شهروند است، قیمت تمام‌شده حمل مسافر  بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت، 1630 تومان می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تأکید کرد: 520 تومان نرخ هزینه کارتی و 850 تومان نیز نرخ کرایه نقدی اتوبوس‌رانی در سال جاری است که فاصله آن باقیمت تمام حمل مسافر همچنان زیاده بوده و شهرداری باید یارانه‌ای در قبال آن پرداخت کند.

ذاکریان با تأکید بر فرسودگی بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم خاطرنشان کرد: بخشی از اتوبوس‌های درون‌شهری قم در آستانه فرسودگی کامل دارد که نیاز 500 میلیون تومانی برای اورهال شدن دارند.

وی تصریح کرد: بخشی از اتوبوس‌های درون‌شهری قم باقیمت 1 میلیارد و 500 میلیون تومان خریداری‌شده که بر مبنای هزینه هرکدام از آن‌ها قیمت تمام‌شده حمل مسافر نیز در شهر تفاوت می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: از هزینه تمام‌شده 1630 حمل مسافر در قم باید یک‌سوم را شهرداری، یک‌سوم را دولت و یک‌سوم را نیز شهروندان پرداخت کنند که دولت در سال‌های گذشته رقمی را برای این منظور به شهرداری‌ها پرداخت نکرده است.

ذاکریان با اشاره به تهیه کارت‌های اتوبوس شهروندی در سال 98 عنوان کرد: در چند ماه گذشته به دلیل مشکلات زیرساختی مشکلاتی در امر صدور کارت اتوبوس در کل کشور وجود داشته که در روزهای گذشته به حد موردنیاز این قبیل کارت‌ها تهیه و خریداری‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام شرکت‌های نگهدارنده دستگاه‌های کارت‌خوان ظرف زمانی دوساعته موظف به تعمیر و یا تعویض دستگاه کارت‌خوان‌های خراب و معیوب هستند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: در چند ماه گذشته قرارداد 23 دستگاه اتوبوس باقیمت 750 میلیون و 104 اتوبوس باقیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومان منعقدشده که بخشی از آن‌ها خریداری‌شده است.

وی با اشاره به واگذاری و خارج شدن 23 دستگاه مینی‌بوس درون‌شهری قم از چرخه حمل مسافر گفت:  هزینه واگذاری این 30 دستگاه مینی‌بوس درمجموع 500 میلیون تومان بوده و می‌توان از محل هزینه آن‌ها در خرید اتوبوس‌های درون‌شهری استفاده کرد.

عضو شورای شهر قم نیز با تأکید بر لایحه اخذ مجوز افزایش بهای خدمات نمایشگاه گل و گیاه ویژه بخش خصوصی در اراضی شخصی عنوان کرد: شکل و ساماندهی گلخانه‌های شخصی نسبت به گذشته بهبود پیداکرده اما همچنان مشکلات زیادی پیرامون آن احساس می‌شود.

محمود محرری تأکید کرد: بسیاری از این نمایشگاه‌های شخصی گلخانه‌ای از سطح پیاده‌رو برای برپایی نمایشگاه استفاده کرده که با مشکلاتی در عبور و مرور شهروندان همراه شده است، از برخی فضاهای روباز شهری و یا اماکن تجاری می‌توان برای برپایی این قبیل از نمایشگاه استفاده کرد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com