کد خبر ۷۲۷۸۶ انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۲

برنامه‌های سالروز بزرگداشت شهید مطهری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، نشست خبری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری با سخنرانی جعفرپور دبیر ستاد بزرگداشت شهید مطهری، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه سوم اردیبهشت) در موسسه علمی فرهنگی شهید مطهری برگزار شد. 

جعفرپور در ابتدای نشست با اشاره به اهمیت بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت استاد مطهری و صدمین سال ولادت این معلم شهید، گفت: امسال سال ویژه ای برای ما محسوب می‌شود. از سویی بیانیه های رهبر معظم انقلاب و قرابت آن با اندیشه های شهید مطهری به خاطر نظریه پرداز انقلاب بودن و از سوی دیگر بازخوانی اندیشه و آثار او برای نسل جوان مهم است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد سالگرد شهادت شهید مطهری، گفت: این ستاد شامل ۳۰ دستگاه فرهنگی در کشور است که ۶ جلسه همه با هم داشتیم و دو اتاق اندیشه‌ورز شکل دادیم تا درست برنامه‌ریزی کنیم. هر دستگاه قرار شد علاوه بر برنامه های جاری خود یک برنامه ویژه هم داشته باشد.

جعفرپور با اشاره به برنامه های ستاد سالگرد شهید مطهری با نام شهید مطهری و گام دوم انقلاب گفت: یکی از این برنامه ها با هماهنگی وزارت علوم، یازدهم اردیبهشت ماه با حضور وزیر علوم و با تقدیر از دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار می شود.

وی افزود: همایش حکمت مطهر دهم اردیبهشت ماه با همکاری دانشگاه صدا و سیما و با بنیاد شهید مطهری و با سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی در دانشگاه صدا و سیما برگزار می‌شود. امسال مستند «مرتضای امت» با بررسی زندگی و زمانه شهید مطهری با همکاری صدا و سیما و به دستور رییس سازمان کلید می‌خورد. قرار است ساخت این مستند از سالگرد شهید مطهری آغاز شود. 

وی افزود: همایش استاد مطهری دوازدهم اردیبهشت ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت قرآن در اندیشه شهید مطهری برگزار می‌شود. پژوهش‌های متعددی دراین زمینه صورت گرفته و مقالات آن خوانده می شود. 

جعفرپور اظهار داشت: همایش مطهری و مواجهه با فلسفه یونانی نیز با سخنرانی احمد عسگری و امیرحسین ساکت‌اف دهم اردیبهشت در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود. همایش دیگر استاد مطهری، بنیادهای نظری و اقدامات عملی اقتصاد در گام دوم انقلاب اسلامی است که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز چهارم اردیبهشت ماه برپا می شود.

* طرح نگارش نامه به شهید مطهری توسط دانش آموزان

وی با اشاره به طرح نگارش نامه به شهید مطهری توسط دانش آموزان گفت:  این طرح با پیشنهاد آموزش و پرورش برای دانش آموزان سراسر کشور برگزار می شود. وزارت ورزش هم پیشنهادی برای برگزاری لیگ‌های ورزشی به نام شهید مطهری مطرح کرده که ۷ فدراسیون چون ورزش و پهلوانی و زورخانه ای،کبدی و... اعلام آمادگی کردند تا در هفته معلم این اتفاق رخ دهد.

جعفرپور درباره گلباران محل شهادت و زندگی شهید در تهران و فریمان گفت: دستگاه‌های مختلف آموزش و پرورش و شهرداری اعلام آمادگی بازدید از محل زندگی ایشان در تهران را داشتند. همچنین فضاسازی محیطی و بیلبوردهای شهرداری نیز با عکس‌نوشته‌های شهید در مناطق مختلف و در نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری درباره برنامه های بنیاد شهید مطهری هم توضیح داد: بنیاد هم مجموعه نشست پیش بینی کرده بیست نشست علمی با دانشگاه های مختلف شهرهای مختلف تعبیه کرده و در هر کدام نشست برگزار می کنند.

وی افزود: یک همایش ملی هم با همکاری بیست دستگاه و با محوریت حوزه علمیه قم در روز ولادت او با عنوان شهید مطهری و گام دوم انقلاب سیزده بهمن ۹۸ برگزار می شود. این همایش پیش بینی بین‌المللی شدن هم دارد. 

جعفرپور افزود: مدیریت حوزه علاوه بر نشست بین المللی قرار است دوازده اردیبهشت بزرگداشت شهید مطهری را در سالن دارالشفا قم برگزار کند. مجمع عالی حکمت هم چهارده نشست علمی در قم و دو نشست در شیراز و مشهد خواهد داشت بخشی انجام و بخشی تا روز معلم برگزار میشود‌.

وی همچنین یادآور شد: رادیو و تلویزیون هم در هفته معلم با حجم زیادی برنامه در همه شبکه ها فعال خواهد بود که بخشی از آن شامل سخنرانی های شهید مطهری است.

این مقام مسئول در بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: ما هم در بنیاد ۲۵جلد کتاب صد صفحه ای در دست انتشار داریم که چهار مجلد آن «مطهری و مهدویت»، «عدالت»، «حقوق زن» و «عرفان» تا هفته معلم رونمایی می‌شود. اپلیکیشن جامع اندرویدی با قابلیت جست‌وجوی همه آثار شهید مطهری هم آماده رونمایی شده است که در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: انتشارات صدرا هم که آثار شهید  مطهری را منتشر می‌کند، امسال ۳ کتاب منتشر کرده است: یکی فطرت در قرآن که مجموعه سخنرانی‌های شهید مطهری برای طلاب حوزه است، دوم مسئله مالکیت و سوم اولین جلد حاشیه شهید مطهری بر کتاب اسرار ملاصدرا است.

انتهای پیام/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com