کد خبر ۷۲۸۲۱ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۲
به بهانه ایجاد پارکینگ‌های موقت در شهر قم؛

پارکینگ هایی که گمشده ی شهر هستند

ایجاد پارکینگ در شرایطی که با توجه به افزایش قیمت های رخ داده امکان تملک و عریض کردن خیابان ها وجود ندارد می تواند تا حدودی آرامش را به خیابان ها و مردم قم به ارمغان بیاورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، ایجاد پارکینگ در کلان‌شهرها همواره یکی از خواسته‌های به‌حق مردم بوده است، خواسته‌ای که در برخی از شهرهای کشور تا حد قابل قبولی برآورده شده اما در قم این مهم همچنان مغفول مانده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که روزبه‌روز بر تعداد خودروهای داخل شهر قم افزوده می‌شود و به دنبال آن نیاز به پارکینگ نیز بیشتر احساس می‌شود.

نکته مهم دیگر این‌که شهر قم سالانه پذیرایی میلیون‌ها زائر از جای‌جای ایران اسلامی است که با وسایل نقلیه‌ای شخصی به استان قم سفر می‌کنند.

در این میان تنها اقدام قابل‌توجه را می‌توان افتتاح پارکینگ زائر عنوان کرد که آن‌هم ظرفیت دو هزار خودرو را دارد و در بسیاری از روزهای شلوغ سال به‌سرعت ظرفیتش تکمیل می‌شود و البته جانمایی این پارکینگ به صورتی است که تنها برای زائران حرم مطهر ایده آل است.

از سوی دیگر شهرداری قم بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال ایجاد پارکینگ‌های کوچک و منطقه‌ای را در دستور کار دارد، اقدامی که شاید نتواند در درازمدت پاسخگویی شهروندان قم باشد اما عملی شدن آن‌هم می‌تواند رضایتمندی عمومی را به دنبال داشته باشد.

در این میان یکی از خیابان‌های پرتردد و حیاتی شهر خیابان شهدا (صفاییه) است که نیاز به پارکینگ در این خیابان به‌شدت احساس می‌شود و شاید پارک کردن خودروهای متعدد در کوچه‌های باریک و قدیمی این منطقه خود گواه این مهم است.

در هفته‌های اخیر و بر اساس رأی دادگاه شهرداری قم مجوز گرفته تا محل اجرای پروژه شهید کاظمی که به علت ورشکستگی پیمانکار (موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج) مربوطه فعلاً بلاتکلیف است را به‌صورت پارکینگ موقت مورد بهره‌برداری قرار دهد.

اتفاقی که منجر شده است در یکی از شلوغ ترین و پرتردد ترین خیابان شهر به راحتی جای پارک پیدا شود و شهروندان بدون دغدغه به کارهای خود بپردازند.

در واقع بهره برداری هر چند موقت این پارکینگ به خوبی نقش پارکینگ ها در ایجاد رفاه و آسایش شهروندان را نمایان می سازد.

ایجاد پارکینگ در شرایطی که با توجه به افزایش قیمت های رخ داده امکان تملک و عریض کردن خیابان ها وجود ندارد می تواند تا حدودی آرامش را به خیابان ها و مردم قم به ارمغان بیاورد.

البته ایجاد مجتمع های تجاری در خیابان های شهر قم بدون ایجاد پارکینگ نیز از دیگر معضلاتی است که گریبانگیر شهر را گرفته است، مجتمع هایی که تجاری شدن تمامی طبقات آن و ارزش افزوده آن مالکان را به این وسوسه می اندازد که جریمه شهرداری را پرداخت و در عوض از طریق فروش مغازه های آن درآمد خوبی به جیب بزنند.

به هر حال ایجاد پارکینگ های موقت و استقبال مردم به خوبی این مهم را به مسئولان شهری گوشزد می کند که بیش از پیش به فکر حل این مشکل در شهر زائرپذیری مثل قم باشند.



برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com