کد خبر ۷۳۴۶۷ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۸

یک میلیون و 100 کاربر در «ایتا» فعالیت مستمر دارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)،، محسن غفاری ظهر امروز در آیین تجلیل از مدیر پیام‌رسان ایتا به‌عنوان مدیر نخستین شرکت رشدیافته مرکز رشد دانشگاه قم که در سالن جلسات دفتر ریاست این دانشگاه برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی و امام عزتی به ایران دادند که امروز جوانان ما قله‌های علم و فناوری را با اراده‌های خود فتح می‌کنند.

وی اضافه کرد: برای ساختن یک تمدن اسلامی نیاز داریم که جوانان انقلابی در رشته‌های مختلف حضور یابند و بهترین مکان برای تحقق این هدف، دانشگاه و بهترین دانشگاه نیز دانشگاه قم است.

مدیر پیام‌رسان ایتا با بیان اینکه تکنولوژی سطح علمی مدیریت تعداد بالای کاربران در اختیار کشورهای غربی است، مطرح کرد: اکنون در فضای مجازی سلطه بر فضای مجازی از سیطره کشورها خارج شده و هر فردی که بتواند قلب‌ها و فکرها را تسخیر کند می‌تواند بر آن‌ها حکومت کند و متاسفانه دولت مردان در این حوزه کوتاهی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طراحی پیام‌رسان در حقیقت مجموعه‌ای از چندین علم است، مطرح کرد: طراحی، معماری و کدنویسی پیام‌رسان ایتا پنج سال است که آغاز شده و اکنون توانسته به این تکنولوژی در حوزه نرم‌افزاری برسیم اما در حوزه سخت‌افزاری نیازمند زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و دیتاسنترهای بزرگ و فعال هستیم که تاکنون تحقق نیافته و در برخی از موارد نسبت به آن‌ها کوتاه نظری می‌شود و برخی نیز می‌گویند که نباید به این فضا ورود کنیم.

غفاری از آلودگی و خطرات فضاهای مجازی و برخی از شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و گفت: امیدواریم علم و عمل را در کنار یکدیگر دنبال کرده و بتوانیم به پیشرفت‌های بیشتری در شبکه پیام‌رسان داخلی ایتا برسیم.

وی خاطرنشان کرد: آمار نصب پیام‌رسان «ایتا» از سه میلیون و 700 هزار نفر عبور کرده است و یک میلیون و 100 هزار نفر در این پیام‌رسان فعالیت مستمر دارند؛ ما نخستین پیام‌رسان دنیا هستیم که موضوع هشتگ و ترندینگ را دنبال می‌کنیم.

غفاری با اشاره به اینکه روزانه نزدیک به 34 میلیون بازدید در کانال‌های عمومی ایتا به ثبت می‌رسد، مطرح کرد: فناوری اطلاعات برای اینکه بتواند در بعد معنوی تاثیرگذار باشد باید از مبناهای معنوی الهام گیرد اینکه مبناهای ما غربی باشد نمی‌تواند منجر به رسیدن به نتیجه شود.

وی یادآور شد: در دی‌ماه سال 96 توسط مرکز ملی فضای مجازی به ما اعلام کردند که برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی پنج میلیارد تومان وام درنظر گرفته‌اند درحالی‌که برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز یک پیام‌رسان ده‌ها برابر این مبلغ اعتبار نیاز داریم.

مدیر پیام‌رسان ایتا از ارائه نشدن نسخه «Ios» ایتا یاد کرد و ادامه داد: یکی از دلایل تاخیر در ارائه این نسخه نبود متخصصان «Ios» بوده است، هر چند فقط هفت درصد از مردم ایران دارای «Ios» هستند و نسخه وب ایتا به صورتی طراحی شده که می‌توان از آن در «Ios» نیز استفاده کرد.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات پهنای باند را با تاخیر در اختیار ایتا قرار داد و قرار بود تسهیلاتی نیز ارائه دهد که نپذیرفتیم؛ 10 سرور نیز توسط دولت به ایتا اختصاص یافت که از قبل از عید نامه‌نگاری می‌کنند که آن را پس گیرند اما تاکنون موفق نشده‌اند و مرکز فناوری اطلاعات قم نیز 20 سرور در اختیار دیتا سرور امین و ایتا قرار داده است.

غفاری با بیان اینکه در مجموعه مدیریتی ایتا 18 نفر درحال فعالیت هستند، مطرح کرد: توانمندی که در فهم چنین تکنولوژی به دست آوردیم بسیار گران بهاست و اگر از این تخصص در ایتا استفاده نکنیم در مجموعه دیگری استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه ایتا تاکنون هیچ درآمدزایی نداشته است، مطرح کرد: شبکه های اجتماعی بعد از دو سال به درآمدزایی می‌رسند و اکنون ما در سال نخست فعالیت قوی این شبکه هستیم.

مدیر پیام‌رسان ایتا خاطرنشان کرد: کانال‌های بزرگ تلگرامی مهم‌ترین مانع پیام‌رسان‌های داخلی بودند درحالی‌که مسئولان بیشتر آن‌ها از حمایت پیام‌رسان‌های داخلی سخن به میان می‌آوردند اما در عمل این موضوع را مشاهده نکردیم؛ در شبکه ادمین‌های کانال‌های بزرگ تلگرام به صراحت تاکید کرده‌اند بودند که به هیچ وجهی پیام‌رسان‌های داخلی را تبلیغ نکنید.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com