کد خبر ۷۳۴۹۸ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۵
قرارگاه شهید زین‌الدین در بیانیه‌ای:

اظهارات عراقچی خارج از سیاست‌های کلان نظام است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، قرارگاه شهید زین الدین قم طی بیانیه‌ای اظهارات اخیر معاون وزیر امور خارجه را در خصوص وضعیت مهاجران افغانستانی بیانیه‌ای صادر کرد و این اظهارات را خارج از چارچوب سیاست‌های کلان نظام دانست.


متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

پس از گذشت چند سال از مذاکرات دولت‌های موسوم به ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران و انعقاد قرارداد برجام باوجود تعهد ایران به این توافق نامه، از همان ابتدا ما شاهد نقض این توافق از سوی برخی از دولت‌های اروپایی و امریکا بوده ایم. نقض عهد‌هایی که روز به روز بر دامنه آن افزوده شد و در دو سال اخیر با روی کار آمدن فردی بی خرد در کاخ سیاه آمریکا به اوج خود رسید، و اخیراً با تحریم همه جانبه ایران در تمامی زمینه‌های اقتصادی خصوصاً در به صفر رساندن صادرات نفت ایران خود را نشان داد.

این عملکرد دشمن در قبال این توافق نامه بین المللی بیش از هر چیز یادآور سخنان مقام معظم رهبری پیش از تصویب برجام است که فرمودند: «بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم. من فکر نمی‌کنم که از این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملت ایران انتظار دارد بدست آورد.» با این وجود دولتمردان ما برای بهبود اقتصاد ایران در شرایط تحریم پای به عرصه مذاکره با شیطان بزرگ گذاشتند و توافقی چند جانبه را با کشور‌های ۱+۵ به سرانجام رسانیدند. توافقی که از همان ابتدا مورد نقض از سوی دولت آمریکا قرار گرفت، ولی با لفاظی سعی کردند که این نقض عهد‌ها را خارج از چارچوب برجام قرار دهند.

ایران اسلامی ابتدا در برابر این بدعهدی‌ها رویه خویشتن داری را پیش گرفت تا اینکه سال گذشته دولت یاغی آمریکا رسما از برجام خارج شد و این توافقنامه را به چالشی اساسی فروبرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران طی یک فرصت ۶ ماهه به دولت‌های اروپایی برای اجرای تعهدات خود؛ بار دیگر رویه صبر را درپیش گرفت تا اینکه اخیرا با هجمه همه جانبه امریکا و برخی دولت‌های اروپایی همسو با آن و سکوت دولتمردان اروپایی در قبال آن، دولت محترم جمهوری اسلامی ایران از کاهش تعهدات برجامی در قبال این نقض عهد‌ها خبر داد؛ اقدامی شجاعانه که سبب شوک دشمنان و نشان دادن آن روی سکه به آنان شد.

گذشته از برخی نقد‌ها در شکل گیری برجام و در راس آن ناپسند بودن اعتماد به آمریکا که ما همچنان به آن واقف هستیم، این تصمیم دولت محترم تصمیمی انقلابی است که امید آن می‌رود با ادامه دادن به این مسیر مقتدرانه، بار دیگر به حول قوه الهی دشمن سرجای خود بنشیند و طعم تلخ شکست از ملت ایران را این بار در مقیاسی بزرگتر بچشد.

ضمن حمایت از این تصمیم راهبردی دولت محترم، باید به یک مسئله دیگر نیز پرداخت که مسائل نظیر آن در روند مثبت و رو به رشد پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تاثیر منفی داشته و مانع از تحقق کامل تدبیر‌های حکیمانه نظام اسلامی ایران می‌شود.

نمونه‌ای از این مسائل سخنان نسنجیده از سوی برخی از مقامات مسئول ایرانی است که هرازگاهی باعث تیره کردن فضا و خواه یا ناخواه سبب زایل شدن تلاش‌های ملت در برابر ایادی استکبار میشود. اظهارات اخیر معاون سیاسی وزیر امور خارجه در اخراج مهاجران افغانستانی در مقابل زیاده خواهی‌ها و تحریمات آمریکا، اقدامی نسنجیده و به دور از تامل بود که در شرایط کنونی کشور نه تنها به مصلحت نظام نمی‌باشد بلکه سبب دامن زدن به اختلافات درون مرزی و فرامرزی به نفع جبهه استکبارخواهدشد.

در شرایطی که برخی دولت‌های اروپایی و آمریکای یاغی با قلدری تمام خود را حاکم جهان می‌دانند و از تحریم‌ها همچون غولی ترسناک در مقابل پیشرفت ملت‌های آزادی خواه ایران تعبیر می‌کنند، دولتمردان ما با روابط حسنه با کشور‌های دوست؛ خصوصا کشور‌های همسایه در تمامی زمینه‌ها باید به چاره اندیشی و تقابل با این تحریم‌های ظالمانه و خدعه‌های دشمنان بپردازند. همچنان که مقام معظم رهبری بار‌ها فرمودند که بازار‌های کشور‌های همسایه ظرفیت بزرگی برای اقتصاد ایران هستند که متاسفانه نسبت به این امر اهتمام ویژه نشده است.

عراق، افغانستان و سایر کشور‌های همسایه، مقاصد خوبی برای مراودات اقتصادی است که با اندکی تدبیر و مدیریت می‌توان از آن‌ها در جهت کاهش اثر تحریم‌ها استفاده کرد.

متاسفانه در قبال بدعهدی‌ها و نقض برجام اینگونه اظهارات مشابه معاون وزیر امور خارجه نه تنها راهگشا نیست بلکه سبب ایجاد اختلاف در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های دوست و برادر خواهد شد.

اظهارات اخیر آقای عراقچی علاوه بر خارج بودن از حیطه اخلاق و اصول اسلامی سبب واکنش تند دولت افغانستان شده، که اینگونه اظهارات خارج از چارچوب سیاست‌های کلان نظام در حرکت به سوی جلو میباشد. سخنانی که نه تنها در دور زدن تحریم‌ها سودمند نخواهد بود بلکه برد کشور را در مقابله با دشمن محدود خواهد کرد.

ضمن محکوم کردن این سخن اخیر معاون وزارت خارجه از ایشان و دولت محترم می‌خواهیم که با اصلاح اینگونه سخنان و دلجویی از دولت و ملت افغانستان مانع از تحقق اهداف پلید دشمنان انقلاب در تفرقه اندازی بین ایران و سایر کشور‌ها شوند و همچنین بار دیگر از دولت محترم میخواهیم نصایح و رهنمود‌های مقام معظم رهبری، صاحب نظران و منتقدان پایبند به نظام و ولایت را نصب العین خود قرار دهند و این را بدانند که دشمنان هیچگاه پیروز نخواهد شد و با اتکال بر خداوند بزرگ و همچنین با حمایت‌های این ملت عزیز و در راس آن مقام عظمای ولایت، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نیز دشمنان بشریت را با صلابت شکست خواهد داد و با این شکست طومار ظلم و استبداد برای همیشه درهم پیچیده خواهد شد، همچنان که خداوند بزرگ می‌فرمایند: «الذین امنوا یقاتلون فی سبیل الله والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت و قاتلوا اولیاء الشیطان ان کیدالشیطان کان ضعیفاً» آیه ۷۶ سوره نساء.

والسلام علیکم و رحمت الله.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com