کد خبر ۷۳۵۵۷ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۴

هر کسی وظیفه دارد در حد توان خود به نیازمندان کمک کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر کسی وظیفه دارد در حد توان خود به نیازمندان کمک کند گفت: برخی وضع مالی بسیار خوبی دارند ولی هنگام کمک به فقیران بسیار اندک کمک می‌کنند در انفاق به فقرا باید ابتدا خویشاوندان و نزدیکان مدنظر باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین حسینی قمی در برنامه سحرگهان حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به جایگاه کمک به نیازمندان اظهار داشت: در روایات احادیث زیادی درباره اهمیت انفاق و صدقه آمده است.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم افزود: یک‌ درهم در راه خدا انفاق شود چندین برابر شده و خدا جبران می‌کند و خدا از آن با خبر می‌شود و در دستگاه پروردگار گم نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: خداوند از اعمال ما آگاه است و اگر صدقه بدهیم و به نیازمندان کمک کنیم و یا اقدامی نکنیم خدا متوجه است.

حسینی قمی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: هنگامی‌که صدقه می‌دهید از آن شخص بخواهید برای شما دعا کند و دستی که با آن صدقه دادید را ببوسید چون پیش از آن‌که به دست نیازمند برسد به دست خدا رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه هر کسی وظیفه دارد در حد توان خود به نیازمندان کمک کند بیان کرد: برخی وضع مالی بسیار خوبی دارند ولی هنگام کمک به فقیران بسیار اندک کمک می‌کنند، در انفاق به فقرا باید ابتدا خویشاوندان و نزدیکان مدنظر باشند.

استاد حوزه علمیه گفت: همان‌گونه که نماز صبح برای انسان واجب است نفقه پدر و مادر و اولاد برای انسان واجب است، خداوند در آیه‌ای از سوره بقره تأکید کرده است که در وصیت و نفقه، والدین و نزدیکان اولویت‌دارند.

حسینی قمی تصریح کرد: صدقه روزانه خود را نگه‌داشته و آن را آبرومندانه به فقیران و نیازمندان بدهیم، امام(ع) تأکید کرد که برای کمک کردن ارحام در اولویت هستند.

وی با اشاره به خطبه‌ای از امیرالمؤمنین(ع) خاطرنشان کرد: انسان‌های بخیل در دنیا همانند گداها زندگی می‌کنند و حاضر نیستند خرج کرده و به کسی بدهند و در قیامت نیز چیزی ندارد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com