کد خبر ۷۳۶۱۴ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۸

صفر تا صد انتخاب شهرداران قم در 20 سال اخیر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)،  حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدمحمد آتش زر باسابقه‌ترین عضو شورای اسلامی شهر قم با مدرک کارشناسی ارشد است که نقش‌های مهمی در ادوار مختلف شامل ریاست شورای شهر، ریاست کمیسیون‌های مختلف، رئیس شورای استان و... را در کارنامه 20 ساله حضور خود در شورای شهر قم دارد.

وی با داشتن سابقه پنج دوره حضور در شورا و سه دوره ریاست بر شورای شهر قم و انتخاب شهرداران مختلف، نقش بسزایی در مدیریت شهر قم داشته که خبرگزاری فارس برای نخستین بار روند انتخاب و ارزیابی شهرداران قم در 20 سال گذشته از زمان مدیریت وکیلی تا دکتر سقاییان نژاد شهردار فعلی قم را از وی جویا شده است.

فارس: از روی کار آمدن وکیلی در قم بگویید؟

آقای وکیلی که از وزارت کشور آمده و در مشهد و شیراز کار کرده بود، بسیار شهردار خوبی به شمار می رفت و خدمات فراوانی داشت و نهضت فضای سبز را راه‌اندازی کرد. ازجمله خدمات وی راه اندازی و ایجاد بوستان‌های مهدی، هاشمی و علوی است.

 

فارس: بختیاری‌فر در مدت شهردار بودن در قم چه اقداماتی انجام داد؟

بعد از وکیلی به سراغ آقای بختیاری فر رفتیم که از او خاطرات بسیار خوبی داریم. یکی از مهم‌ترین تحولات در این دوره مدیریتی تغییرات نیروی انسانی در مجموعه شهرداری بود، چراکه به‌طور مثال همیشه ۱۵ نفر در شهرداری بودند که جابجا می‌شدند و می‌گفتند چاره‌ای ندارید و ما را باید از سمتی به سمت دیگر جابجا کنید ولی او این تابو را شکست و تغییرات اساسی در این زمینه ایجاد کرد.

وی بسیار منظم بود و کلنگ ساختمان فعلی شهرداری که کنار رودخانه بود را به زمین زد و بنده وی را شهردار بسیار موفقی در جمیع جهات می‌دانم. خیلی تلاش می‌کردیم کار ایشان ادامه پیدا کند، اما استاندار وقت خیلی فشار آورد که او را تغییر دهیم. یکی از مؤلفه‌های همیشگی‌ ما هماهنگی با استاندار است و برای تأمین نظر استاندار، شهردار استعفا داد و رفت.

فارس: احمدی بافنده در قم چه عملکردی داشت؟

بعد از آقای بختیاری، مهندس احمدی بافنده را آوردیم که انسان بسیار متدین، خوب و زحمتکشی بود ولی خیلی به چم‌وخم شهرداری مسلط نبود و متأسفانه خود استاندار با توجه به اینکه وی را آورده بود، اما نظرش بر این بود که وی باید برود، که بنده به ایشان گفتم با توجه به شرایطی که پیش‌آمده و استاندار با شما هماهنگ نبوده و می‌خواهد شما بروید، بهتر است استعفا دهید.

 

فارس: عابدینی پور نخستین شهردار قمی بود که انتخاب کردید. درباره انتخاب وی بگویید؟

عابدینی پور نخستین شهردار قمی در ادوار مختلف بعد از شکل‌گیری شورای شهر است، که خیلی کار کرد و اثرات خوبی از خود گذاشت. بازگشایی‌های بلوار پیامبر اعظم(ص) و اتصال میدان مفید به شهرک قدس از اقدامات موفق وی در این دوران است. وی به خاطر مجلس و بعضی از مسائل استعفا داد ولی ما وی را بسیار مؤثر می‌دانیم، تا جایی که شاید بتوانیم بگوییم مؤثرترین شهردار در اجرای پروژه‌ها بوده است.


فارس: از زمان روی کار آمدن دلبری بگویید؟

بعد از عابدینی پور به سراغ محمد دلبری رفتیم. جوان بسیار خوبی که به علت بله گفتن‌های مداوم بنده ایشان را در کار شهرداری موفق ندیدم. برای تمدید مأموریت ایشان برای شورای چهارم موافق نبودم. بیشترین زمان و پرپول‌ترین زمان را او در اختیار داشت و با منابعی که داشت می توانست موفق‌تر عمل کند.

بنده از روزهای نخست هم موافق ایشان نبودم. نظر بنده روی آقایان بهشتی، رضوی و اسماعیلی بود. بهشتی چهار رأی آورد و رضوی را هم نپذیرفتند. آقای دلبری را آقای باقرپناهی مطرح کرد و خود ایشان هم بعداً نخستین مخالفش شد.

قبلاً هم یک‌بار با آقای دلبری جلسه داشتم و او را برای شهرداری مناسب ندیدم. اما برای بار دوم دوستان پیگیری کردند و به تهران رفتند و می‌گفتند ایشان طرح‌های ۲۰ ساله موفقی برای شهر قم دارد که بنده مخالفت کردم.

در همین زمان با مجید آوری‌فر هم صحبت‌هایی شد و حتی قرارهایی هم گذاشتیم چراکه معتقد بودم وی فردی فعال و توانمند است که بعداً با توجه به رفتاری که نشان داد، حس کردم هنوز برای شهرداری آماده نشده است و دلبری هم پنج رأی در شورا داشت.

در رابطه با آوری فر خدمت دکتر لاریجانی رفتم و بعد از یک مراسم افطار با ایشان صحبت کردم، وی گفت من خیلی نمی‌شناسم. اسامی را آوردم و نام آقای دلبری را هم بردم که مسؤول دفتر دکتر لاریجانی گفت من او را می‌شناسم. بعد از این که ایشان صحبت‌ها را شنید، موافقت کرد و در نهایت آقای دلبری رأی بر حضور در شهرداری را گرفتند.

فارس:چرا مهندس دلبری استعفا داد؟

بعد از مسائل و مشکلات مالی که پیش آمد، به سراغ تک‌تک دوستان رفتم، اما فشار آوردند که دلبری بماند. بعد از یک سال که در شورای چهارم هم شهردار بود، همان اعضای شورای چهارم گفت که می‌رویم و به آقای دلبری می‌گوییم استعفا بدهد البته در آن زمان آقای دلبری کسالت هم داشت و به عیادت وی رفتیم. بنده به ایشان گفتم به دلیل مشکلات پیش آمده استعفا بدهید که آقای دلبری هم پذیرفت و ماجرا تمام شد.

 

فارس: بعد از استعفای آقای دلبری سراغ مهندس باقری رفتید که البته این انتخاب گویا سرانجامی نداشت و به مشکل روبه رو شدید.

بعد از استعفای آقای دلبری سراغ گزینه دیگر به نام آقای باقری که در دولت آقای احمدی‌نژاد رئیس ستاد بحران کشور بود رفتیم و  رزومه مناسبی هم داشت. سفری به کربلا رفتم و زمانی که برگشتم، دیدم رسما وی به‌عنوان شهردار قم انتخاب ‌شده است. بنده از آقای بیاتی رئیس وقت شورای شهر سؤال کردم که آیا فرم را پر کردید؟ او عنوان کرد خیر.

بنده گفتم انتخاب شهردار به این شکل نیست، لازمه انتخاب شهردار پر کردن ۴۰ صفحه فرم به همراه ارسال مدارک و رزومه به وزارت کشور و احراز صلاحیت توسط آنان است. وزارت کشور به مدرک اشکال وارد کرد و بعد از صحبت‌هایی که برای دومین بار با ایشان داشتیم، خوشحال شدم که در دولت با او مخالفت شد. به این دلیل که آقای باقری سیاست لازمی که باید می‌داشت را نداشت که در جلسه هم دوستان متوجه این امر شدند.

 

فارس: انتخاب سقائیان نژاد به چه صورت بود؟

بعد از اینکه دیگر پیگیری برای آقای باقری نکردیم، با آقای بیاتی رئیس شورا دوباره مطرح شد که به سراغ آقایان پژمانفر شهردار مشهد و سقائیان نژاد شهردار اصفهان بریم که بنده به ایشان گفتم اگر قرار باشد شهردار توانمند بیاورید، روال این نیست و باید از طریق بزرگان این کار انجام شود که بنده گفتم از طریق آقای لاریجانی انجام شود.

آقای لاریجانی با دکتر سقاییان نژاد تماس گرفت و آقای سقاییان نژاد موافقت نکرد. البته آقای لاریجانی روی آقای عابدینی پور نظر داشت که بنده عرض کردم که ایشان خیلی هم فرد خوبی است ولی چون عضو شورا است اگر بین ۲۱ نفر ، ۵ نفر رأی بیاورد، با توجه به اینکه عضو شورا هم هست،‌ خوب نیست.

بعد از این هماهنگ کردیم با توجه به اینکه شورای شهر اصفهان آقای سقاییان نژاد را استیضاح کرده بود،‌ خدمت آیت‌الله یزدی رفتیم و به ایشان گفتیم که با آیت‌الله مظاهری با توجه به ارادتی که سقائیان نژاد خدمت ایشان دار صحبت کرده و وساطت کنند که موفق شدیم نظر آقای سقاییان نژاد را جلب کنیم و واقعاً در شرایط بی‌پولی، انصافاً خیلی خوب کار کرده و خیلی از بازگشایی‌ها و تقاطع‌ها در زمان شهردار فعلی قم انجام ‌شده است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com