کد خبر ۷۳۶۹۰ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۱

میانگین باسوادی استان قم به 97 درصد رسید

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم گفت: میانگین باسوادی استان قم 97 درصد است که کمتر از سه درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید محمدرضا هاشمی امروز در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی که در سالن جلسات معاونت سیاسی امنیتی استانداری برگزار شد، با مقایسه آمار بی‌سوادی در قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: نرخ بی‌سوادی قبل از پیروزی انقلاب 54 درصد و در حال حاضر حدود 5 درصد است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم افزود: میانگین باسوادی استان قم 97 درصد است که کمتر از سه درصد جمعیت استان را شامل می‌شود، همچنین بیش از 57 درصد فعالیت سوادآموزی در حوزه روستایی است.

وی با اشاره به نتایج مثبت سوادآموزی در میان روستاییان گفت: با افزایش سطح آگاهی و سواد یک کشاورز می‌توان امیدوار بود که سطح زیر کشت و تولید محصولات کشاورزی رشد چشم‌گیری داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه استخدامی سوادآموزان متفی شده و بسیاری از آموزش یاران ما دغدغه استخدامی ندارند، ادامه داد: باید در قالب تشکل‌ها و سمن‌ها برای افزایش سطح باسوادی استان تلاش کرد، می‌توان با تشکل‌ها قرارداد بست، استانداری نیز حمایت کرده و در جهت با سواد کردن افراد  اقدام می‌کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم گفت: امیدواریم نخستین استانی باشیم که جشن پایان بی‌سوادی را در کشور بگیریم، چراکه تنها سه درصد جمعیت قم بی‌سواد هستند، سطح باسوادی اتباع قم نیز در حال افزایش بوده و 14 درصد از سطح میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم هم در این جلسه گفت: بخشی از کارمان سروکار داشتن با مردم محلی است درنتیجه این اهمیت دارد که افراد محلی سواد زیست‌محیطی‌شان افزایش پیدا کند، اداره کل محیط‌زیست استان در حد مقدورات خود این آمادگی را دارد که سواد زیست‌محیطی افراد را افزایش دهد.

سید رضا موسوی مشکینی افزود: به‌منظور افزایش و ارتقای سواد زیست‌محیطی تفاهم‌نامه‌هایی در سطح استان و ملی در دست اقدام و پیگیری است.

10189 نفر قمی از نعمت سواد بهره‌مند می‌شوند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا قاسمی‌نیا در این جلسه با اشاره به فرارسیدن روز ملی جمعیت اظهار داشت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع جمعیت بوده و ما اعلام آمادگی می‌کنیم که به بند چهارم این سیاست‌ها که در رابطه با آموزش عمومی است جامعه عمل بپوشانیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم سپس به ارائه گزارشی از 9 مصوبه جلسه هشتم بهمن‌ماه سال گذشته پرداخت و گفت: نخستین مصوبه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی استان بوده که مصوب شد مشخصات بی‌سوادان سامانه طرح سیب را ابلاغ کنند که تاکنون چنین کاری صورت نگرفته است.

وی افزود: مصوبه دوم در رابطه با معرفی افرادی از سوی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور معرفی افراد بی‌سواد ساکن روستاها بوده که برخی دستگاه‌ها ازجمله اداره کل راه و شهرسازی، تبلیغات اسلامی، اداره کل زندان‌های استان، تعزیرات حکومتی و...این کار را انجام داده‌اند.

قاسمی‌نیا اولویت برنامه سوادآموزی تا پایان برنامه ششم را سنین ده تا 49 سال عنوان کرد و افزود: امسال قرار است ده هزار و 189 نفر را در مناطق روستایی و عشایری تحت پوشش سوادآموزی ببریم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم  بیان کرد: برای کاربردی‌تر شدن سوادآموزی در کنار خواندن و نوشتن حمایت و کمک‌های آموزشی و پشتیبانی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی استان از مراکز یادگیری محلی را در دستور کار داریم که برای سال گذشته 50 عنوان درس برای 2 هزار نفر داشتیم.

وی ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استان را نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی دانست و عنوان کرد: حدود 9 دستگاه اجرایی استان ازجمله جمعیت هلال‌احمر استان و نیروی انتظامی دعوت کرده‌ایم که خدمات یادگیری را به‌صورت رایگان در قالب یک تفاهم‌نامه ارائه دهند.

قاسمی‌نیا با ارائه آمار بی‌سوادان استان گفت: طبق‌ سرشماری سال 95، در گروه سنی 10 تا 49 سال 33 هزار نفر عنوان کرده‌اند که بی‌سواد هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در پایان خاطرنشان کرد: یک‌میلیون و هشت‌صد هزار تومان به مددکار مربوطه برای باسواد کردن هر فرد معلول حق‌الزحمه پرداخت می‌شود، هزینه سواددار کردن یک فرد عادی 830 هزار تومان است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com