کد خبر ۷۳۷۸۲ انتشار : ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

پیشرفت تحصیلی در گروی شناسایی زودهنگام اختلالات یادگیری دانش آموزان است

اختلالات یادگیری سبب دوری و فاصله گرفتن دانش آموزان از آینده تحصیل آنان می‌شود که می‌توان با شناسایی زودهنگام در پیشرفت‌های تحصیلی آنان نقش مؤثری داشت.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، طبق تحقیقات شناسایی پیش‌نیازهای ورود به مقطع دبستان با عنوان پایه و زیربنایی‌ترین شالوده آموزشی و پرورشی نقش بسیار مهمی در شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان دارد چرا که با توجه به این مسئله که یکی از شایع‌ترین مشکلات مقطع ابتدایی، عدم تمرکز دیداری و شنیداری است. حال اگر اختلالات یادگیری به‌موقع و درست شناسایی و قابل‌تشخیص باشند بسیاری از معضلات آموزشی قابل‌ حل و کنترل خواهد بود.

با مراجعه به یکی از مراکز توان‌بخشی اختلالات ویژه یادگیری استان و صحبت با تعدادی از مراجعان، با استقبال پرشور و واکنش مثبت بسیاری از والدین نسبت به وجود چنین مراکزی در رفع مشکلات یادگیری فرزندانشان روبه‌رو شدیم. به‌گونه‌ای که بعد از تشخیص اولیه نسبت به نوع اختلال دانش‌آموز با حضور در این مراکز روند آموزشی را به نحوی تخصصی و کاربردی در پی می‌گیرند.

به همین منظور برای شناخت بهتر عملکرد این‌گونه مراکز به گفت‌وگو با رئیس یکی از مراکز توان‌بخشی و اختلالات ویژه یادگیری آموزش‌وپرورش استان قم پرداختیم.

آمنه دهقانی سانیج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اهمیت دوران پیش‌دبستانی، لزوم و ضرورت نظارت بر مراکز غیردولتی اظهار داشت: مقطع پیش‌دبستانی با عنوان سن رشد طلایی مغز در کودکان، به‌پیش نیازهایی برای تقویت مهارت‌های مختلف زبانی، اجتماعی و ذهنی نیازمند است که این اتفاق در سایه مربیان متخصص تربیت و آموزش و نظارت دقیق بر کار مراکز غیردولتی عملی خواهد شد.

به گفته رئیس این مرکز توان‌بخشی، مراکزی که تحت نظارت مستقیم آموزش‌ و پرورش هستند با شناسایی نکات ضروری و پیش‌نیازهای ورود به مقطع دبستان به‌صورت هدفمند وارد عمل شده و مربی متخصص نیز در طول یک سال پیش از دبستان فرصت رفع اصولی هرگونه اختلالی را خواهد داشت تا از بروز سرخوردگی‌ها و مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

وی با اشاره به ناتوانی‌های کودکان مبتلا به اختلال یادگیری تصریح کرد: این افراد با افکار و خلق‌وخویی کاملاً طبیعی، با ورود به دبستان در خواندن و نوشتن، ریاضی و محاسبه دچار اختلال می‌شوند که تشخیص به هنگام این ناتوانی و ارائه گزارش از نارضایتی عملکرد تحصیلی دانش‌آموز و درنهایت ارجاع به مراکز توان‌بخشی، بر سرعت روند بهتر یادگیری مؤثر خواهد بود.

دهقانی با بیان مراحل توان‌بخشی و آموزش اختلالات ویژه یادگیری خاطرنشان کرد: در سال گذشته به این مرکز تعداد 380 دانش‌آموز با عنوان اختلال ویژه یادگیری معرفی و بعد از سنجش و ارزیابی تکوینی شناسایی و در صورت لزوم مورد آموزش‌های تخصصی قرار گرفتند. امسال نیز با مراجعه تعداد 240 دانش‌آموز در این مرکز مراحل غربالگری و تشخیص به‌موقع را در پیش گرفتیم.

کسب نتیجه مطلوب با ارتباط سه ضلع معلم، والدین و مراکز توان‌بخشی

رئیس مرکز توان‌بخشی و اختلالات ویژه یادگیری با اعلام یکی از فعالیت‌های مؤثر و متمایز نسبت به سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته ارزیابی و معرفی به مرکز توسط معلم انجام می‌شد ولی امسال برای شناسایی زودهنگام و بعد از آن درمان بهتر و تنظیم حجم مراجعین به مرکز و صرفه‌جویی در وقت، با حضور متخصصان در تعدادی از مدارس تشخیص این ارزیابی بهتر و دقیق‌تر انجام شد.

این کارشناس اختلال یادگیری، روند آموزش خاص این دانش آموزان را ابتدا در نحوه یادگیری آن‌ها دانست و افزود: در نحوه یادگیری این دانش آموزان مهم‌ترین فاکتور، رعایت هماهنگی بین توانایی فرد و انتظارات و توقعات اطرافیان نسبت به اوست درصورتی‌که نحوه صحیح و روند آموزش دانش‌آموز توسط متخصص اختلال یادگیری شناسایی شود می‌تواند نتایج مؤثری در پی داشته باشد.

وی ارتباط تنگاتنگ بین سه ضلع معلم، والدین و مراکز توان‌بخشی را در بهبود کیفیت آموزش مؤثر برشمرد و یادآور شد: برنامه‌های دیگر مرکز آموزش ویژه معلمان اتباع و دوره‌های تخصصی معلمان کلاس اول حول مباحث آموزش کودکان دیرآموز و تقویت مهارت نوشتن و خواندن و جلساتی در راستای ارتقاء کیفیت آموزش در این مراکز با حضور مدیران استانی و کارشناسان مربوطه انجام‌شده است.

اختلالات ویژه یادگیری تنها با تشخیص تخصصی و ارزیابی زودهنگام و ارتباط و پیگیری مستمر والدین قابل‌کنترل است درواقع در مقطع پیش از دبستان و نهایتاً در دوره اول ابتدایی ناتوانی‌ها و اختلال دانش‌آموز قابل‌شناسایی بوده و پس‌ از آن روند یادگیری طبق آموزش‌های مربوطه با انتظارات اطرافیان هماهنگ شده و در سال‌های بعد منجر به پیشرفت تحصیلی فرد خواهد شد.

 گزارش از الهام پناهی فر

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com