کد خبر ۷۳۸۵۶ انتشار : ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۷

مشغول شدن دستگاه‌های دولتی به کارهای اجرایی آفت توسعه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)،  نشست صمیمی اساتید علوم سیاسی دانشگاه‌های قم با استاندار قم با محوریت تبادل نظر و هم اندیشی پیرامون راهکارهای نیل به توسعه متوازن در استان قم ظهر امروز در استانداری برگزار شد.

سید صادق حقیقت رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مفید در این جلسه یادآور شد: شهرهای مذهبی مدیریت خاص خودش را می‌طلبد مثل شهر واتیکان.

وی اظهار داشت: شهر قم به عنوان یک شهر مهاجر پذیر معرفی شده که عملاً نمی‌تواند به خوبی مدیریت شود، به خاطر اینکه کار و مسکن در قم ارزان است افراد تصمیم می‌گیرند به شهر قم مهاجرت کنند.

حقیقت خاطرنشان کرد: در بین مدل‌های توسعه شهری و توسعه سیاسی دو دسته مدل در مقابل هم رویارویی می‌کنند، مدل‌های تمرکز گرا و مدل‌های مردم سالاری، اگر قرار است پروژه‌هایی تعریف شود کار استانداری باید ترویج مدل مردم سالاری باشد.

وی تصریح کرد: باید براساس دانش آینده پژوهی سناریوهای مختلف را برای شهر قم ترسیم کنیم.

حجت الاسلام سید محمدتقی آل غفور مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم هم در این جلسه عنوان کرد: توسعه، یک پکیج و بسته ای است که بدون طرح و برنامه نمی‌توان به سراغش رفت؛ توسعه یک‌دانش است که به یک مدیریت خاص نیاز دارد.

آل غفور با اشاره به این نکته که اگر کسی سعه صدر نداشته باشد فرآیند توسعه را نمی‌تواند طی کند خاطرنشان کرد: بنابراین باید تصورمان از وضعیت موجود دقیق باشد و تصویری هم باید از وضعیت ایده آلی که می‌خواهیم به آن برسیم داشته باشیم.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: نکته ای که آفت توسعه است این است که دستگاه‌های اجرایی آنقدر درگیر کارهای اجرایی هستند که فرصت فکر کردن ندارند اگر قرار است یک‌کار اجرایی انجام شود باید متشکل از ۹۰ درصد تفکر و فقط ۱۰ درصد امور اجرایی باشد؛ در کشور مشکل اشتغال نداریم بلکه مشکل فرهنگ اشتغال داریم.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: به غیر از انجمن‌ها دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه مفید، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه شهید محلاتی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، جامعةالمصطفی العالمیه و  پژوهشکده امام صادق (ع) در زمینه علوم سیاسی فعالیت دارند.

مرتضی بابایی خاطرنشان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی، ایجاد سامانه ای برای بارگذاری نیازهای استان و برگزاری جلسه‌های منظم میان دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com