کد خبر ۷۳۸۹۷ انتشار : ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۲
اعضای مجلس خبرگان و جامعه مدرسین در گفتگو با قم فردا مطرح کردند؛

ظرف استجابت دعای بندگان شب قدر است/شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است

طبق روایات شب قدر قلب ماه رمضان است و شروع سال جدید هر انسانی با نوشتن امور خوب و بد یکسال آینده او آغاز می شود و هر کسی با استغفار و دعا به درگاه خداوند سرنوشت خوبی را طلب می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ماه رمضان یکی از مهمترین و خاص ترین ماه هااست تا این حد که این ماه را ما بندگی نامگذاری کرده اند ، در این ماه بندگان خداوند روزه دار هستند و روزه داران واقعی علاوه بر پرهیز از خوردن و آشامیدن ظاهر بصورت باطنی هم روزه دار هستند و ذکر و تسبیح خداوند را برای نزدیک تر شدن به معبود خود بجا می آورند.
حال در این ماه شبی به نام شب قدر وجود دارد که به عنوان قلب ماه رمضان یاد می شود و خداوند در قرآن فرموده است این شب از هزار ماه بهتر است.
شب قدر، شبی است که همه مقدرات سالانه انسان با تقدیر می گردد. شب قدر یکی از شب های نیمه دوم ماه رمضان است که طبق روایات ما، یکی از شب های نوزدهم یا بیست و یکم و به احتمال زیادتر، بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.
دراین شب امور خیر و شر مردم، ولادت، مرگ، روزی، حج، طاعت و خلاصه هر حادثه ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان واقع می شود، تقدیر می گردد. شب قدر، همیشه و هر سال تکرار می شود. عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و بهره برداری از آن در نیکویی سرنوشت یک ساله، بسیار مؤثر است. در این شب، تمام حوادث سال آینده به امام زمان ارائه می شود و وی از سرنوشت خود و دیگران با خبر می گردد.

بهترین خواسته در شب قدر، پیشرفت و تکامل اخلاقی و معنوی است
از همین رو آیت الله عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به شب های قدر، اظهار داشت: خداوند در شب های قدر میزبان بندگان می باشد و فرموده است که شما مهمان من هستید.
وی با اشاره به اینکه خداوند در شب های قدر به صورت ویژه میزبان بندگان خود است، گفت: در این ماه به ویژه در شب قدر که صاحب خانه دعوت کرد و آماده خدمت هم می باشد و خود فرمود من اجابت می کنم، اگر چیزی از او نخواهیم این کوتاهی مهمان است.
عضو خبرگان رهبری  بااشاره به اینکه در این شب های باید قرآن و ادعیه هایی مختلف که مورد توصیه ائمه اطهار(ع) است را بیشتر بخوانیم، عنوان داشت: باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشیم و از خدا بخواهیم که به ما توفیق تعالی و پیشرفت و تکامل اخلاقی و معنوی و ایمانی را بدهد که این مساله بی شک بهترین خواسته در شب پرفضیلت قدر است.

در شب های قدر برای رفع مشکلات یکدیگر دعا کنیم
آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به شب های قدر، اظهار داشت: خداوند متعادل در قرآن می فرمایند که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و شب قدر مقام بالایی دارد که کسی به این سادگی متوجه نمی شود و نمی دانید معنای لیله القدر چیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ارزش شب قدر بسیار زیاد است، گفت: تلاوت قرآن، دعا، نیایش و توبه از آداب شب های قدر می باشد که بنده را به تقرب الهی نزدیک تر می کند.
آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه بندگی خدا، رسیدگی به مساکین و رسیدگی به امور مردم است، بیان داشت: در این شب ها برای رفع مشکلات یکدیگر دعا کنیم.
وی اضافه کرد: ظرف استجابت دعای بندگان  شب قدر می باشد که هرچه در این شب ها آداب مخصوص شب های قدر را رعایت کنیم و شب زنده دار باشیم انشالله دعاهایمان زودتر مستجاب خواهد شد.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه شب های قدر ، شب استجابت دعا می باشد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال خود در قرآن به بندگان راز و نیاز در این شب ها را بسیار سفارش کرده است و وعده داده است که دعای دردمندان را استجابت خواهد کرد.

شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است
همچنین آیت الله سید رحیم توکل در گفتگو با خبرنگاران با بیان این که شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است، اظهار داشت: بی شک در همه روزها و شب های ماه رمضان ، فرصت برای مناجات با خداوند برای انسان به خصوص نسل جوان تشنه دریافت معارف فراهم است اما در این میان، شب قدر ، بهترین و عزیزترین فرصتی است که نباید به هیچ وجه آن را از دست داد.
وی با اشاره به اینکه بی شک شب قدر، رزق اصلی انسان در طول یک سال مشخص شده و به او اعطا می شود، گفت: در برخی روایات وارد شده که اول سال شما، شب قدر است و در چنین شبی هر چه برای انسان از خوبی ها و بدی ها پیش آید ، می نویسند اما باید توجه داشت که این ها حتمی نیست ، بلکه به رفتار و عملکرد خود انسان نیز مربوط است.
عضو خبرگان رهبری بیان داشت: یکی از بافضیلت ترین اعمال در شب قدر، تدبر و تفکر است و این که بکوشیم درک و فهم خود را از موقعیت خویش و به ویژه ارتباطمان با خداوند متعال را به سهم و وُسع خود ارتقا ببخشیم که اگر این گونه شد، قطعاً جزو رستگارانی خواهیم بود.

ماه رمضان یک کارگاه خودسازی می باشد
از طرفی آیت الله محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به ماه رمضان ماه بندگی خداوند، گفت: در قرآن کریم از ماه رمضان به عنوان ماه ویژه ای با شرایط خاص جهت تقرب به خداوند یاد شده است.
وی ادامه داد: ماه رمضان همانند کارگاهی است که خداوند طراحی کرده ‌تا انسان‌ها با استفاده از آن برای خود توشه‌ای فراهم کنند و به خودسازی خویش بپردازند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان فرصت گران بها و استثنایی است، گفت: انسان‌ها باید خود را آماده کنند تا در طول سال بتوانند با هوای نفس خویش و شیطان درون و بیرون مبارزه کنند و اگر انسان‌ها در این ماه به خودسازی خویش بپردازند در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی موفق تر خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: روزه سبب لطافت روحی انسان می‌شود، رسیدگی به محرومان و فقرا و تأمین مایحتاج آن‌ها در ماه رمضان یکی از اعمال بسیار مهم و اساسی است.


بهترین عمل در این ماه به فرموده پیامبر (ص)، ترک گناه است
این در حالی است که آیت الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه در گفتگو با خبرنگاران فرصت ماه رمضان را فرصتی کوتاه دانست و بیان داشت: این فرصت یک ماهه خیلی زود تمام می شود و از این رو بر همه ما فرض است که آن را مغتنم شماریم تا پس از پایان آن کمتر حسرت بخوریم.
وی با اشاره به روایت نبی مکرّم اسلام (ص)که بهترین عمل را در این ماه، ترک گناه دانسته اند اضافه کرد: قطعا پاداش این ترک معصیت، آمرزش بندگان خواهد بود که البته امید است تا بندگان خدا، این پاک شدن خود از گناهان را قدر بدانند و تلاش کنند تا این ترک گناه و معصیت را نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه به طول سال تسرّی دهند و عبد و بنده بااخلاص خدا باقی بمانند.

در هر حال در این شب های عزیز و مهم باید برای یکدیگر دعا کنیم و از خداوند بخواهیم ما را در طیف بندگان خوب خود قرار دهد و دعا کنیم مشکلات اساسی جامعه حل و به سوی پیشرفت گام های موثری برداریم.


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com