کد خبر ۷۴۱۹۵ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۸
مدیرعامل آتش نشانی قم:

وضعیت ایمنی بازارهای قم نگران کننده است

با توجه به اهمیت ساماندهی و ارتقای وضعیت ایمنی بازارها، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و با بازدیدها و مطالعات کارشناسی صورت گرفته، این طرح در قم تدوین و به سازمان شهرداری های کشور پیشنهاد داده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از ایرنا، مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم، وضعیت ایمنی بازارهای این شهر را بسیار نگران کننده دانست و گفت: طرح ایمنی بازارها برای نخستین بار در کشور توسط آتش نشانی قم تدوین شده و با تصویب آن در سازمان های شهرداری ها و ابلاغ آن به کل کشور، تاکنون در این استان اجرایی نشده است.

عباس جعفری با اشاره به تدوین طرح ایمنی بازارها توسط سازمان آتش نشانی قم افزود: با توجه به اهمیت ساماندهی و ارتقای وضعیت ایمنی بازارها، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و با بازدیدها و مطالعات کارشناسی صورت گرفته، این طرح در قم تدوین و به سازمان شهرداری های کشور پیشنهاد داده شد.

وی ادامه داد: این طرح پس از تصویب توسط سازمان شهرداری های کشور برای اجرا به شهرداری های سراسر کشور ابلاغ شد که متاسفانه تاکنون در سطح بازاری های استان اجرایی نشده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم، با انتقاد از عدم همکاری اصناف و هیات مدیره بازار های قم به ویژه بازار قدیم این شهر برای اجرای طرح ارتقای ایمنی بازارها افزود: با وجود اینکه این طرح به هیات امنای بازارهای استان ابلاغ شده است ولی به دلیل اینکه اهمیت ارتقای ایمنی بازارها برای اصناف به خوبی درک نشده، اقدامی موثری در این زمینه انجام نشده است.

جعفری با اشاره به حادثه آتش سوزی بازار قدیم تبریز و آسیب گسترده به این بازار ادامه داد: تهدیدات جدی در بازار قدیم نسبت به حوادث احتمالی وجود دارد و این بازار از وضعیت مناسبی از نظر ایمینی برخوردار نیست ضمن اینکه اقدام های ناایمن بسیاری زیادی نیز در آن در حال انجام است که ممکن است این اقدام ها منجر به حادثه شود.

وی اظهار داشت: سازمان آتش نشانی شهرداری قم در حد توان تذکرهای لازم را داده و علاوه بر خرید موتورسیکلت های مخصوص اطفاء حریق برای امکان تردد در بازار در مواقع بحرانی، در داخل و خارج بازار نیز شیرهای هیدران نصب شده است تا در مواقع اضطراری امکان تامین آب مورد نیاز برای اطفاء حریق در کمترین زمان وجود داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم، با تاکید بر اینکه تامین و ارتقای ایمنی بازار در مقابل حوادث غیرمترقبه از جمله آتش سوزی نیازمند مشارکت همه دستگاه ها و اصناف است گفت: سازمان آتش نشانی قم آمادگی دارد تا مشاوره، خدمات و بازدیدهای دوره ای از بازارها را به صورت رایگان انجام دهد.

وی تاکید کرد: در صورتی که دستورالعمل تدوین شده برای ارتقای ایمنی بازارها در قم اجرایی شود، به طور قطع شاهد ارتقای چشم گیر ایمنی این مکان ها در برابر حوادث اضطراری از جمله آتش سوزی خواهیم بود.

جعفری ادامه داد: ساماندهی تاسیسات زیرساختی از جمله کابل های برق و لوله های گاز، توجه به اصلاح عبور و مرور در بازارها، بازنگری در چینش انبارها، نصب، به روزرسانی و به کارگیری سیستم های اطفاء حریق و همچنین آموزش اصناف و بازاریان از جمله سرفصل های مهم برای ارتقای وضعیت ایمنی بازارهای قم است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم، با تاکید بر اینکه متاسفانه بسیاری از واحدهای صنفی از حداقل تجهیزات اطفاء حریق بی بهره هستند گفت: بسیاری از کپسول های اطفاء حریق موجود در واحدهای صنفی نیز به دلیل گذشت تاریخ مصرف و عدم شارژ مجدد این کپسول ها در عمل موقع حوادث به کار نمی آیند.

اواسط اردیبهشت ماه امسال، بر اثر آتش سوزی در بازار قدیم تبریز که از جمله‌های ثبت ملی ایران است، به بیش از ۱۲۰ مغازه آسیب جدی وارد شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com