کد خبر ۷۴۲۲۳ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۵
مدیرکل هواشناسی قم:

قم تابستان بسیار گرمی خواهد داشت

مدیرکل هواشناسی قم گفت: بررسی نقشه‌های پیش بینی فصلی نشان می‌دهد میزان دما در ماه‌های تیر و مرداد امسال به طور میانگین تا ۲ درجه سانتی گراد نسبت به میانگین بلندمدت افزایش خواهد یافت و تابستان گرم‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مهران حیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: از امروز نیز شاهد روند افزایشی دما خواهیم بود و دمای قم به تدریج از ۴۰ درجه سانتی گراد بالاتر خواهد رفت.

وی در ادامه به مساله بارش‌های اخیر در قم اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه ۹۷) تا ۲۱ خردادماه جاری ۲۲۹.۵ میلی متر بارندگی در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۴.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. که در مدت مشابه پارسال ۱۲۴.۴ و در بلندمدت (۳۰ سال گذشته) نیز ۱۴۵.۸ میلی متر بارندگی در این استان ثبت شده است.

به گفته وی، میزان بارش‌های سال زراعی امسال در مقایسه با بلندمدت، افزایش حدود ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به عملکرد اداره کل هواشناسی قم در مقابله با سیلاب فروردین ماه امسال اشاره و بیان کرد: این اداره کل با صدور اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌ها در بازه زمانی مناسب در مدیریت بحران و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی سیلاب نقش مهم و مؤثری ایفا نمود.

وی با بیان اینکه اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی به ترتیب ۷۲ و ۴۸ ساعت قبل از وقوع سیلاب به اطلاع مردم و مسئولان رسانده شد، افزود: از اواخر سال گذشته تا ۳۱ فرودین ماه امسال، ۹ اطلاعیه و ۲ اخطاریه مبنی بر بارش‌های سیلابی، افزایش روان آب و سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های استان از سوی اداره کل هواشناسی صادر شد.

مدیرکل هواشناسی قم اضافه کرد: کارشناسان دربخش‌های پایش، پیش بینی و اطلاع رسانی فعال بودند و روزانه با بررسی و تحلیل اطلاعات هواشناسی، وضعیت جوی را از طریق رسانه‌ها، پایگاه اطلاع رسانی اداره کل به آدرس www.ghommmet.ir و شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی می‌کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نوروز امسال روزهای پر بارشی بود، پیش بینی‌های هواشناسی در اختیار ستاد تسهیلات سفر استان قرار می‌گرفت تا تدابیر لازم برای اسکان مسافران اتخاذ و سیلاب‌هایی که مقدار دبی آنها قابل ملاحظه بود، در سطح شهر قم و استان مدیریت شود.

وی گفت: کارشناسان اداره کل هواشناسی ضمن اینکه وضعیت پیش بینی‌ها را راستی آزمایی می‌کردند، تندبادها و بارش‌هایی که می‌توانست مخاطره آمیز باشد را به مدیریت عالی استان اطلاع رسانی می‌کردند تا تصمیم گیری های لازم اتخاذ شود.

حیدری خاطرنشان کرد: در فروردین ماه امسال ۱۹۶ میلی متر بارندگی در کهندان، ۱۶۲ میلی متر در وسف و ۹۰ میلی متر در شهر قم ثبت شد که ۴۰ درصد بارش یک سال زراعی این شهر است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر قم جز معدود استان‌های دارای سامانه هشدار سیل است و این سامانه دارای بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته، به روز و کارآمد می‌باشد که شبکه پایش مناسبی برای رصد میزان بارش در بیش از ۵۰ نقطه استان و سطح روان آب رودخانه‌های استان در هشت نقطه را فراهم نموده است.

وی با بیان اینکه بخش نرم افزاری سامانه هشدار سیل مبتنی بر پیش بینی منطقه‌ای هواشناسی است، افزود: این سامانه پیش‌بینی هیدرولوژی و هیدرولیکی روان آب رودخانه‌های استان را با تقریب مناسبی ارائه می‌دهد و هشدارهای اولیه در خصوص افزایش دبی به خصوص در مقاطع داخل شهر قم و بالادست رودخانه قمرود بر اساس خروجی مدل مذکور انجام و پایش مستمر بارش‌های در حال وقوع نیز به کمک شبکه باران سنجی آن صورت می‌گیرد.

در استان قم ۱۳ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۱ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com