کد خبر ۷۴۲۹۳ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵
نگاهی به یک معضل

لزوم نظارت ویژه بر رفتار و تعامل مغازه داران قمی با زائران/ رفتار برخی کسبه قمی زیبنده فضای معنوی این شهر نیست

گهگاهی برخوردهای زننده ای از طرف مغازه داران اطراف حرم _که بیشترین تماس را با زائرین دارند_ گزارش شده است که باعث رنجش زائرین و خدشه دار شدن نام این شهر مقدس شده است.

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، چند وقت پیش جمله ای از یک نویسنده ی اهل آمریکای لاتین می خواندم که گفته بود: "من برای شناختن یک شهر یا کشور به آثار تاریخی یا موزه های مردم شناسی آنجا نمی روم.بلکه به میان مردمان آنجا رفته و از طریق معاشرت با آن ها به ویژگی های تاریخی آن شهر یا کشور پی می برم."

با خواندن این جمله به این نکته اندیشیدم که شهری مثل شهر مقدس قم که سابقه ی تاریخی بی نظیری در دفاع و حمایت از اهل بیت و سپس نشر علوم دینی و مبارزه با ستم و استعمار را دارد؛ در بین زائرین و مسافرین باید چه جایگاهی داشته باشد؟ آیا ممکن است که یک زائر با ذهنیت مثبتی که حاصل عنایات حضرت معصومه (س) و امام عصر(عج) و همچنین سالها مجاهدت علمای خوشنام و برجسته است وارد این شهر شود و در بازگشت این نگاه احترام آمیز بر اثر برخی برخوردها کمی مخدوش شده باشد؟

حقیقت آن است که هر انسانی ناخودآگاه شهرهای مختلف را با مردمانش می شناسد و به اندازه ی عظمت مردم آن شهر به آن احترام می گذراد و حدیث شریف نبوی « شرف المکان بالمکین» نیز موید همین ادعاست. لذا بر مردم شهری مثل قم، که لقب آشیانه ی اهل بیت را یدک می کشد، واجب است که برای حفظ شان اهل بیت بیش از مردمان بلاد دیگر متخلق به اخلاق اسلامی باشند تا به گفته ی امام صادق باعث زینت اهل بیت باشند و نه بدنامی آنان.

البته مردم شریف این دیار سالهاست که خاک قدوم زائرین دخت موسی بن جعفر(ع) را توتیای چشمان خود کرده اند و به خدمت گزاری مهمانان ایشان مباهات می کنند. اما گهگاهی برخوردهای زننده ای از طرف مغازه داران اطراف حرم _که بیشترین تماس را با زائرین دارند_ گزارش شده است که باعث رنجش زائرین و خدشه دار شدن نام این شهر مقدس شده است.

کارهایی مانند مجبور کردن زائرین به خریدن اجناس و بدخلقی و در بعضی از موارد گران فروشی که به هیچ عنوان زیبنده ی فروشندگانی که در سایه ی حضرت معصومه(س) روزی خور این سفره ی پربرکت هستند،نیست. به نظر می رسد که تداوم این کارها،و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ عمومی و به وجود آمدن فضای رقابتی برای جلب مشتری به هر قیمتی،در دراز مدت پیامدهای سوئی را برای آبروی این شهر مقدس خواهد داشت. بنابر این باید با نظارت های درست راه را بر اینگونه افراد سودجو بست و از طرفی با تشکیل دوره های آموزشی، به کاسبان مکان های مقدسه یادآوری کرد که در چه جایگاهی هستند و برای کار در این محل حساس باید چه ویژگی های اخلاقی را داشته باشند.

در آخر امید آن می رود که مسئولین مربوطه از اداره ی تعزیرات تا تولیت محترم حرم کریمه ی اهل بیت توجه بیشتری به این مهم داشته باشند و با فرهنگ سازی و وضع قوانین درخور از بروز چنین اتفاقات نامناسبی جلوگیری کنند.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com