کد خبر ۷۴۴۴۷ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۸
گزارش خبر قم از وعده‌ای که فعلا عملی نشده!

وعده قم کارت به کجا رسید!؟

متاسفانه علیرغم یک هفته پیگیری مستمر، تا به این لحظه موفق به امکان ارتباط با هیچ یک از مسئولین مرتبط پروژه قم کارت نشده‌ایم و همچنان منتظر پاسخ گویی شهرداری قم در همین زمینه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، یکی از معضلاتی که روزانه با آن مواجه هستیم، مسئله کرایه تاکسی و اتوبوس است، چرا که هزینه جابه‌جایی در مسیرهای داخل شهری، خیلی زیاد نیست و معمولا به پول خُرد بیشتر از اسکناس‌های معمول 2 هزار تومانی و 5 هزارتومانی نیاز است. در واقع یکی از چالش‌های روزانه بین مسافران و رانندگان تاکسی همین بحث داشتن پول خُرد در جیب سرنشینان و دخل رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی است.
اما این تمام چالش بین مسافران و رانندگان نیست، از چالش پول خُردهای خراب و چسب خورده و فرسوده نیز از دیگر عوامل تشنج آفرینی و پاسکاری پول خُرد بین راننده و مشتری است که گاها مسبب بروز مشاجرات نیز در این بین شده است.

اما همین چالش‌های پیش پا افتاده اما جنجال برانگیز موجب شد تا مسؤولان امر به فکر بیفتند که در عصر ارتباطات و سرعت، چاره‌ای بیندیشند تا به جای حمل پول خُرد که معمولا هم کمیاب و گاه نایاب است، کارتی را تحت عنوان «قم کارت» تعبیه کنند تا دیگر شاهد این دست مشکلات و مکافات‌ها در شهر نباشیم.
قم کارت، همان طور که از نام آن نیز پیداست، به گونه‌ای طراحی شده است که تقریبا پاسخگوی همه نیازمندی‌های زندگی شهری از کرایه تاکسی و اتوبوس تا هزینه پارک اتومبیل و حتی در شکل کامل‌تر آن، هزینه استفاده از سایر خدمات شهری همچون پارکینگ، نانوایی و ... باشد.

بهمن ماه سال گذشته بود که محسن رنجبر معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از اجرای مقدمات صدور «قم کارت» خبر داد و گفت: "شهرداری مصمم است، صدور این کارت را از سال آینده آغاز کند."

در نود و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر که در تاریخ 27 فروردین ماه سال جاری برگزاری شد؛ اعضای شورا تصمیم به افزایش 25 درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی گرفتند که با درنظر گرفتن نرخ قبلی کرایه‎های تاکسی  _1000 و 1500 تومان_ در اکثر خطوط، مسافر را بیش از پیش با معضل پولهای خرد مواجه می‌کند.

در این راستا در همین جلسه برای رفع مشکل پولهای خرد، سید مجید سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم، ثابت خاطرنشان کرد: "هفته‌ای 20 میلیون تومان پول خرد از کمیته امداد برای توزیع در بین تاکسی‌ها دریافت می‌شود. مقدمات راه‌اندازی پرداخت الکترونیکی در قم در دست پیگیری است."
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد آتش زر عضو شورای قم نیز با اشاره به نرخ پیشنهادی کرایه انواع خودروهای فعال در حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر درون‌شهری سال 98 گفت: "فعال شدن پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌های درون‌شهری قم امری بوده که برای جلوگیری از حرام و حلال شدن مابقی کرایه‌ها مردم و شهروندان از آن استقبال می‌کنند."
مجتبی سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم نیز با بیان اینکه پرداخت الکترونیک کارت شهروندی به صورت موقت در تعدادی از تاکسی ها اجرا و موفقیت آمیز بوده است ادامه داد: "با ایجاد زیرساخت های فنی این طرح، به زودی کارت شهروندی با ایجاد کیف پول شهروندی در قم راه اندازی می شود."

روابط عمومی سازمان تاکسی‌رانی قم در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم به تاریخ 8 اردیبهشت 98 از طرح مجهز کردن کلیه تاکسی‌ها به سامانه پرداخت برچسب هوشمند _QR Code_  خبر داد.

این افزایش قیمت‌ها، رسما در تاریخ 26 اردیبهشت از سایت شهرداری قم و سایر رسانه‌ها به مردم ابلاغ شد. در لیستی که بنا بر تفکیک سایر خطوط شهری توسط سازمان تاکسی رانی قم تهیه و منتشر شده؛ دو نوع قیمت به چشم می‌خورد: کرایه نقدی و پرداخت الکتریکی

با افزایش نرخ کرایه‌ها متاسفانه علیرغم وعده وعیدهای مسئولین تا به الان نه تنها شاهد دستگاههای پرداخت الکتریکی و برچسب بارکد نبودیم که در خطوط حمل و نقل شهری، بیشتر رانندگان تاکسی اقدام به دریافت نرخ گرد شده کرایه تاکسی تا 50 درصد بیشتر از نرخ قبلی از مسافر می کنند.

به همین جهت بر آن شدیم که سرنوشت وعده قم کارت را از مسئولین شهرداری قم جویا شویم که متاسفانه علیرغم یک هفته پیگیری مستمر، تا به این لحظه موفق به امکان ارتباط با هیچ یک از مسئولین مرتبط با این پروژه نشده‌ایم و همچنان منتظر پاسخ گویی شهرداری قم در همین زمینه هستیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com