کد خبر ۷۴۴۵۹ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۹

رتبه 25 قم در شیوع اعتیاد به مواد مخدر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، ابوالفضل شریفی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سلامت همگام عدالت و عدالت همگام سلامت شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در روز 5 تیرماه است.

وی ادامه داد: کشورمان برای مبارزه با مواد مخدر سه هزار و 700 شهید و 13 هزار جانباز داده است که 14 شهید و 11 جانباز این عرصه از قم بودند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم افزود: سیستم انتظامی و قضایی استان به صورت مستمر با توزیع کنندگان برخورد می‌کنند، اما وجود تقاضای مواد مخدر موجب می‌شود که خود معتادان تبدیل به توزیع کننده شوند.

شریفی کاهش تقاضا را بهترین شیوه برای مبارزه با مواد مخدر دانست و تصریح کرد: باید به نقطه ای برسیم که حتی در صورت وجود مواد مخدر هم تقاضایی برای مصرف آن نباشد.

وی ادامه داد: 55 درصد طلاق، 65 درصد همسرآزاری، 35 درصد فرزندآزاری و 24 درصد جرم و جرایم مرتبط با اعتیاد به مواد مخدر است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم افزود: پیش از تعطیلات نوروزی با اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر، هزار معتاد را در استان دستگیر کردیم که این اقدام موجب کاهش 15 درصدی سرقت خرد در ایام نوروز در قم بودیم.

شریفی تحکیم نهاد خانواده را اقدامی ضروری برای کاهش اعتیاد به مواد مخدر دانست و تصریح کرد: 40 مرکز سلامت جامعه در استان قم خدمات روان شناسی به خانواده‌ها ارائه می‌دهند، بسیاری از جرایم مثل قتل ناشی از عدم توانایی کنترل خشم است.

وی ادامه داد: رتبه استان قم در زمینه شیوع اعتیاد به مواد در کشور رتبه 25 است و شیوع مواد مخدر تنها در 6 استان کشور کمتر از استان قم است، اما باید اعتیاد به مواد مخدر را در این استان به حداقل برسانیم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم افزود: براساس تحقیقات، میانگین زمان اطلاع خانواده‌ها از اعتیاد فرزندانشان پنج سال است و معتادی که سال‌ها اعتیاد داشته است را نمی‌توان در عرض چند ماه درمان کرد؛ لذت جویی، فشار دوستان، رفع مشکلات جسمی و روحی و در دسترس بودن مواد مخدر جزو دلایل اعتیاد است.

شریفی رویه دستگاه قضایی استان قم را افزایش هزینه جرم برای مواد مخدر دانست و تصریح کرد: پرونده‌های مواد مخدر به خوبی در استان رسیدگی می‌شود و مجرمان در این عرصه به اشد مجازات محکوم شدند.

وی ادامه داد: شناسایی اموال مجرمان مواد مخدر در استان قم به خوبی صورت می‌گیرد، به عنوان مثال سال گذشته از حساب یک فرزند دو ساله یک مجرم مواد مخدر 358 میلیون تومان شناسایی و ضبط شد، سال 97 یک میلیارد و 500 میلیون تومان خودروی مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر در استان را در مناقصه فروختیم و درآمد آن را به خزانه واریز کردیم، امسال هم تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان از اموال ضبط شده از قاچاقچیان مواد مخدر در استان قم فروخته شده است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com