کد خبر ۷۴۴۶۳ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۶

آیت‌الله اعرافی: حوزه باید پاسخگو و حل‌کننده مشکلات جامعه باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: کارویژه های تخصصی به‌ویژه در مورد مسائل اجتماعی در حوزه علمیه تبیین شده است، چراکه معتقدیم حوزه باید پاسخگوی نیاز جامعه و حل مشکلات جامعه باید باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار با وزیر علوم که در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به علوم انسانی اظهار داشت: در حال حاضر 80 هزار طلبه در رشته‌های علوم انسانی در قم مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه مراکز پژوهشی زیادی در قم وجود دارد، ابراز کرد: در دوره جدید مدیریت حوزه نخستین برنامه پنج‌ساله کلان حوزه همراه با اسناد کلان و درختواره‌ها برای رسیدن به افق 1414 طراحی‌شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر وضعیت مناسب استان قم در زمینه دانشگاهی تصریح کرد: حدود 71 هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول تحصیل هستند؛ همچنین 20 نهاد برخاسته از حوزه در قم وجود دارد.

وی با اشاره به وجود 300 مدرسه و مرکز حوزوی در استان قم اضافه کرد: قم قلب تپنده تولید علمی کشور بوده و معارف الهی تولیدشده را به سراسر دنیا نشر می‌دهد

امام‌جمعه قم با بیان اینکه حوزه در مدیریت جدید به دنبال بازسازی خود است، عنوان کرد: کارویژه های تخصصی به‌ویژه در مورد مسائل اجتماعی تبیین شده است چراکه معتقدیم حوزه باید پاسخگوی نیاز جامعه و حل مشکلات جامعه باید باشد.

وی تعداد مراجعه‌کنندگان فارغ‌التحصیل دانشگاهی به حوزه را مدنظر قرار داد و گفت: در دهه‌های گذشته تحول بزرگی در تعامل حوزه و دانشگاه رخ‌داده است که قریب به 10 هزار تحصیل‌کرده دانشگاهی به تحصیل حوزوی و 10 هزار تحصیل‌کرده حوزوی به دانشگاه‌ها پیوسته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی این اقدام را نمونه‌ای از تعامل حوزه و دانشگاه دانست و افزود: بسیاری از حوزویان عضو هیئت‌علمی‌های دانشگاه‌ها و یا مدرس هستند که این تعاملات در سطح اساتید نیز وجود داشته که باید تقویت شود.

وی با اشاره به تعامل خوب حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی بر اساس علوم اسلامی تصریح کرد:این تعاملات برای پیشرفت‌های علمی و پژوهشی کشور علیرغم وجود برخی ضعف‌ها مفید و مؤثر است.

اعرافی با تأکید بر ارتقای کیفی وزارت علوم در دهه گذشته اظهار داشت: ظرفیت‌های مناسبی برای تبادل اساتید، دانشجو طلبه و تولید علوم بین حوزه و دانشگاه وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به این ظرفیت شود.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com