کد خبر ۷۴۵۷۳ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۸

اظهارات کارگردان فیلم جنجالی ایرانی درباره ماجرای زن بدنام

کارگردان فیلم جنجالی ایرانی درباره ماجرای حضور زن بدنام در این پروژه سینمایی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، فیلم دختر شیطان قرار بود قصه یکی از فرزندان ابلیس را روایت کند که نمی‌خواهد راه پدرش را برود، برای همین لوبینی (اسم دختر شیطان در فیلم) وارد زمین می‌شود تا برای پذیرش توبه‌اش، دنبال پاک‌ترین آدم روی زمین بگردد و به او سجده کند.

جالب این که با واکنش برخی رسانه‌ها به بازیگر نقش دختر شیطان و کنجکاوی رسانه‌ای و بعد هم عمومی برای سرک‌کشیدن به صفحه شخصی ایشا گوپتا در اینستاگرام که او را از دیدگاه برخی و از بعضی جنبه‌های ظاهری واقعا دختر شیطان نشان می‌داد، هیاهوی فیلم قربان محمدپور آغاز شد.

ادعای کارگردان درباره کامنت منفی ربات‌ها درباره فیلم، ممنوعیت نمایش فیلم در قم، بحث ضابطه‌مند کردن حضور بازیگران خانم خارجی در فیلم‌های ایرانی و حتی واکنش بازیگر و مدل جنجالی ایرانی به حضور ایشا گوپتا در یک فیلم ایرانی از مهم‌ترین حاشیه‌ها و جنجال‌های مربوط به دختر شیطان است.

اگر بدانید نقش آن پاک‌ترین آدم زمین را هم حمید فرخ‌نژاد عزیز بازی می‌کند که دیگر نور علی نور می‌شود! با همه این‌ها و باوجود اینکه این اتفاقات، انرژی و رمقی برای قربان محمدپور، نویسنده و کارگردان و تهیه کننده دختر شیطان باقی نگذاشته، او با صبوری سوالات ما  را شنید و به آن‌ها پاسخ داد.

شما شخصیت آرامی دارید و تصور‌ نمی‌شد که اهل جنجال و حاشیه باشید. اما چرا در این چند وقت اخیر و با اکران «دختر شیطان»، کلی سروصدا به پا کرده اید؟

خود به خود وقتی شما با بازیگران خارجی کار می‌کنید، گاهی شیطنت‌هایی می‌شود و دردسر‌هایی به وجود می‌آید. با آن تیتری که  زدند، دردسر‌های ما هم شروع شد، هرچند آقای داروغه زاده - معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی- در مصاحبه‌ای که اخیرا  داشت، توضیح کامل داد و گفت فیلم‌هایی در ایران ساخته شده است مثل ۳۳ روز، به وقت شام، کتاب قانون و ... که برخی بازیگران خارجی آن بدون مساله نبوده‌اند به ویژه در صفحات شخصی شان در فضای مجازی. ما هم در این مورد استثنا نبودیم و به خصوص در سینمای بالیوود، رقص و آواز وجود دارد که همین هم کمی برای ما باعث دردسر شد.

قبلا از پیشینه و زمینه فعالیت ایشا گوپتا (بازیگر خانم فیلم دختر شیطان) خبر نداشتید و احیانا عکس‌های او را در فضای مجازی ندیده بودید؟

همه بازیگران هند این مساله را دارند. ما در فیلم قبلی درباره خانم دیا میرزا (بازیگر خانم فیلم سلام بمبئی) هم همین مشکل را داشتیم و می‌گفتند در فلان فیلم رقصیده است و عکس‌های بی‌حجاب دارد. اگر نمی‌خواستیم از این بازیگران استفاده کنیم باید می‌رفتیم سراغ چهره‌های جدید که امکانش نبود.

خب از ابتدا فکر نمی‌کردید، فیلم موقع اکران با حساسیت‌های این چنینی روبرو شود؟

چرا، بعد از دردسر‌هایی که موقع اکران سلام بمبئی داشتم، احتمال می‌دادم این مشکلات برای دختر شیطان هم به وجود بیاید.

گوپتا را چطور برای بازی در این فیلم انتخاب کردید؟

دو سال پیش که فیلم سلام بمبئی در فستیوال نروژ حضور داشت و من هم به آنجا رفته بودم، فیلمی هندی به نام «پادشاهان» را دیدم که ایشا گوپتا در آن بازی می‌کرد. بعد‌ها که برای ساخت دختر شیطان به هند رفتم، شبی مرا به یک مراسم دعوت کردند که خانم گوپتا در آنجا تبلیغ لباس می‌کرد. من ایشان را برای بازی در نقش دیگری درنظر گرفته بودم (همان زن همسایه) و نقش دختر شیطان را هم قرار بود کاریشما کاپور بازی کند. اما بعد، چون خانم کاپور حدود ۴۵ سال داشت، با تهیه کننده هندی به این نتیجه رسیدم ایشا گوپتا این نقش را بازی کند.

چرا معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، بحث ضابطه‌مند کردن حضور بازیگران زن خارجی را هنگام اکران فیلم دختر شیطان مطرح کرد و زمان اکران فیلم‌های قبلی واکنشی نشان نداد؟ احتمال اجرای چنین طرحی را چقدر می‌دانید؟

به نظرم غیرممکن است و نمی‌توان بحث حضور بازیگران حرفه‌ای خارجی را در فیلم‌های ایرانی ضابطه‌مند کرد. موقع اکران آن فیلم‌ها کسی روی این مساله زوم نکرد، اما موقع اکران دختر شیطان این مساله را مطرح کردند. واکنش برخی رسانه‌ها نسبت به فیلم هم باعث شد همه خبرنگاران بروند جست‌وجو کنند و ببینند که این خانم بازیگر کیست و احیانا اگر چند عکس ناجور هم داشت، روی آن تمرکز کردند.

ماجرای ارشاد قم چه بود؟ ظاهرا آن‌ها اعلام کردند، چون وزارت ارشاد هنوز پروانه نمایش دختر شیطان را برای قم صادر نکرده، این فیلم در سینما‌های آنجا اکران نمی‌شود.

ارشاد قم اعلام کردند که ارشاد تهران باید پروانه نمایش فیلم را صادر کند و این کار را نکرده است. چطور می‌شود ارشاد تهران همه پروانه‌ها را صادر کند و فقط پروانه نمایش دختر شیطان را صادر نکند؟ ارشاد قم در ادامه، حرف‌های دوگانه زده و گفته اگر پروانه نمایش فیلم هم صادر شود، ما در ارشاد قم فیلم را می‌بینیم و تصمیم نهایی می‌گیریم که آیا دختر شیطان در این شهر اکران شود یا نه. این نشان می‌دهد آن‌ها نظرات تهران را قبول ندارند. اما من خبر دارم که فیلم از روز اول در سینما‌های قم نمایش داشت و سینماتیکت، فیلم ما را برای فروش بلیت در آنجا باز کرده است. فیلم یک شب دیده شد، اما بعد از آن مانع ادامه نمایش آن شدند.

خودتان احتمال نمی‌دادید فیلمتان با فضای قالب شهر مذهبی قم همخوانی ندارد و ممکن است تمایلی برای تماشای آن وجود نداشته باشد؟

به هیچ عنوان، چون فیلم ما یک فیلم دینی، مذهبی و معنوی است و راجع به قیامت، خدا، شیطان، نور و رستگاری انسان حرف می‌زند. فکر می‌کنم اگر ارشاد قم نگذاشت فیلم در آن شهر اکران شود، درک صحیحی از فیلم نداشت.

اعتقادتان درباره اینکه یک فیلم دینی ساخته اید، همچنان پابرجاست؟

دختر شیطان، یک فیلم معنوی است.

اما مسیری که فیلم طی می‌کند، چندان نشانی از معنویت ندارد و اگر هم هست در متن و اجرا به مسیری شعاری و گل درشت‌ می‌رود. شاید قصدتان فیلمی معنوی با ظاهری به روز و امروزی بوده، اما ظواهر به قدری فریبنده و شیطنت آمیز است که کمتر کسی فکر می‌کند با فیلمی معنوی روبه روست.

چه بخواهیم یا نخواهیم، این فیلم قصه‌ای معنوی دارد. اما به هرحال همه فیلم‌ها نواقصی هم دارند. این یک گونه جدید در سینمای ایران است که من آن را تجربه کردم. خب، خیلی‌ها به این سمت نرفتند.

یعنی شخصیتی مثل فرهاد تا به حال صحبت‌هایی از جنس حرف‌های لوبینی (دختر شیطان) را نشنیده و نخوانده و با یک دقیقه سخنرانی او، منقلب و متحول می‌شود؟

فرهاد اصلا تا آخر فیلم با صحبت‌های لوبینی متحول نمی‌شود و تنها زمانی که دارد در دریا غرق می‌شود، دوست دارد مهلتی به او داده شود.

منظورم آنجایی است که فرهاد به شکلی تصنعی و غیرقابل باور، مثل ابر بهار اشک می‌ریزد.

حرف‌های لوبینی هیچ تاثیری روی فرهاد ندارد! فقط یک لحظه است و ممکن است هرکسی در یک لحظه تحت تاثیر قرار بگیرد. حتما آن قصه راهزن معروف را شنیدید که وقتی آیه قرآن را می‌شنود - که آیا زمان آن نیست که متوجه شوید- متحول می‌شود.

بحث تحول فرهاد هم فکر نمی‌کنید خیلی رفع تکلیفی باشد؟ فقط با پرداخت چک به زن همسایه و ادامه ندادن رابطه با او و انصراف از فروش بسته‌های چای تاریخ مصرف گذشته، می‌توان فرهاد را متحول شده دانست و بگوییم او پاک‌ترین آدم روی زمین است؟

تحول فرهاد ربطی به چک ندارد و تحول او از زمانی شروع می‌شود که مرگ را تجربه‌ می‌کند و خداوند به او مهلت می‌دهد. در آن کلیپ است که فرهاد یک قدم برمی دارد. ضمن اینکه فرهاد، پاک‌ترین آدم روی زمین نمی‌شود، هدف ما این است که‌ای بشر‌ای انسان اگر توبه کنی، پاک‌ترین آدم روی زمین می‌شوی و قابل سجده ای. به فرمایش قرآن کسانی که توبه می‌کنند، پاک و مطهر می‌شوند.

فیلم بااینکه کمدی نیست در جا‌هایی از تماشاگر خنده می‌گیرد. بهتر نبود فیلم را به سمت کمدی می‌بردید؟

چرا، فیلم پر از لحظات طنز بود، اما آن چیزی که می‌خواستم نشد. خصوصا صحنه‌هایی که شخصیت ادموند در آن حضور دارد که، چون بازی اول این دوست عزیزمان بود، صحنه‌ها آن‌طور که باید نشد. حالا اگر هم صحنه‌های طنزی هست، در بخش‌های آقای فرخ نژاد اتفاق می‌افتد.

چرا اصرار داشتید سکانس رقص و آواز فیلم کامل برگزار شود؟

بله، قبول دارم آن صحنه رقص فیلم زیاد بود.

باتوجه به اینکه یک گوشه کار تهیه فیلم را هم هندی‌ها به عهده داشتند، چرا جلوه‌های ویژه فیلم سطح پایین است؟ حتی در یک نما، اشکی که فرهاد می‌ریزد هم ماحصل یک اجرای ناشیانه است.

من از روز اول با آقای سیدهادی اسلامی، مسئول جلوه‌های ویژه طی کردم که پلان‌های سخت را به کمپانی شاهرخ خان در هند بسپاریم. ایشان هم قبول کرد، اما ناگهان دلار ۳۸۰۰ تومانی رسید به حدود ۲۰ هزار تومان و عملا دیگر امکان اینکه پلان‌های سخت را هندی‌ها کار کنند وجود نداشت.

قبول دارید اشک آقای فرخ نژاد در آن پلان خیلی مصنوعی شده است؟

البته به نظر من دیده نمی‌شود! ما پلان‌های مهم تری داریم که جلوه‌های ویژه خودش را نشان می‌دهد.

۲۰ دقیقه اول فیلم هم کاملا معلوم است فرخ نژاد در صحنه دارد فارسی حرف‌ می‌زند، اما ما صدای فرخ نژاد را می‌شنویم که ناهماهنگ دارد روی تصاویر خودش انگلیسی صحبت می‌کند! چرا؟

چون آقای فرخ نژاد به زبان انگلیسی مسلط نبود که بخواهد سرصحنه انگلیسی حرف بزند و بازی کند. برای همین به زبان فارسی بازی کردند و بعدا صدای ایشان را برای صحنه‌هایی که نیاز بود، با حضور خودشان انگلیسی دوبله کردیم.

آیا می‌توان دختر شیطان را یک محصول مشترک با بالیوود دانست؟ فیلم در هند هم اکران می‌شود؟ درصورت اکران در هند، فکر می‌کنید مردم آنجا باوجود فیلم‌های ستارگانی، چون شاهرخ خان، سلمان خان، عامرخان و ... چقدر علاقه‌مند به دیدن این فیلم باشند؟

فیلم یک محصول مشترک است و یک تهیه کننده هندی هم دارد. ما فیلم را به هند فرستادیم تا برای اکران آن اقدام شود. اینکه در اکران موفق شود یا نه، اطلاعی ندارم. البته اخیرا فیلم جدید آقایان سلمان خان و شاهرخ خان با شکست در گیشه مواجه شد.

این طوری نیست که همیشه فیلم‌های ستاره‌های آنجا موفق باشد. منظورم این است که چقدر چنین فیلمی دغدغه مردم هند برای تماشاست؟

شناخت زیادی ندارم، اما هند ۲۳۰ میلیون نفر مسلمان دارد و تصورم این است که آن‌ها با این فیلم ارتباط برقرار کنند.

نکته دیگر درباره ضرورت ساخت این فیلم در هند است. قصه فیلم نمی‌توانست در ایران اتفاق بیفتد؟

اگر فیلم در ایران ساخته می‌شد، من باید دختر شیطان را با حجاب کامل و روسری‌ می‌گرفتم که در آن صورت باورپذیری قصه سخت می‌شد و شاید تماشاگران فیلم را مسخره می‌کردند و به آن می‌خندیدند. اما در هند دست من باز بود که یک دختر شیطان بی حجاب بگیرم که به باورپذیری آن کمک‌ می‌کرد.

هزینه ساخت فیلم چقدر شد؟

شش و نیم میلیارد تومان.

به نظر می‌رسد دیگر به همین رویه فیلمسازی در سینمای بدنه و تجاری عادت کرده اید و دیگر قصد بازگشت به فیلم‌های آرام اولیه را ندارید.

دختر شیطان هم به فیلم اولم زبان مادری برمی گردد و یک فیلم تجاری صرف نیست و پر از معنا و مفهوم و حرف‌های خوب است. فیلم تجاری نیست هرچند تلاش کردم تماشاگران راضی از سالن سینما بیرون بیایند.

یک تهدید نصفه و نیمه هم کردید که فیلم را از اکران پایین می‌کشید.

باید همان هفته اول این کار را می‌کردیم، اما اشتباه کردم این کار را انجام ندادم. اولین اشتباه این بود که فیلم را نباید این زمان اکران می‌کردیم، چون فیلم ظرفیت یک فروش عجیب و غریب را در زمانی دیگر داشت. اشتباه دیگرم این بود که وقتی روز دوم، همه سئانس‌های فیلمم را گرفتند، باید فیلم را از اکران پایین می‌کشیدم.

ادعای پیام منفی گذاشتن درباره فیلمتان صحت داشت؟

بله، در سینمای ایران چنین چیزی وجود دارد و نمی‌دانم هم چه کسانی پشت این قضیه هستند. به هرحال این ربات را طراحی کردند و آن فیلم‌هایی را بالا بردند که می‌خواستند.

موافق هستید که فیلم شما واقعا پیام‌های منفی هم دارد؟

بله، اما وقتی ظرف نیم ساعت، هزاران پیام منفی روی فیلم شما ثبت شود، معلوم است ربات است و ربطی به کاربران عادی ندارد.

منبع:شهروند

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com