کد خبر ۷۴۷۶۶ انتشار : ۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم مطرح کرد؛

توسعه کشت ذرت علوفه‌ای در قم

سلامی گفت: کشت ذرت علوفه‌ای با استفاده از ارقام مناسب به منظور پاسخگویی به نیاز دامداران در سطح مزارع استان توسعه می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بنابر دلایل اقتصادی همچون افزایش رقم کرایه حمل علوفه مورد نیاز دامداران استان از سایر نقاط کشور، این محصول با استفاده از بذر مرغوب که به آبیاری کمتری احتیاج دارد و در زمان کوتاه‌تری به مرحله برداشت می‌رسد، به صورت گسترده‌تر در سطح مزارع قم کشت خواهد شد.

وی بیان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت ذرت در استان حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار بود که به طور حتم این میزان در سال جاری با استقبال گسترده کشاورزان از کشت ذرت علوفه‌ای توسعه می‌یابد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این زمینه استفاده از نشا برای توسعه کشت ذرت در مزارع استان است که در چارچوب اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت انجام می‌شود و علاوه بر کوتاه کردن دوران تولید محصول، مقاومت آن را نیز در برابر تنش‌های محیطی همچون کم آبی کاهش می‌دهد.

سلامی گفت: در روش کشت نشایی، گیاه بیش از یک ماه در گلخانه با نیاز به آب کم و دور از آفات رشد می‌کند و سپس برای کشت در زمین‌های کشاورزی آماده می‌شود، به همین دلیل محصولات به دست آمده از این روش، علاوه بر کمیت مناسب از کیفیت بالایی نیز برخوردارند.

وی افزود: پاسخگویی به نیاز دامداران استان از جمله مهمترین اهداف توسعه کشت ذرت علوفه‌ای در قم است تا بهره برداران این بخش با سهولت بیشتر و قیمت کمتر، خوراک مورد نیاز دام‌های خود را تأمین کنند.

وی بیان کرد: کیفیت ذرت علوفه‌ای تولید شده در قم به دلیل استفاده از بذر‌های مرغوب و نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بر مزارع تولید این محصول، بالاست و می‌تواند حجم قابل توجهی از نیاز استان در حوزه خوراک دام را پوشش دهد.

قم به لحاظ قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور به مرکز پرواربندی دام سبک و سنگین تبدیل شده و به‌عنوان یکی از بارانداز‌های اصلی مرکز خرید و فروش دام در کشور شناخته می‌شود.

قم دارای حدود ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و ۱۴۲ هزار رأس دام سنگین شامل ۲۷ هزار رأس گاو شیری و ۱۱۵ هزار رأس گاو و گوساله پرواری است که در دامداری‌های صنعتی پرورش می‌یابند؛ به طور میانگین هر ساله در این استان ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی (گوشت قرمز و انواع لبنیات) تولید می‌شود.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است. بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com