کد خبر ۷۴۹۳۸ انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۶
در نشست خبری فصلی شهردار قم با اصحاب رسانه مطرح شد:

جذب 12 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری برای 20 پروژه مختلف/انتقال قاری قرآن به وزارت راه کذب است

شهردار قم با بیان اینکه بودجه عمرانی به ۱۹۵۸ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده که ۵۰۴ درصد رشد را نشان می‌دهد، گفت: امروز بدهی شهرداری به ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش‌یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مرتضی سقائیان‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری فصلی خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات رضوان شهرداری برگزار شد، ‌با اشاره به اینکه شهرداری ارتباط مستقیم با مردم دارد، اظهار کرد:‌کار شهرداری‌ها بسیار فراگیر و پراکنده است و 372 وظیفه بر عهده این مجموعه‌ها گذاشته شده است که این وظایف نشان می‌دهد شهرداری‌ها از تولد تا مرگ با مردم در ارتباط هستند به همین علت باید بگوییم که شهرداری‌ها با سرمایه اجتماعی جامعه ارتباط مستقیم دارند.

وی از تدوین برنامه پنج ساله و پیش‌بینی چشم‌انداز 20 ساله قم یاد کرد و افزود:‌ ما باید دارای یک نقشه راه می‌شدیم که این هدف تحقق یافته است و اکنون همه برنامه‌ها بر اساس این نقشه راه دنبال می‌شود.

شهردار قم با بیان اینکه رشد درآمد محقق‌شده شهرداری قم به بالای 200 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است، عنوان کرد: این مبلغ نسبت به سال 94 بیش از 300 درصد افزایش داشته است به این معنا که روزی 6 میلیارد تومان باید از مردم گرفته و آن را برای شهر هزینه کنیم.

وی ادامه داد: در سال 93 سهم بودجه جاری شهرداری قم نزدیک به 30 درصد بوده است اما اکنون این آمار به 16.9 درصد رسیده است این نشان می‌دهد که بودجه جاری ما نسبت به کل بودجه کمتر شده و این کیفیت برنامه بودجه‌ای یک سازمان را مشخص می‌کند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه بودجه عمرانی شهر قم به هزار و 958 هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: این مبلغ نسبت به سال 94 بیش از 500 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: نزدیک به دو هزار و 400 میلیارد تومان بدهی شهرداری بوده است که این بدهی امروز به 700 میلیارد تومان رسیده است اما یکی دیگر از بحث‌هایی که مطرح بود بدهی‌های سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف به شهرداری بود که امروز با 65 نهاد و ارگان تصفیه حساب شده و نزدیک به هزار میلیارد تومان شهر قم از این محل دریافت داشته است.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه در حوزه فضای سبز با 310 میلیارد تومان اعتبار طی چهار سال اخیر از 14.5 متر مربع به ازای هر شهروند به 19.7 متر مربع در سال گذشته رسیده‌ایم، تصریح کرد: این آمار باید به 27 متر مربع به ازای هر شهروند برسد.

وی از تکمیل 14 مورد تقاطع غیرهمسطح یاد کرد و گفت: نزدیک به 90 دوربین نظارتی نصب شده و 110 دوربین نظارتی نیز درحال راه‌اندازی است و همچنین نیز 186 دوربین ثبت تخلفات نیز تا پایان سال جاری نصب می‌شود.

شهردار قم با اشاره به اینکه 154 دستگاه اتوبوس جدید و 107 دستگاه اتوبوس بهسازی‌شده تا پایان سال جاری به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قم اضافه می‌شود، مطرح کرد: برای شروع به‌کار هشت ایستگاه قطار شهری که در فاز نخست دیده شده است هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار از منابع دولتی نیاز داریم که باید به پروژه تزریق شود.

وی از احداث هشت مجموعه فرهنگی ورزشی در هشت مجموعه شهری با اعتباری بالغ بر 450 میلیارد ریال یاد کرد و ادامه داد: جذب 12 هزار میلیارد ریال برای 20 پروژه سرمایه‌گذاری از جمله دستاوردهای شهرداری قم است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین طی چهار سال اخیر از 60 درصد به 90 درصد رسیده است، تصریح کرد: شهر قم از نظر استانداردهای جهانی دارای سازمان آتش‌نشانی خوبی است.

وی به راه‌اندازی مرکز انتقال پسماند موقت برای انتقال پسماند از سطح شهر اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های راه اندازی سه مرکز تحقیق و پردازش زباله خشک در قم درحال دنبال شدن است؛ 45 غرفه بازیافت نیز در سطح شهر نصب و راه‌اندازی و بیش از 200 خودروی ویژه تفکیک زباله از مبدا در قم فعال شده‌اند.

سقائیان‌نژاد از اجرای بیش از 90 کیلومتر فیبر نوری در قم یاد کرد و افزود: راه اندازی کارت شهروند الکترونیکی با عنوان قم کارت که تا پایان ماه جاری در اختیار مردم قرار داده می‌شود از دیگر دستاوردهای شهرداری قم در حوزه شهر الکترونیک است.

 وی احداث شهرک خودرویی در سالروز امام رضا(ع) با مساحت 33 هکتار را از دیگر دستاوردهای شهرداری قم برشمرد و ادامه داد: هزار و 500 واحد صنفی مرتبط با خودرو همانند نمایندگی‌ها و مشتقات خودرو در این شهرک ساماندهی می‌شوند در شهرک صنوف نیز در مساحتی بیش از 133 هکتار چهار هزار واحد صنفی مرتبط با صنعت ساختمان مستقر خواهند شد.

شهردار قم از ایمن‌سازی بوستان‌ها و‌ آب‌نماها با هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیارد ریال در طول چهار سال اخیر یاد کرد و گفت: تقاطع مقداد با 780 میلیارد ریال، بلوار ‌آیت‌الله بروجردی با هزار و 300 میلیارد ریال، تقاطع 15 خرداد با 420 میلیارد ریال، تقاطع شهدای مدافع حرم با 320 میلیارد ریال، تقاطع میثم با 100 میلیارد ریال، میدان بزرگ امام خمینی با 380 میلیارد ریال، مجموعه پل‌های 9دی با 140 میلیارد تومان، بلوار شهید کریمی با 400 میلیارد ریال و بلوار شهید کبیری با 150 میلیارد ریال اهم دستاوردهای عمرانی شهرداری قم بوده است.

وی ادامه داد: بلوار زائر با 90 میلیارد ریال، بوستان کمپینگ فدک با 53 میلیارد ریال، بوستان غدیر با 80 میلیارد ریال، تقاطع مرجعیت و شهرک قدس با 300 میلیارد ریال، بلوار جمهوری تا میدان امام با هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیارد ریال، پروه شهدای روحانیت با 170 میلیارد ریال، خیابان صدوق تا جمهوری با 270 میلیارد ریال، خیابان ارم با 40 میلیون ریال و رمپ و لپ غدیر با 38 میلیارد ریال نیز از دیگر پروژه‌های انجام شده در قم است.

سقائیان‌نژاد تاکید کرد: شهرداری قم به موضوع تحریم‌ها هیچ توجهی نداشته و با تکیه بر نیروهای خود و برنامه‌های مدون و دقیق توانسته بودجه‌ها و عملکردهای خود را افزایش دهد این نشان می‌دهد که اگر همدلی و تعامل در شهر وجود داشته باشد می‌توانیم هیچ کاری به تحریم‌ها نداشته باشیم، هر چند تحریم بدون اثر نیست اما اینکه بخواهیم کار خود را لنگ تحریم بدانیم نادرست است؛ اکنون اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند در شهر قم به‌خوبی دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری پروژه فردوسی با 460 میلیارد ریال دنبال می‌شود، مطرح کرد: احداث بوستان غدیر در سه فاز با مبلغی بالغ بر 60 میلیارد ریال، احداث باغ پرندگان با 110 میلیارد ریال که 69 درصد پیشرفت داشته است، احداث تونل جمهوری از میدان امام حسین(ع) تا بلوار یادگار امام و شروع تقاطع کیوانفر و امام خمینی و احداث تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر(عج) با مبلغی بالغ بر 460 میلیارد ریال در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار قم با بیان اینکه حرکت به سمت و سوی شهر هوشمند با صدور پروانه الکترونیکی دنبال شده است، مطرح کرد: امیدواریم در شهر مقدس قم بتوانیم به اهداف مورد نظر با مشارکت مردم و دستگاه‌ها برسیم.

 وی از حضور 69 درصد مهاجر در شهر مقدس قم یاد کرد و گفت: این شهر از حساسیت‌های خاصی برخودار است به همین علت ما باید در کار خود به این حساسیت‌ها نیز توجه لازم را داشته باشیم تا روند کارها با مشکلی روبرو نشود.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه قاری‌قرآن به‌عنوان یکی از معاونان موفق شهرداری کار خود را در این مجموعه دنبال خواهد کرد، گفت: وزیر راه و شهرسازی تقاضامند حضور این شخصیت در مجموعه وزارتخانه خود بود اما با توجه به اهمیت کار معاونت عمرانی شهرداری با این درخواست موافقت نشد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com