کد خبر ۷۵۰۴۳ انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۷
همزمان با آغاز دهه کرامت:

قم غرق نور و شادی در سالروز میلاد کریمه اهل بیت(س)

اول ذی القعده مصادف با میلاد پر نور حضرت فاطمه معصومه (س) است و به همین مناسبت این روز از شب گذشته کاروان‌های شادی از نقاط مختلف استان به سمت حرم حضرت معصومه(س) روانه شدند و به جشن و عرض ارادت در این آستان مقدس پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، اول ذی القعده مصادف با میلاد پر نور و سرور دخت موسی‌بن جعفر حضرت فاطمه معصومه(س) است و به همین مناسبت این روز را آغاز دهه کرامت و روز دختر نامگذاری کرده‌اند.

به همین مناسبت از شب گذشته  کاروان‌های شادی از نقاط مختلف استان به سمت حرم حضرت معصومه(س) روانه شدند و به جشن و عرض ارادت در این آستان مقدس پرداختند.

پرچم گنبد نورانی بارگاه کریمه اهل بیت(س) شب گذشته تعویض گردید و همچنین مراسم جشن شب ولادت در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

از شب گذشته تعداد زیادی از دوستداران و علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت و علی الخصوص دخت موسی بن جعفر راهی قم شدند و با حضور در حرم حضرت معصومه(س) و حضور در مجالس شادی میلاد آن حضرت، ارادت خود را به اهل بیت عرضه داشتند.

در مساجد و هیئات مذهبی نیز از شب گذشته مجالس بسیاری برای میلاد حضرت معصومه(س) برپا شده است و همچنین در سطح شهر ایستگاه‌های صلواتی متعددی ایجاد شده که از زائران و مجاوران کریمه اهل بیت پذیرایی می‌کنند.

به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) سراسر شهر چراغانی شده است و شب گذشته نیز در حرم مطهر و بقاع متبرکه، نورافشانی انجام شد تا شهر در سالروز صاحبخانه قم، غرق در نور و شادی شود.

صبح امروز نیز مراسم آغاز دهه کرامت با حضور تولیت‌های اعتاب مقدسه و مسئولان کشوری و استانی در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد و در ادامه برنامه خطبه خوانی توسط خادمان حرم کریمه اهل بیت به انجام رسید.

همچنین امروز و امشب نیز برنامه‌های جشن میلاد خواهر امام رضا(ع) در حرم مطهر، بقاع متبرکه قم، مسجد مقدس جمکران و دیگر مساجد و هیئات مذهبی ادامه خواهد داشت.

فاطمه معصومه، دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است؛ شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نام‌های فاطمه کبرا و فاطمه صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدام‌یک حضرت معصومه هستند؛ ابن‌جوزی از علمای اهل سنت در قرن ششم قمری هم به چهار دختر به نام فاطمه در میان دختران امام کاظم اشاره کرده؛ اما او نیز از اینکه حضرت معصومه کدام‌یک بوده، سخن نگفته است. به‌گفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائل‌الامامه، مادر حضرت معصومه، نجمه‌خاتون نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست.

در کتاب نورالآفاق نوشته جواد شاه‌عبدالعظیمی که در سال ۱۳۴۴ منتشر شد، ولادت حضرت معصومه(س) 1ذی القعده سال 173ه.ق ذکر شده است.

معصومه و کریمه اهل بیت لقب‌های مشهور فاطمه دختر امام کاظم‌(ع) اند؛ گفته‌اند «معصومه» از روایتی منتسب به امام رضا(ع) اخذ شده است، در این روایت که در زادالمعاد، نوشته محمدباقر مجلسی آمده است، امام رضا(ع) از او با نام معصومه یاد کرده است.

مشهور است که حضرت معصومه هرگز ازدواج نکرده و دلایلی هم برای ازدواج‌نکردن وی ذکر شده است؛ ازجمله گفته‌اند: او به جهت آن، ازدواج نکرد که همتایی برایش پیدا نشد.

کریمه اهل بیت که برای دیدار امام رضا(ع) از مدینه عازم مشهد بود، روز 23ربیع الاول وارد شهر قم شد و 17روز در این شهر اقامت داشت و سپس به دلیل بیماری فوت کرد.

پس از آن آستان و بارگاه مقدس حضرت معصومه(س) در قم محل مراجعت مومنین و دوستداران اهل بیت شد و هرساله ارادتمندان زیادی از سراسر کشور و اقصی نقاط جهان در این آستان مقدس حضور می‌یابند.

علمای شیعه جایگاه والایی برای فاطمه معصومه قائل‌اند و روایاتی درخصوص منزلت او و اهمیت زیارتش نقل می‌کنند؛ علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار به حدیثی از امام صادق(ع) پرداخته که طبق آن، شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(س) به بهشت وارد می‌شوند؛ در فرازی از زیارتنامه فاطمه معصومه هم از وی درخواست شفاعت شده است.

برپایه روایاتی که از امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) نقل شده است، بهشت، پاداش کسی است که فاطمه دختر امام كاظم(ع) را زیارت کند.

علامه مجلسی در کتاب‌های زادالمعاد، بحارالانوار و تحفةالزائر، زیارتنامه‌ای به نقل از امام رضا(ع) برای فاطمه معصومه آورده است؛ البته او در تحفة الزائر پس از ذکر زیارتنامه، احتمال داده است که متن آن ادامه حدیث امام رضا نباشد و علما آن را افزوده باشند. گفته‌اند حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه تنها زنانی‌اند که زیارتنامه مأثور (زیارت‌نامه‌ای که سند آن به معصوم می‌رسد) دارند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com