کد خبر ۷۵۱۳۹ انتشار : ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۶
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عنوان کرد؛

بارندگی‌های سال جاری به معنای پایان خشکسالی نیست/تغییرات اقلیمی و تنش های محیطی در قم ادامه داد

موسوی مشکینی گفت:بارندگی‌های سال جاری در استان یک استثنا به حساب می‌آید و نباید آن را مساوی با پایان دوره خشکسالی در نظر گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: طی سال‌های متمادی محیط زیست قم با کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا مواجهه بوده که مسائل و مشکلات زیادی را برای طبیعت استان به همراه داشته است.

وی ادامه داد: با وجود بارش‌های خوب سال جاری و تاثیرگذاری مثبت آن بر طبیعت، اما به دلیل مقطعی بودن این بارش‌ها و پراکنش نامنظم آن، نگرانی‌ها پیرامون کاهش منابع آبی در قم همچنان باقی است.

وی افزود: خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه ها، افت سفره‌های آب زیرزمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی و بیابان شدن دشت‌های استان و ایجاد کانون‌های گرد و خاک از جمله پیامد‌های خشکسالی‌های پیاپی در قم است.

موسوی مشکینی گفت: بر اساس بررسی‌های علمی و کارشناسی هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه قم وارد دوره ترسالی شده و مشکل کم آبی آن برطرف شده است، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی می‌شود با اطمینان بیان کرد که در قم به سطح قابل قبولی از منابع آبی دست یافتیم که اکوسیستم‌های آبی همچون رودخانه‌ها و تالاب‌ها در وضعیت پایدار باشند.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه در همین فصل تابستان سال جاری، شاهد افزایش قابل توجه دمای هوای استان هستیم که نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی و تنش‌های محیطی در قم ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: چنین ثباتی در اکوسیستم‌های آبی استان مشاهده نمی‌شود و حتی آبی که در رودخانه قمرود جریان دارد ناشی از رها سازی آب از سد‌های بالادست برای کمک به تقویت محیط زیست و کشاورزی در دشت‌های پایین دست است.

وی بیان کرد: به هر صورت کشور ما بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته و شرایط محیط زیستی استان قم متاثر از این موضوع است.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌هایی که برای توسعه قم تدوین می‌شود باید با نگاه به مساله کمبود منابع آبی در استان باشد و فکر نکنیم با بارش‌های خوب سال جاری از مشکل عبور کردیم.

موسوی مشکینی گفت: شرایط آبی قم به نحوی نیست که بر اساس آن بتوان تقاضا‌های جدید در حوزه مصرف آب ایجاد کرد و محیط زیست استان را بیش از پیش دچار آسیب ساخت.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com