کد خبر ۷۵۴۶۹ انتشار : ۲۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۳
بررسی یک ادعا

آیا درآمد پزشکان ایرانی کمتراز پزشکان سایر کشورهاست!؟

برخی پزشکان با استناد به برخی آمارهای جهانی معتقدند که میزان حقوق آنها، بسیار پایین تر از دیگر کشورها _حتی کشورهای همسایه_ است. در این مقاله، به طور خلاصه صحت و سقم این ادعا بررسی شده است.

درآمد نجومی پزشکان... مسئله‌ای که هر از چند گاه در رسانه‌های عمومی مطرح می‌شود و کارشناسان را به جدال در این باره دعوت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، برخی پزشکان با استناد به برخی آمارهای جهانی معتقدند که میزان حقوق آنها، بسیار پایین تر از دیگر کشورها _حتی کشورهای همسایه_ است. آنها این موضوع را علت مهاجرت پزشکان به خارج از کشور می‌دانند و تعداد بسیار بیش‌تری در صف مهاجرت هستند و یا قصد رفتن دارند.

در مقابل بسیاری از شهروندان از حق ویزیت مطب های پزشکی گلایه مندند و بیان دارند که به خاطر شرایط فعلی اقتصاد کشور، مراجعاتشان به پزشکان کمتر شده.

اما واقعیتی که برخی پزشکان به آن استناد می‌کنند و بابت همین میانگین درآمدشان را از دیگر کشورها پایین تر می‌بینند؛ درآمد و خروجی به دلار است. بدیهی است که در کشور، ارزش ریال نسبت به دلار در سطح بسیار پایینی است و به تبع آن استناد به چنین آماری نیز مغلطه است و برای مقایسه علمی باید درآمد نسبت به میانگین متوسط درآمد یکخانواده ایرانی سنجیده شود.

تصویر زیر برگرفته از مقاله‌ای با عنوان «درآمد پزشکان در سراسر دنیا» است که در سال 2009میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) منتشر شده و بعضا در رسانه‌های ایرانی هم بازتاب داشته است.

در جدول بالا متوسط درآمد پزشکان متخصص و عمومی با احتساب برابری قدرت خرید نشان داده شده است.

این نسبت در ایران در مقایسه با آمریکا و دیگر کشورها بسیار بالاتر است. بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، متوسط درآمد هر خانواده ایرانی، ماهیانه 2/6 میلیون تومان است.

به گفته امیرآبادی فراهانی  درآمد پزشکان متخصص در ماه حدود 40میلیون، پزشکان عمومی 5میلیون و دندانپزشکان نیز 20میلیون تومان است.

با درنظر گرفتن متوسط درآمد هر خانواده ایرانی نسبت به درآمد یک پزشک متخصص در ایران، این نسبت در حدود 15 برابر است.

 «در هیچ جای دنیا پزشکان به اندازه ایران درآمد ندارند!»
این اظهارات متعلق به نایب رییس مجلس بوده که خود نیز پزشک است.


آنچه مسلم است رقم درآمد پزشکان ایرانی از بسیاری از کشورها پایین‌تر است، اما اگر منصفانه به داستان نگاه کنیم قدرت خرید آنها را در محاسبات در نظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که جایگاه درآمدی پزشکان در ایران به مراتب بالاتر از همکاران خود در بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای توسعه‌یافته است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com