کد خبر ۷۵۶۷۶ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۸
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد؛

تدریس فقه سلامت و پزشکی در سطح حوزه دنبال می‌شود

آیت‌الله اعرافی گفت: رشته‌های مرتبط با فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال می‌شود تا مطالعات فقه پزشکی نظام‌مند شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار با دانشجویان شرکت‌کننده در مدارس تابستانی سلامت و دین این دانشگاه گفت: در بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداخته‌شده، اما این دستاورد‌ها کامل نیست.

وی بابیان اینکه دانش پزشکی، بهداشت، سلامت و درمان دارای منظر اصول و قواعد توصیفی، کلامی و فلسفی است، اضافه کرد: همه مکاتب پزشکی و سلامت درواقع یک نگاه جهان شناختی و انسان‌شناختی را همراه خود دارد، حتی در حوزه علوم انسانی نیز مدعی نیستیم که تمام آنچه در غرب تولیدشده است و این نوع نگاه افراطی را نداریم بلکه معتقد هستیم تولیدات نظری در این حوزه نیز همانند تولیدات علوم مهندسی و پزشکی حاوی حقایقی در مورد عالم است و با روش‌هایی که کار کردند به قواعدی واقعی پی بردند که توانستند در زندگی بشر تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: حوزه سلامت، بهداشت و درمان همانند سایر حوزه‌های انسانی از منظر دینی و اسلامی باید موردنظر قرار گیرد و از نگاه اسلام سه زاویه دید جدی در حوزه سلامت وجود دارد که باید توسط حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بررسی شود.

امام‌جمعه موقت قم یادآورشد: در حوزه پزشکی قواعد فلسفی حاکمی وجود دارد که آنچه در غرب تولیدشده نیز بر مبنای آن است و امکان ندارد علوم انسانی اجتماعی و علومی همانند سلامت و پزشکی و حتی علوم پایه مبتنی بر رویکرد‌ها و نگرش‌های فلسفی و بنیادی نباشد چراکه این رویکرد‌ها در شناخت عالم، طبیعت و انسان سایه افکنده است و یک دانش نمی‌تواند از این پایه‌های فلسفی و نگرش‌های جهان شناختی، حقیقت‌شناسی و انسان‌شناسی تفکیک شود.

وی ادامه داد: بدون اینکه بخواهیم ادعا کنیم که در فهرست بلند دانش‌های انسانی و غیرانسانی و سایر علوم غرب، دستاوردی وجود ندارد و تحولاتی حاصل نشده است، باید بگوییم که تفکر بشر می‌تواند در هر مکانی عرصه‌های زیادی را فتح کند.

اعرافی با تاکید بر اینکه گزاره‌های هستی‌شناسی و ساختارشناسی عامی در اسلام وجود دارد که بر همه عرصه‌ها سایه می‌افکند، مطرح کرد: یک دانشمند مسلمان آنگاه‌که وارد یک حوزه دانشی و رشته می‌شود باید بداند که در گنجینه دانش و معارف اسلامی گزاره‌های توصیفی و فلسفی وجود دارد که می‌تواند هدایت‌گر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ تمدن اسلام در حوزه سلامت داشته‌هایی وجود دارد که گاهی در مورد آن شاهد افراط‌وتفریط هستیم درحالی‌که باید از داشته‌های مناسب آن بهره‌مند شویم و از طرف دیگر فقط به آن اتکا نکنیم.

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: هرچند دستاورد‌های فقهی موجود پاسخ‌گوی نیاز‌ها نیست، اما منابع موجود و دستگاه فقه می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد.

اعرافی ادامه داد: تاریخی علمی که در غرب نوشته‌شده به‌خوبی نشان می‌دهد که به سهم دین مبین اسلام خیلی کمتر نگاه شده است؛ ریشه‌های تاریخی دانش‌ها از یونان گرفته می‌شود و مستقیم به عصر جدید مراجعه می‌کنند و این وسط نگاه اسلام از یاد می‌رود.

چهارمین دوره مدرسه تابستانی سلامت و دین به میزبانی استان قم آغاز به کارکرده تا ۱۱۰ تن از دانشجویان از ۳۰ تیر تا ۲ مردادماه ازنظر‌های اساتید برجسته استفاده کنند.

یکی از اقدام‌ها و برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی قم، برگزاری و توجه به مقوله سلامت و دین است که در این راستا با برگزاری دوره‌های مختلف می‌کوشد تا سلامت معنوی را گسترش دهد. برگزاری دوره‌های تابستانی سلامت و دین با عنوان مدرسه تابستانی سلامت و دین از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی قم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در آیین آغاز بکار دوره‌های تابستانی سلامت و دین گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه‌ها پاسخ‌گویی به نیاز‌های به‌روز جوامع است که در سطح ملی و جهانی مطرح می‌شود.

ابوالفضل ایرانی خواه ادامه داد: امروزه دانشگاه‌ها در حال حرکت به‌سوی دانشگاهی نسل ۳ و ۴ هستند، ما بر این باوریم که راه‌اندازی دانشکده سلامت و دین گامی مثبت در راستای پاسخ‌گویی به سؤالات موجود در حوزه سلامت و همچنین مباحث مرتبط بین دین و سلامت است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com