کد خبر ۷۶۴۱۹ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
روز عرفه، فرصتی دوباره برای بخشیده شدن است؛

طنین عاشقانه مناجات خوانی در قم/ دعای عرفه را کجا بخوانیم؟

سال‌ها پیش در چنین روزی امام حسین (ع) در صحرای عرفات، ساعت‌ها در حال ایستاده به مناجات به پروردگار پرداخت و با راز و نیاز عاشقانه خود، درس‌های بسیار را به ما آموخت. عرفه روز دعا و توجه کامل و مخلصانه به خداوند متعال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، امروز نهم ذیحجه، روز عرفه و یکی از مهم‌ترین روزهای معنوی سال است روزی که جاماندگان از قافله مغفرت در شب‌های قدر، منتظر آن بوده اند تا با مناجات و راز و نیاز با معبود، خود را به قله عرفان و معرفت نزدیک کنند و به تولدی دوباره در مسیر عبودیت و بندگی بیندیشند.

در این مسیر، اهالی عرفه می‌کوشند تا با انجام اعمال این روز مانند غُسل مستحبی و همچنین زیارت امام حسین (ع) از دور و نزدیک، خود را برای کسب معنویات این روز مهم آماده سازند.

در این باره باید به این نکته مهم توجه داشت که بر اساس روایات وارد شده از معصومین (ع)، خداوند در این روز پیش از نظر بر بندگان حج گزار خود در سرزمین وحی، به زائران حضرت سیدالشهداء (ع) نظر می‌افکند که این امر نشان دهنده اهمیت فراوان زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این شب و روز است.

همچنین با اینکه روزه یکی از مهم ترین اعمال مستحبی روز عرفه است اما در عین حال اهمیت مناجات و راز و نیاز با خدا در این روز به حدی است که بر اساس متون دینی، سفارش شده که اگر روزه، حال دعا و مناجات روز عرفه را از روزه دار می‌گیرد؛ بهتر است که از روزه صرف‌نظر و به مناجات با معبود پرداخته شود.

یکی از دعاهای مهم وارد شده برای این روز، دعای عرفه امام حسین (ع) است؛ دعایی پرمغز که سرشار از عبارات عارفانه و عاشقانه است تا پلی میان بندگان و حضرت حق باشد.

حرم کریمه اهل بیت (س) یکی از مکان‌های مقدسی است که امروز مردم قم و همچنین زائران بانوی کرامت (س) از ساعت 16 در آن گرد هم می‌آیند تا با نوای حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی این دعای رمزآلود را زمزمه کنند.

همچنین آیین معنوی خواندن دعای روح‌بخش عرفه در مسجد مقدس جمکران هم امروز بیستم مرداد ماه 1398 و از ساعت 15 و 30 دقیقه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ظهیری و قرائت دعا توسط علی مهدوی نژاد آغاز می‌شود.

هیئت رزمندگان اسلام قم نیز از دیگر مکان‌هایی است که برنامه خواندن این دعای حیات‌بخش را برنامه ریزی کرده است. این برنامه از ساعت 16 و 30 دقیقه و با حضور حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد و همچنین مدیحه سرایی سید علی حسینی‌نژاد در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) پذیرای عاشقان راز و نیاز و مناجات است.

در عین حال آیین معنوی قرائت دعای عرفه امام حسین (ع) در مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) شهر مقدس قم نیز از ساعت 16 امروز و با حضور مردم برگزار می‌شود.

همچنین قرائت این دعای روح‌بخش در مسجد امیرالمؤمنین (ع) قم واقع در انتهای خیابان شهیدان فاطمی (ره) نیز از ساعت 16 آغاز می‌شود. برنامه ای که با اقامه عزا در سالروز شهادت سفیر امام حسین (ع) یعنی حضرت مسلم بن عقیل هم همراه است.

برنامه قرائت دعای عرفه در بقاع برخی از دیگر امامزادگان قم هم برنامه ریزی شده است که از آن جمله می‌توان به بقعه امامزاده جعفر شهید با مداحی حسن حیدرزاده و همچنین بقعه امامزادگان ابراهیم و محمد (س) با مداحی سید علی حسینی تبار اشاره کرد که هر دو برنامه از ساعت 17 آغاز خواهد شد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com