کد خبر ۷۶۴۵۲ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۱

زندانیان قمی به پابند الکترونیکی مجهز می شوند

معاون قضایی دادگستری قم گفت: مطابق رای صادره از شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری ۲، با نصب پابند الکترونیک نخستین حکم آزادی محکوم علیه تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک در این استان اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، اسماعیل جعفری معاون قضایی دادگستری قم گفت: در اجرای مواد ۵۵۳ و ۵۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری و آیین‌نامه اجرایی مراقبت‌های الکترونیک مصوب تیرماه ۱۳۹۷، مرکز مراقبت الکترونیک قضایی در استان قم راه‌اندازی و پابند الکترونیک برای یک زندانی واجد شرایط نصب و فعال شد.

جعفری عنوان کرد: این شرایط شامل وجود جهات تخفیف، پیش‌بینی اصلاح مرتکب، فقدان سابقه کیفری موثر، رعایت تدابیر و اجرای دستورات دادگاه و جبران ضرر و زیان وارده به شاکی یا برقراری ترتیب جبران آن می‌باشد.

او اضافه کرد: در این طرح که در راستای اجرای سیاست‌های دستگاه قضایی از جمله حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندانیان انجام شده است، کسانی که مرتکب جرائم تعزیری از درجه پنج تا هشت (تا پنج سال حبس) شده‌اند، می‌توانند در صورت وجود شرایطی با رضایت خود در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی قرار گیرند.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت حدود ۱۵ مددجوی متقاضی پابند الکترونیک در حال بررسی است و در صورت احراز شرایط و موافقت دادگاه در آینده نزدیک با نصب پابند الکترونیک تحت نظارت سامانه الکترونیک آزاد خواهند شد.

 معاون قضایی دادگستری قم گفت: مرکز مانیتورینگ مراقبت الکترونیک در تهران قرار دارد و تا زمانی که تعداد افراد تحت مراقبت در استان به ۵۰ تَن برسد، مرکز مراقبت در استان تجهیز شده و تمامی وظایف از جمله کنترل و نظارت و سیستم مانیتورینگ در استان انجام خواهد شد.

او افزود: محدوده تحت مراقبت، به درخواست خود زندانی، با نظر قاضی و رای صادر شده مشخص می‌شود و تا حد امکان وسیع در نظر گرفته می‌شود.

معاون قضایی دادگستری قم با بیان این‌که این‌گونه زندانیان نیز همانند سایرین از آزادی مشروط، عفو و مرخصی برخوردارند، ادامه داد: برای استفاده از این پابند‌ها نکاتی را به متهم آموزش می‌دهند که باید رعایت کند، از جمله ضربه زدن، رفتن به استخر، ورود به فرودگاه، مراکز نظامی و پمپ‌بنزین ممنوع است و استحمام بلامانع می‌باشد.

جعفری یادآورشد: این پابند‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که اطلاعات تردد به‌طور پیوسته ثبت و مشاهده می‌شود و اگر فرد متهم از محدوده خارج شود و یا به دستگاه آسیبی برسد، هشدار می‌دهد.

معاون قضایی دادگستری قم اضافه کرد: اگر زندانی بخواهد از محدوده مشخص‌شده خارج شود، باید با مرکز مراقبت تماس بگیرد و با هماهنگی مقام قضایی از محدوده خارج شود.

جعفری افزود: اگر فرد دارای پابند الکترونیک دستورات و تدابیر قضایی را رعایت نکند، دادگاه می‌تواند در حکم خود تجدیدنظر کند و تصمیم جدید برای برگرداندن وی به زندان اتخاذ می‌شود.

او خاطرنشان کرد: اجرای عدالت اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، جایگزین کردن مجازات حبس، کنترل و نظارت زندانیان و احیای کرامت انسانی، کاهش هدفمند جمعیت کیفری، ایجاد بهداشت روانی در میان مردم از اهداف این طرح می‌باشد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com