کد خبر ۷۶۴۶۶ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۴
گزارش یک معضل اجتماعی در قم؛

گلایه جوانان قمی از کمبود مکان های تفریحی و سرگرمی در شهر

کمبود مکان‌های تفریحی و سرگرمی در شهر قم همچنان احساس می‌شود و در این میان کمبود این فضاها صدای جوانان را درآورده است. مکان‌های تفریحی و ورزشی برای بانوان در کمترین حد خود قرار دارد و تقریباً در بسیاری از مناطق شهر وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از قم فردا، شهر قم به‌عنوان یک شهر معنوی و زیارتی شناخته‌شده و از آن به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام‌برده می‌شود.
علاوه بر این شهر قم به‌عنوان خاستگاه انقلاب باید در تمامی زمینه‌ها الگوی کاملی باشد و این مهم بر کسی پوشیده نیست اما در این میان نباید از کنار برخی از نیازهای جامعه به‌خصوص نسل جوان به‌سادگی گذشت.
در نظرسنجی میدانی صورت گرفته  از مردم و به‌خصوص جوانان در خصوص میزان فضای تفریحی و سرگرمی در قم نظرات مختلفی بیان شد که جملگی از کمبود مکان‌های تفریحی گلایه داشتند.

محمد کریمی دانشجوی دانشگاه مفید در پاسخ به این سؤال که در خصوص نیازهای جوانان در شهر قم بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین نیازهای شهر قم ایجاد مکان‌های تفریحی و سرگرمی برای جوانان است.
وی ادامه داد: من نزدیک به 2 سال است که در شهر قم سکونت دارم و اولین موضوعی که ذهنم را درگیر کرد کمبود فضای سرگرمی به‌خصوص برای جوانان است.

علی صابری جوان دیگری بود که در پاسخ به سؤال خبرنگار ما اظهار داشت: به نظرم کمبود اشتغال و بیکاری در بین جوانان به‌عنوان دغدغه‌ای اصلی به شمار می‌رود اما نمی‌توان از کنار نبود مکان‌های تفریحی برای جوانان نیز به‌سادگی گذشت.
وی ادامه داد: هرچند که قم به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در کشور و حتی جهان شناخته‌شده و در این موضوع هیچ شکی نیست اما درزمینهٔ مکان‌های تفریحی واقعاً جایی برای جوانان نیست.
صابری افزود: البته باید در ایجاد مکان‌های تفریحی به پیوست‌های فرهنگی آن نیز توجه لازم صورت بگیرد و قطعاً این کار با برنامه‌ریزی درست و صحیح امکان‌پذیر است.

خانم سعیدی جوان دیگری بود که در پاسخ به سؤال خبرنگار ما اظهار داشت: مکان‌های تفریحی و ورزشی برای بانوان در کمترین حد خود قرار دارد و تقریباً در بسیاری از مناطق شهر وجود ندارد.
وی ادامه داد: گرایش و علاقه بانوان به ورزش همواره وجود داشته و دارد اما درزمینهٔ مکان‌های ورزشی با کمبود مواجه هستیم.

ضرورت توجه به امکانات تفریحی و سرگرمی جوانان در استان زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم نزدیک به 35 درصد جمعیت استان را جوانان تشکیل می‌دهند.
در همین زمینه روح‌الله رمضانی معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم در گفتگویی اظهار داشت: شاخص سن جوانی که در قانون تعریف‌شده است بین 18 و 34 سال است که بر اساس این قانون بیش از 35 درصد جمعیت استان قم را جوانان تشکیل می‌دهند.

سید حسن موسوی رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بابیان اینکه یکی از موضوع‌هایی که همگان در جامعه به آن نیاز دارند، تفریح و سرگرمی است، در این خصوص اظهار داشت: از ویژگی‌های یک تفریح خوب می‌توان به حضور اعضای خانواده، سالم بودن آن، متناسب باسن، نوع جنسیت افراد و وجود توافق میان گروه و اعضای خانواده در موضوع و مکان تفریح اشاره کرد.
همچنین ایجاد نشاط نکته دیگری است که در تفریح‌ها مهم محسوب می‌شود زیرا برخی از سرگرمی‌هایی که به‌وسیله افراد انتخاب می‌شوند نه‌تنها نشاطی به آن‌ها نمی‌دهد بلکه انرژی آنان را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: هرقدر اوقات فراغت پربارتر و بانشاط‌تر باشد، شاخصه‌های سلامت‌های روانی و اجتماعی بالاتر می‌رود و اگر جامعه‌ای از این ویژگی‌ها برخوردار نباشد، شاخصه‌های سلامت اجتماعی آن پایین‌تر و آسیب‌ها و احساس تنهایی در آن بیشتر می‌شود.
افراد در اجتماع کنونی بیشتر به‌طرف بازی‌های مجازی و فردی می‌روند و این‌گونه اثربخشی سالم در افراد جامعه صورت نمی‌پذیرد. شاخص‌های سلامت اجتماعی را می‌توان افزایش در پذیرش، مشارکت و شکوفایی اجتماعی، بهره‌وری بیشتر و سرمایه اجتماعی دانست.

در این میان موضوعی که همه کارشناسان مسائل اجتماعی بر روی آن تأکیددارند ضرورت ایجاد مراکز سرگرمی و تفریحی مناسب برای جوانان است، مکان‌هایی که می‌تواند در افزایش سلامت اجتماعی جامعه نقش مهمی داشته باشد.
درواقع ایجاد مکان‌های تفریحی و سرگرمی در سطح شهر می‌تواند آمار اعتیاد و سایر بزهکاری‌ها را در بین جوانان کاهش دهد.
علاوه بر این شاهد به دلیل کمبود مکان‌های تفریحی است که استقبال جوانان از کافه‌های شهر قم هرروز بیشتر می‌شود و آمار کافه‌های شهر نیز هرروز افزایش می‌یابد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com