کد خبر ۷۶۵۳۲ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
اظهارات مسئولین قم پس از حادثه آتش سوزی بازار کهنه؛

تذکرات کتبی در بازار کهنه قبل ازحادثه داده شده بود/کاروانسرای ملاحسین بازار کهنه قم باید به‌طور کامل تخلیه شود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به آتش‌سوزی گسترده روز دوشنبه در کاروانسرای ملاحسین بازار کهنه قم گفت: این کاروانسرا به‌طور کامل غیر ایمن است و باید به‌طور کامل تخلیه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، عصر روز دوشنبه بود که با آتش سوزی در انبار چوب و چوب بری های بازار کهنه قم در بخش کاروانسرای و سرای ملاحسین این بازار، خساراتی به این بخش تاریخی که ثبت ملی نیز شده است وارد شد.

در همین خصوص عضو شورای شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به آتش سوزی اخیر در بازار کهنه قم، اظهار داشت: چندین گاراژ در این محدوده قرار دارد که همه آنها ناایمن هستند و توسط آتش نشانی مکرر تذکرات داده شده است.

محسن محرری ادامه داد: چند هفته پیش در کمیسیون خدمات شهری در خصوص همین مورد یعنی تجمع چوب در محوطه این مکان جلسه داشتیم و قرار شد اخطارها و تذکرات داده شود و اگر ظرف مدت معینی مسئله ایمنی درست نشد کل لوازم جمع آوری شود که این اتفاق در مهلت اخطارها رخ داد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارها نسبت به غیر ایمن بودن بازار کهنه و این کاروانسرا تذکرات لازم به مسئولان و کسبه داده شد ولی متاسفانه به این تذکرات توجه نشد که نتیجه این بی‌توجهی آتش‌سوزی گسترده روز گذشته در این کاروانسرا بود.

وی ادامه داد: آتش‌نشانان برای اطفای حریق گسترده در این کاروانسرا از حجم آب بسیار زیادی استفاده کردند که با توجه به سازه کاروانسرای ملاحسین بازار کهنه قم،‌ این کاروانسرا به‌هیچ‌عنوان ایمن نیست و خطر، جان کسبه و کارگران را تهدید می‌کند.

عباس جعفری با تاکید بر اینکه کل منطقه بازار کهنه ایمن نیست و ممکن است بار دیگر این حادثه تکرار شود، ‌اظهار داشت: بخش‌هایی از کاروانسرا که دچار حریق نشده نیز ایمن نیست و باید هر چه سریع‌تر نسبت به تخلیه این محل اقدام جدی صورت گیرد.

جعفری با اشاره به‌سختی و پیچیدگی‌های اطفای حریق بازار کهنه قم گفت: سختی دسترسی به بازار کهنه و این کاروانسرا موجب شد تا آتش‌نشانان بیش از ۱۲ ساعت درگیر اطفای این آتش‌سوزی شوند که متاسفانه ۷ تن از آتش‌نشانان دچار مصدومیت شدند که ۲ تن از آن‌ها دچار سوختگی شدید هستند.

وی با تاکید بر لزوم چاره‌اندیشی سریع پیرامون بازار کهنه و تعطیلی واحدهای صنفی باقیمانده در کاروانسرای ملاحسین اظهار داشت: در صورت تکرار حادثه آتش‌سوزی جدید،‌ به‌طورقطع حجم خسارت‌ها بسیار بیشتر خواهد بود.

ساعت ۱۵:۲۳ روز دوشنبه آتش‌سوزی گسترده چندین انبار و کارگاه نجاری در کاروانسرای ملاحسین بازار کهنه قم را در برگرفت که براثر این آتش‌سوزی تعدادی از این انبارها و کارگاه دچار حریق و یا تخریب شد.

برای مهار این آتش‌سوزی ۷۰ نیرو و ۱۸ خودروی آتش‌نشانی به محل اعزام شدند.

در این کاروانسرا حدود ۶۰ مغازه تولید وسایل چوبی وجود دارد.بازار کهنه قم در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com