کد خبر ۷۶۷۷۹ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۲
رئیس ستاد اقامه نماز استان قم:

صداوسیما درزمینهٔ ترویج نماز عملکرد خوبی ندارد

رئیس ستاد اقامه نماز استان قم بابیان این‌که برخی از نقاط قم ازنظر مسجد با کمبود مواجه هستند، گفت: بیش از هزار و 200 مسجد و حسینیه در قم وجود دارد که ساماندهی آن‌ها در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، محمد خامه یار در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، بابیان این‌که در حال ساماندهی آمار مساجد استان قم هستیم، اظهار داشت: تاکنون حدود 800 مسجد در داخل استان احصاء کردیم که تمامی آمار مساجد نیست بلکه مساجدی که مشخصات آن‌ها کاملاً بررسی‌شده و وارد سامانه شده است

وی بابیان این‌که 1200 مسجد و حسینیه در قم وجود دارد، تأکید کرد: ستاد اقامه نماز نرم‌افزار مسجد یاب است را ساماندهی مساجد در کل کشور طراحی کرده است.
خامه یار افزود: از 72 هزار مسجدی که در کشور وجود دارد تاکنون اطلاعات 34 هزار مسجد وارد سامانه شده است.

وی ادامه داد: نمازخانه‌های مدارس و بین‌راهی با مساجد متفاوت است و آمار این نمازخانه‌ها با مساجد جدا است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان قم بیان داشت: ساماندهی آمار مساجد با دقت بالایی در دستور کار است و در آینده‌ای نزدیک کامل خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مردم مانند گذشته در مساجد حضور پیدا می‌کنند یا نه، بیان داشت: نمازگزارها در مساجد کم نشده‌اند اما آمار حضور مردم در مساجد مطلوب نیست و باید اصلاح شود.

خامه یار افزود: علاوه بر این در برخی از مناطق مساجد کم است که از این همین نقطه ما آسیب می‌بینیم و علاوه این در برخی مناطق مردم نماز را در مسجد نمی‌خوانند که می‌توان به برج‌ها و ... اشاره کرد.
وی توسعه مساجد را موردتوجه قرارداد و گفت: اگر افزایش جمعیت را در نظر بگیریم حضور مردم در مساجد باید بیشتر از این باشد.

خامه یار افزود: نکته مهم دیگر این‌که صداوسیما درزمینهٔ ترویج نماز قدم‌های خوبی برنداشته است به‌عنوان‌مثال در زمان پخش مسابقات فوتبال شاهد هستیم که در زمان پخش اذان پخش مسابقه قطع نمی‌شود همه این عوامل در کاهش توجه مردم به مقوله نماز و حضورشان در مساجد نقش دارد.

وی استقبال دانشجویان قمی از مساجد را خوب توصیف کرد و بیان داشت: در برخی از دانشگاه‌ها کمبود مسجد نیز داریم چراکه استقبال دانشجویان از مساجد زیاد است به‌خصوص در دانشگاه قم حضور دانشجویان در مسجد بسیار بالا است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان قم بابیان این‌که در مناطق جدید با کمبود مساجد روبرو هستیم، ابراز داشت: باید این سنت راه بیفتد که نماز اول وقت در مساجد برگزار شود حتی در مراکز تجاری نیز می‌توان مکانی را به نمازخانه اختصاص داد.

وی ادامه داد: پردیسان، انسجام و جمهوری، کمربندی‌ها و ورودی‌های شهر ازجمله مناطقی است که در آن‌ها با کمبود مساجد روبرو هستیم.
خامه یار به کم‌توجهی دولت درزمینهٔ ساخت مسجد اشاره کرد و گفت: در کشور به مدرسه‌سازی خیلی بها می‌دهیم ولی دولت درزمینهٔ ساخت مسجد همکاری لازم را انجام نمی‌دهد به‌خصوص درزمینهٔ صدور مجوز باید شهرداری و دولت با ستاد اقامه نماز همکاری لازم را داشته باشد.


وی در خصوص جایگاه مساجد در بین مردم نیز اظهار داشت: در دهه‌های اخیر همه‌کاره‌ای فرهنگی و.. را از مسجد می‌خواهیم که همین مهم انتظارها از مساجد را بالابرده است.

خامه یار افزود: مبارزه با فقر، برقراری امنیت، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و.. را از مساجد می‌خواهیم به همین دلیل سطح توقعات بالا رفته است.
وی ادامه داد: البته بسیاری در خیلی از زمینه‌ها پیش‌قدم بوده‌اند به‌طوری‌که برخی از مساجد صندوق‌های قرض‌الحسنه و درمانگاه‌های مختلفی دارند که به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان قم بر ضرورت همکاری شهرداری با ستاد اقامه نماز تأکید کرد و بیان داشت: درخواست ما این است که شهرداری در مبلمان و سایر بخش‌های مساجد همکاری‌های لازم را داشته باشد.
وی حضور جوانان در مساجد را مهم دانست و گفت: آسیب‌های زیادی وجود دارد که جوانان را از ورود به مساجد بازمی‌دارد به‌عنوان‌مثال برخی از بداخلاقی‌هایی که در برخی از مساجد صورت می‌گیرد و عدم رسیدگی به ساختمان و مبلمان مسجد ازجمله این آسیب ها است.


برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com