کد خبر ۷۷۲۳۵ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۳

آسیب شناسی جریان انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب

سید مرتضی میرسراجی

اصلاحگران اجتماعی با افق دیدی وسیع و همه جانبه نگر و هوشمندی و درایت مثال زدنی، مسائل و مشکلات پیش روی جامعه خود را شناخته و آن ها را  از نظر کمی و کیفی مورد تحلیل و بررسی های دقیق علمی قرار می دهند. در این میان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از ناحیه رهبر معظم انقلاب( حفظه الله تعالی)، در مقام راهبر و مقتدای مردم، شرف صدور یافته، علاوه بر این که نمودار نگاه عمیق ایشان برای رشد و تعالی جامعه امروزی بوده از سویی دیگر فصل الخطاب  جریان انقلابی برای ادوار بعدی نیز محسوب می شود.  
در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، دانستن ضعف ها و کاستی ها و به عبارت علمی تر «آسیب شناسی» مسائل پیش روی فعالان انقلابی به خصوص قشر جوان، از مهم ترین کارکردهای قدم نهادنِ استوار و با صلابت برای گام دوم انقلاب لحاظ می شود که این امر مهم در خلال بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب (زید عزه) در این بیانیه به همراه راهکارهای مرتبط با آن ها به درستی و اتقان به نظر رسیده است که در این فرصت  جهت تنویر افکار عمومی و به ویژه اطلاع هر چه بیشتر جوانان برومند ایران اسلامی به بیان رئوس آن ها می پردازیم؛
 
نومیدی بیجا و ترس کاذب
نا امیدی و ترس بی مورد  از مواجهه با مشکلات اجتماعی و نیافتن راهکارهای مناسب جهت رفع و حل آن ها از جمله آسیب هایی است که در نظر صائب رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نظر رسیده و بیان شده است، چنان که در این زمینه فرموده اند:
«پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ قفل ها، هیچ گامی نمی توان برداشت. آنچه می گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت های عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بی جا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر می دارم.»

از بیانات معظم له استفاده می شود که نباید به هیچ وجه در خصوص چالش ها و مشکلات جامعه اسلامی و انقلابی، ناامیدی و ترس بی جا به خود راه داد و از سوی دیگر نیز باید واقع بین و واقع گرا بود و از امیدهای کاذب  که مانع و رادع رشد و تعالی جریان انقلابی است بایستی به شدت پرهیز نمود. چنان که در جایی دیگر از بیانیه گام دوم  انقلاب فرموده اند: «بی‌شک فاصله‌ میان بایدها و واقعیّت ها، همواره وجدان های آرمان‌خواه را عذاب داده و می دهد، امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسلِ جوانِ مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.»

تجربه گرایی و استفاده از تجربه سرمایه های انقلاب
کلید واژه های «جوان» و «جوانان» در بیانیه گام دوم  انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب(زید عزه) به دفعات تکرار شده است زیرا روی سخن ایشان در این بیانیه شریف، عمدتا جوانان و آینده سازان انقلاب اسلامی بوده است. یکی از آسیب هایی که جوانان انقلابی را تهدید می کند عدم تجربه و آگاهی کافی در زمینه تحقق آرمان های انقلاب در گام دوم است که معظم له در این خصوص  چنین  تذکر فرموده اند: «عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ خود یا گوش سپردن به تجربه‌ دیگران نمی توان دانست. بسیاری از آن چه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.»

و ایشان در این فقره، راهکار مشخص و هدفمندی را  برای جوانان بیان نموده و فرموده اند:
«برای برداشتن گام های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ ‌پردازی درباره‌ گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می کنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره می گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌ نظامش نمی توان شنید.»

ضعف کارکرد عدالت در جامعه
عدالت اساس هر حکومت و عامل بقاء و پابرجایی آن است به خصوص در جامعه ای که مذهب رسمی آن شیعه اثنی عشری است و در مبانی و ساختار آن مظهر عدالت، امیرمومنان(ع) به عنوان الگو مطرح شده است. با این بیان یکی از دغدغه ها و به عبارتی یکی از آسیب های پیش روی جریان انقلابی از نظر رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) ضعف کارکرد عدالت در سطح جامعه اسلامی و انقلابی است. معظم له در این باب صریح و روشن فرموده
اند: «نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ دیگر گذشته، قابل مقایسه نیست. البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از این ها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوان ها است»

از کلام ایشان برداشت می شود که جامعه با عدالت علوی فاصله دارد ولی این بدان معنا نیست که دستاوردهای عدالت طلبانه نظام مقدس جمهوری اسلامی را نیز از بدو تاسیس نادیده گرفت و در این خصوص مجددا روی سخن ایشان مانند دیگر فقرات بیانیه گام دوم انقلاب با جوانان پرشور و پرنشاط انقلابی است که جهت رشد و گسترش عدالت در جامعه بیش از پیش تلاش و همت مضاعف انجام دهند.

عدم توجه به شعارها و آرمان های انقلاب
همان طور که می دانیم شعارهای با ارزش و پر شوری از سوی مردم انقلابی و مدیران انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی در بدو تاسیس بیان می شد که در اصل، نقشه راه این انقلاب شکوهمند بود. نمونه ها در این زمینه فراوان است اما یکی از معروف ترین و خلاصه ترین آن ها شعار و پیام «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود که هر کدام از این کلید واژه ها مستلزم ساعت ها سخنرانی و نوشتن مقالات و کتاب های عمیق و دقیق است ودل نگرانی و دغدغه رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) از عدم تحقق این شعارها و آرمان های ملت سرافراز ایران است و این آسیب در بیانیه گام دوم انقلابِ ایشان، چنین تجلی و ظهور یافته است: «بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی بود -که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی داشت.»

از بیان شریف ایشان برداشت می شود که برخی از مردم و به خصوص مسئولان و مدیران کشوری در زمینه تحقق آرمان های انقلابی به بیراهه رفته اند و همین امر باعث شده که جریان پرشور انقلابی در مواردی با مشکل در حرکت عظیم الهی خود مواجه شود و معظم له با این بیان خواسته اند آسیب شناسی دیگری را در خصوص جریان انقلابی برای دغدغه مندان این حوزه بیان کنند.

غفلت  از ظرفیت های مادی و معنوی
کشور پهناور ایران با وجود وسعت و جمعیت و به طور کل پتانسیل فراوان در زمینه های مختلف مادی و معنوی همیشه مورد حسادت قدرت های بزرگ جهان بوده است و این حسادت ها نشان می دهد که چه مقدار این ملت، به خواست خدا از ظرفیت مادی و معنوی بالا و والایی برخوردار است که اگر به آن ها توجه ویژه شود و به درستی مدیریت اسلامی شوند ایران اسلامی قدرت اول جهان خواهد شد. رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) در این فقره نیز آسیب هایی را ملاحظه فرموده اند که در بیاناتشان چنین ایراد شده است:  «نکته‌ مهمی که باید آینده‌سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی می کنند که از نظر ظرفیّت های طبیعی و انسانی،کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیّت ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است. همّت های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی، خواهند توانست آنها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.

بسیاری از ظرفیّت ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّت های استفاده ‌نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیّت های استفاده‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد.

پروژه مایوس سازی مردم و مسئولان توسط دشمنان داخلی و خارجی
یکی از آفت ها و آسیب هایی که در نگاه بلند رهبر معظم انقلاب(زید عزه)، جریان انقلابی را تهدید می کند پروژه هایی هدفمند و برنامه ریزی شده از سوی دشمنان تا بُن دندان مسلح خارجیِ انقلاب شکوهمند اسلامی است که متاسفانه برخی وطن فروشان و فریب خوردگان داخلی نیز به آن دامن می زنند یا در مسیر آن تلاش می کنند و آن نیست جز پروژه های مایوس سازی قاطبه مردم و همین طور مسئولان و مدیران ارشد و غیر ارشد نظام از ادامه مسیر انقلاب که معظم له از آن به «محاصره تبلیغاتی» تعبیر فرموده اند که نباید از آن غفلت ورزید چنان که ایشان این آسیب را برای آینده سازان انقلاب، در بیانیه گام دوم انقلاب، حکیمانه و دلسوزانه  چنین هشدار فرموده اند: «در طول این چهل سال - و اکنون مانند همیشه - سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّت ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ همیشگی هزاران رسانه‌ صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»

نیاز به دانش و دوری از دانش بی تعهد
یکی از کلیدواژهایی که رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) در سخنرانی ها و بیانات مختلف خود به آن یادآوری و تاکید می فرمایند مساله علم اندوزی و تولید دانش است.ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در زمینه توجه ویژه به دانش و تولید علم فرموده اند: «باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگ ها عقب نگه داشته بود. ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش می رویم ولی این شتاب باید سال ها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود.»

از این کلام روشن ایشان استفاده می شود که بحث دانش، پژوهش و به طور کل تولید علم در کشور توسط جریان انقلابی از دغدغه های ایشان در مسیر رشد جامعه اسلامی محسوب می شود و عدم عنایت درست و اصولی به آن آسیب جدی به پیکره انقلاب و جامعه اسلامی وارد می سازد و عاملی برای عقب ماندگی ملت سرافراز ایران است.

با همه عنایتی که معظم له به دانش و گسترش آن در سطح جامعه دارند باز از بحث اخلاقیات و تعهد نیز در این زمینه غفلت نمی کنند و آسیب عدم وجود تعهد  را در حوزه دانش به شفافیت تمام بیان می کنند و می فرمایند: «ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی کنیم، امّا مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم.»

مراکز و کانون های ضد معنویت و اخلاق
جمهوری اسلامی و نظام مقدسی که بر اساس آرمان های الهی حضرت امام خمینی(ره) پایه گذاری شد مبتنی بر اصول و مبانی اسلام عزیز بود. همین امر اسباب مخالفت دشمنان اسلام و تشیع ناب را در داخل و به خصوص خارج از کشور فراهم نمود تا آن جا که دشمنان و استعمارگران دیروز ایران، امروزه تمام  همت و تلاش خود را در زمینه ایجاد انحرافات فکری در جامعه اسلامی به خصوص جوانان با همه قوا و امکانات انجام می دهند. مقام معظم رهبری(زید عزه) با درایت تمام این آسیب به شدت خطرناک را در بدنه جریان انقلابی ملت ایران به جد هشدار و تذکر فرموده اند و راهکارهایی را در بیانیه گام دوم انقلاب برای آن مطرح نموده اند که دانستن آن ها ضروری و واجب است. معظم له در این خصوص فرموده اند: «با کانون های ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند. ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون های ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل های پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ پیش‌ِرو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله.»

اقتصاد ضعیف و اشکال مختلف آن
بحث اقتصاد و معیشت مردم و توجه به مستضعفان از شعارهای اساسی انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و هست که در این زمینه از اول انقلاب، نهادها و سازمان های مختلفی ظهور و بروز پیدا کرده اند که این آرمان به نحو شایسته ای در جامعه تحقق یابد. رهبر معظم انقلاب (کثر الله امثاله) در مقام اصلاحگر جامعه، علاوه بر این که شخصیتی معنوی محسوب می شوند در عین حال به مساله مادیات و اقتصاد جامعه نیز توجه خاصی را  مبذول دارند و برای ایشان معاد و معاش مردم همزمان مورد عنایت ویژه است. معظم له در خصوص اقتصاد و آسیب های پیش روی آن در جریان انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب، نکاتی را فرموده اند که قابل تامل ونگاه عمیق از سوی همه دغدغه مندان انقلاب اسلامی و به خصوص جوانان غیور این مرز و بوم است. ایشان در مورد نقاط ضعف و راهکارهای اقتصادی چنین فرموده اند:
«اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر می گذارد... تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال های اخیر از سوی اینجانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده، به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.

انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف های مدیریّتی است.

مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه‌ وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاست های اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّت ها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه  این ها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوان ها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است.

راه‌حلّ این مشکلات، سیاست های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرایی برای همه‌ بخش های آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولت ها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّت هایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخش های مهمّ این راه‌حل‌ها است. بی‌گمان یک مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ‌رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد.»

فساد اخلاقی مسئولان و مدیران در بخش های مختلف
یکی از مسائلی که مردم را در مسیر زاینده انقلاب، دچار یاس و نا امیدی نموده و حتی به اصل انقلاب بدبین می کند، فساد مدیران رده بالای نظام، ریاست طلبی و همین طور جاری نشدن عدالت در حق آن ها است. رهبر معظم انقلاب(زید عزه) در زمینه مبارزه با انواع فسادهای اجرایی در بدنه مدیریتی نظام، این آسیب را جدی و ویرانگر دانسته اند و در این مورد فرموده اند: «عدالت و مبارزه با فساد، این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ چرکین کشورها و نظام ها و اگر در بدنه‌ حکومت ها عارض شود، زلزله‌ ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آن ها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّت های مرسوم و مبنایی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام ها است. وسوسه‌ مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر‌‌المؤمنین (علیه‌السّلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ زهد انقلابی و ساده‌زیستی می دادند، هرگز بعید نبوده و نیست؛ و این ایجاب میکند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه‌گانه حضور دائم داشته باشد و به‌معنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاه‌های حکومتی.

البتّه نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود، بسی کمتر است و بحمدالله مأموران این نظام غالباً سلامت خود را نگاه داشته‌اند، ولی حتّی آنچه هست غیر قابل قبول است. همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. همه باید از شیطانِ حرص برحذر باشند و از لقمه‌ حرام بگریزند و از خداوند دراین ‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حسّاسیّت، از تشکیل نطفه‌ فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه نیازمند انسان هایی باایمان و جهادگر، و منیع‌الطّبع با دستانی پاک و دل هایی نورانی است. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد.»

شکاف طبقاتی
یکی از اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی، برچیدن شکاف طبقاتی در  سطح جامعه و در لایه های مختلف آن بود و بحث شکاف طبقاتی و افزایش فاصله بین اقشار مردم از دیگر دغدغه ها و دل نگرانی های رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر و به خصوص در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که از نظر آسیب شناسی جریان انقلابی یکی مهمترین معضلات و آسیب ها در این مسیر پر تلاطم به نظر می رسد. رهبر انقلاب در این خصوص در بیانیه گام دوم  انقلاب نیز دیدگاه هایی دارند و فرموده اند:
«در جمهوری اسلامی، دل های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیّت ها بتپد و از شکاف های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، به شدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ ‌رو مورد قبول نیست. این سخنان در قالب سیاست ها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته‌ آن، چشم امید به شما جوان ها است؛ و اگر زمام اداره‌ بخش های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله.»

سبک زندگی غربی
بحثی که امروز بسیار از نظر دینی و روانشناختی در جامعه ما از سوی کارشناسان ذیربط مطرح می شود بحث سبک زندگی در ابعاد مختلف آن است. اسلام عزیز با پشتوانه قویِ آیات و روایات برای همه ما در ابعاد مختلف زندگی حد و مرزهایی را مشخص نموده است که با ساختار فکری و روحی و همین طور جسمی انسان ها سازگاری و توافق لازم و بایسته دارد ولی در روی دیگر سکه، جریان های منفی، دین زدا، دین گریز و مادی گرای غربی در تلاشند تا سبک زندگی اسلامی را از میان برده و جایگزین آن سبک زندگی غربی و دین زدایانه کنند و در این زمینه تلاش های فراوان و اقدامات موذیانه بسیاری نیز انجام داده اند. رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) با درایت و بصیرت مثال زدنی که دارند یکی از آسیب های پیش روی جریان انقلابی را در بیانیه گام دوم، سبک زندگی غربی بر می شمرند و در این زمینه می فرمایند: «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان ها است.»

در خاتمه باید گفت که می توان به بیانات رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی)، از ابعاد مختلفی جهت پژوهش و  همین طورتعمق جدی نگاه نمود اما توجه ویژه به مبحث «آسیب شناسی مسیر پیش روی جریان انقلابی» از مهمترین مسائل در فهم و اشاعه بیشتر این بیانیه وزین و راهگشا در سطوح مختلف جامعه و به خصوص جوانان است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com