کد خبر ۷۷۴۷۸ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۲

ورود شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به اصلاح کمپ‌های ترک اعتیاد‌ ‌قم

ضعف زیرساختی و اجرایی در کمپ‌های ترک اعتیاد در کنار عدم بازدهی مناسب کمپ‌های اجباری و نیاز کمپ‌های ترک اعتیاد به مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، از جمله موضوعاتی بود که در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم به آن پرداخته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، پنجمین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قم صبح امروز با حضور فرماندار قم و مسئولان استانی در سالن جلسات فرمانداری برگزار و با ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده نسبت به مصوبات قبلی آغاز شد و ابوالفضل شریفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم به بیان اهم اقدامات صورت گرفته پرداخت.

وی با اشاره به وجود 17 مرکز درمان سرپائی، 10 کمپ اختیاری و اجباری و دو مرکز کاهش آسیب با مجوز اداره کل بهزیستی در استان قم خبر داد و کمپ‌های ماده 15 یا کمپ‌های اختیاری را دارای بازده بیشتر و شرایط مناسب‌تری از کمپ‌های ماده 16 یا کمپ‌های اجباری عنوان کرد.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم، در کمپ پاکان کوثر 74 نفر ترک اعتیاد اجباری و 36 نفر خودمعرف وجود دارند که در مجموع 110 نفر در این کمپ در حال درمان هستند و کمپ امید بهبود نیز با 41 نفر جهت ترک اعتیاد اجباری و 16 نفر خودمعرف، در مجموع 57 نفر را در حال درمان دارد.

شریفی از وجود 71 بیمار خودمعرف در مرکز ترک اعتیاد آرام خبر داد و مجموع افراد تحت درمان در مرکز پرستو را 45 نفر عنوان کرد که 30 نفر به‌صورت خودمعرف و 15 نفر اجباری هستند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان قم، کمپ بهار را دارای 74 بیمار دانست که از این تعداد، ‌24 نفر خودمعرف و 50 نفر در حال ترک اعتیاد اجباری هستند و از کمپ سفیران به‌عنوان تنها مرکز موجود در بخش‌های استان قم یاد کرد که دارای 19 بیمار است.

وی به کمپ رهایی مهر با 117 نفر اشاره کرد که از این تعداد،‌ 61 نفر اجباری و 56 نفر خودمعرف اند و کمپ را دارای 30 نفر خودمعرف و 85 نفر اجباری عنوان کرد.

تذکر به کمپ‌های ترک اعتیاد برای رفع نواقص

شریفی با اشاره به تذکرات داده شده به کمپ‌ها درزمینه رفع نواقص موجود، از عدم حضور مسئول فنی و روان‌شناس، عدم کیفیت مناسب غذا، عدم وجود فرم بیماران، آب آشامیدنی سالم، رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری، نظافت پتو و بالش و اتاق فیزیکی به‌عنوان برخی از این موارد یاد کرد.

همچنین نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قم نیز به آموزش‌های تخصصی و بازآموزی جهت تکمیل روند درمانی،‌ ارائه خدمات ورزشی و اوقات فراغت،‌ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تأمین مالی معتادان بی‌بضاعت،‌ انسجام فرم درمان، تفکیک سالن‌های اقامتی به لحاظ رده سنی،‌ سهولت در مسیرهای دسترسی،‌ آموزش تخصصی تیم غربالگری،‌ لوله‌کشی آب و گاز، تسهیلات ساخت و به‌روزرسانی کمپ‌ها از دیگر مشکلات موجود در این مراکز یاد کردند.

مشکل بازگشت دوباره ترک کنندگان به مصرف مواد مخدر

فرماندار قم نیز در این جلسه با بیان اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد، مدت‌ها است که درزمینهٔ درمان فعالیت می‌کنند و آمارهای متعددی ارائه می‌شود که این فعالیت‌ها کمتر اثرگذار است، اظهار داشت: حقیقت این است که این کارها تأثیر مناسبی نداشته است تا جایی که گفته می‌شود حدود 4 درصد تأثیر دارند و مواردی استثنا تا 30 درصد اثرگذاری اعلام شده است.

مرتضی حیدری تأکید کرد: این عدد در بهترین حالت اگر صحیح باشد، باز نشان می‌دهد که ما توفیق مناسبی به دست نمی‌آوریم و باید در فعالیت کمپ‌های اعتیاد، تحولی را به وجود آورده و زمینه را فراهم کنیم که مخصوصاً بعد از دوران سم‌زدایی و ترک، در تداوم و استمرارِ پرهیز از اعتیاد موفق باشند.

 وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در آسیب‌شناسی کمپ‌های ترک اعتیاد، به بیان راهکارهای اصلاحی در این زمینه پرداخت و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اگر بتوانیم کمپ‌ها را به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی سوق دهیم، نتایجی بهتر و کارآمدتر به‌دست خواهیم آورد و لازم است این موضوع به‌صورت پیشنهاد در شورای مرکزی مطرح شود تا به لحاظ قانونی و عمومی، زمینه‌های آن به‌صورت اجرایی فراهم شود.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com