کد خبر ۷۷۶۱۵ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۸
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم مطرح کرد؛

تکمیل حلقه‌های تولید اولویت سرمایه‌گذاری در قم است/ لزوم تقویت ارتباط بین واحدهای تولیدی در استان قم

سیجانی گفت: صنایع مادر، تکمیل حلقه‌های تولید و صنایع با فناوری پیشرفته و همچنین کم آب بر اولویت‌های سرمایه گذاری در قم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت:‌بر اساس مزیت‌های قم و واحد‌های مهم تولید در استان، حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید در بخش‌های مختلف شناسایی و از سرمایه گذاری در این زمینه‌های حمایت و این موجب شده تا سرمایه گذاری‌های جدید در استان در راستای تکمیل زنجیره‌های تولید سوق داده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به تدوین سند یکساله حمایت از رونق تولید در این استان، ادامه داد: بر اساس این سند، حجم سرمایه گذاری، تعداد واحد‌های جدید، میزان اشتغال زایی در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت، و همچنین سهم دستگاه‌های مختلف برای دست یابی به این اهداف تعیین شده است.

سیجانی ادامه داد: تکمیل زنجیره‌های تولید، اتصال حلقه‌های تولیدی موجود استان به یکدیگر، توجه به ایجاد صنایع مادر، حمایت از واحد‌های تولیدی دانش بنیان و دارای فناوری‌های پیشرفته، بازسازی و نوسازی صنایع موجود، به روز رسانی تجهیزات، توسعه واحد‌های فعال موجود همچنین پیداکردن بازار‌های صادراتی برای تولیدات استان از جمله اولویت‌های مهم این سازمان است.

وی، ورود صنایع مادر به استان را موجب ایجاد اشتغال فراوان در صنایع پایین دستی دانست و اظهار داشت: از سرمایه گذاری در صنایع مادر از جمله صنایع لوازم خانگی، خودروسازی و صنایع فولادی که آب بر نباشد، در استان به صورت جدی حمایت میشود.

سیجانی با بیان اینکه از سرمایه گذاری در بخش نبرد صنعت فولاد به دلیل آب بر نبودن و نداشتن آلایندگی در این استان حمایت می‌شود ادامه داد: حمایت از صنایع فولاد در بخش نبرد مانند کارخانه فولاد غرب آسیا که تولیدات آن مواداولیه سایر صنایع استان است به صورت جدی مورد تاکید است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به تلاش برای ورود صنعت خودرو سازی برند‌های مختلف در استان، افزود: با وجود اینکه پیگیری‌ها و تفاهم نامه‌های خوبی با برند‌های معتبر خودروسازی دنیا برای سرمایه گذاری در قم صورت گرفته بود، ولی با شروع تحریم‌ها این پیگیری‌ها به نتیجه نرسید.

وی با تاکید بر تمرکز بر صنایع کوچک و متوسط و صنایع کم آب بر و غیرآلاینده، اظهار داشت: در کنار حفظ اشتغال واحد‌های تولید موجود، ایجاد واحد‌های تولیدی و صنعتی جدید در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم به روز کردن آمار واحد‌های موجود در استان را از دیگر اقدام‌های این سازمان دانست و ادامه داد: مجوز‌های اولیه در استان که هیچ اقدامی برای اجرایی کردن آن انجام نشده در حال بررسی و تعیین تکلیف هستند تا آمار واحد‌های تولیدی استان به روز و واقعی شود.

سیجانی گفت: در راستای تعیین تکلیف مجوز‌های اولیه صادر شده از ابتدای امسال تا کنون علاوه بر ابطال ۴۸ مجوز، ۳۵ پروانه جدید فعالیت در استان صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه مجوز واحد‌های صنعتی باطل شده مربوط به واحد‌های تعطیل بوده است، افزود: تعیین تکلیف مجوز‌های واحد‌های صنعتی تعطیل برای کمک به احیای آن‌ها است چرا که لغو مجوز آن‌ها زمینه برای جایگزین کردن سرمایه گذاری جدید را فراهم می‌کند که این کار موجب فعال شدن واحد‌های غیرفعال استان می‌شود.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین حدود ۵۴ هزار تن در واحد‌های صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خور آباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.


مهرداد غضنفری نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به وظیفه دستگاه‌های اجرایی در زمینه رونق تولید اظهار کرد: باید این دستگاه‌ها به دنبال استفاده از کالاهای داخلی و تولیدات استان باشند، البته تولیدکنندگان قمی نیز باید کالاهای با کیفیت را تولید کنند.

وی ادامه داد: باید ارتباط بین واحدهای تولیدی استان قم تقویت شود، گاهی تولیدکنندگان استان از توانمندی یکدیگر بی خبر هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: در بحث رونق تولید، همه ارکان نظام در فرهنگ سازی نقش دارند و مجریان این برنامه فراتر از دولت هستند و این موضوعات باید در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود تا بدانیم که دستگاه‌های فرهنگی چه کاری در زمینه رونق تولید کردند.

غضنفری تولیدکننده را بهترین مبلغ برای تولید داخلی دانست و تصریح کرد: تولیدکننده با تولید مطلوب و مصرف کننده با تعصب بر تولید داخلی در رونق تولید وظیفه دارند، باید تکلیف‌های دستگاه‌های مختلف در این زمینه مشخص شود، بازاریابی وظیفه بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیمای قم آماده همکاری در زمینه تبلیغات در خصوص رونق تولید با بخش تولید است، نیاز به تامین محتوا در این زمینه وجود دارد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com