کد خبر ۷۷۸۷۱ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۲
آیت الله نوری همدانی در دیدار در دیدار رئیس کل جدید دادگستری قم؛

تاکید آیت الله نوری همدانی بر کاهش زمان دادرسی در دادگاه‌ها

آیت الله نوری همدانی گفت:قضات باید با اهل‌بیت (ع) آشنا، مجتهد، باتقوا و معتقد و دارای صبر و بردباری و از با فضیلت‌ترین مردم باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت الله نوری همدانی اطاله دادرسی در پرونده‌ها را برای مردم ملال آور توصیف کرد و گفت: برای حل این مشکل ضروری است سرعت همراه با دقت توسط قضات به عمل آید.

آیت الله نوری همدانی در عین حال لزوم توجه به پیشگیری از وقوع جرم را یادآور شد و بدون اشاره به پرونده‌ای خاص افزود: اگر پیشگیری همواره در دستور کار بود هر روز شاهد اعلام پرونده‌های جدید در کشور نبودیم اگرچه این‌ها هم بخشی از جرایمی است که کشف می‌شود و شاید بعد نه موارد دیگری کشف شود.

آیت الله نوری همدانی بحث قاچاق را مورد توجه خاص قرار داد و گفت: مردم به دلیل آنکه در مضیقه هستند منتظرند ببینند سرانجام کشفیات قاچاق چه می‌شود؟

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر این کشفیات قاچاق بیت المال است باید به مردم و به ویژه فقرا داده شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی یادآورشد: البته از زمانی که آقای رئیسی ریاست دستگاه قضا را به عهده گرفته، امید مردم بیشتر شده و به لحاظ جامعیت، مهارت، تخصص و تبحر موفق هستند.

او مسند قضاوت را مسندی مهم دانست و با برشمردن برخی شرایط قضات گفت: قضات باید با اهل‌بیت (ع) آشنا، مجتهد، باتقوا و معتقد و دارای صبر و بردباری و از با فضیلت‌ترین مردم باشند.

رئیس کل جدید دادگستری استان قم هم در این دیدار تصریح کرد: ۸۵ درصد اطاله دادرسی‌ها مربوط به دادگستری نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری در تشریح چرایی این امر یادآورشد: وجود تشریفات قضایی در قانون و چگونگی عملکرد وکلا و کارشناسان از جمله علل این امر است.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری تأکید کرد: اگر قوانین دست و پاگیر اصلاح شود زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه برخی لوایح قضایی که به مجلس ارسال می‌شود دچار تغییراتی می‌شود گفت: به منظور رفع این گونه مشکلات و کاهش زمان دادرسی‌ها قوه قضاییه در حال برنامه‌ریزی و رایزنی با مجلس شورای اسلامی است.

حجت الاسلام مظفری با تاکید بر اینکه رسیدگی به امور قاچاق با تعزیرات حکومتی است گفت: با این وجود رسیدگی به پرونده‌های کلان که باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور است به صورت فوق‌العاده و در اسرع وقت در دادگستری رسیدگی می‌شود.

رئیس کل دادگستری قم یادآورشد: از آنجا که اجازه استفاده از متون فقهی همزمان با قوانین موجود به قضات داده شده از قضات قم خواسته ایم آراءشان به ویژه در اموری که قوانین کمتری وجود دارد رنگ و بوی فقهی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری افزود: دادگستری به موضوعات مهم شهر به ویژه دغدغه‌های مراجع و علما توجه خاص خواهد داشت.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com