کد خبر ۷۸۵۲۷ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۱

افتتاح نخستین کلینیک کودک ‌در قم بسیار مسرت‌آمیز بود

استاندار قم افتتاح نخستین کلینیک کودک را در قم بسیار مسرت‌آمیز برشمرد و گفت: ائمه(ع) نیز دستور داده‌اند که کودکان را تکریم کنیم و بزرگ بشماریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، بهرام سرمست در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم این جلسه در ادامه فعالیت‌های همکاران ما در بخش‌های مختلف برای رفع مشکلات حقوقی کودکان باشد، اظهار داشت: کودکان جزء آسیب‌پذیرترین اقشارند و اگر حمایتی از آن‌ها صورت نگیرد منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی بزرگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مکتب اسلام به نحو شایسته‌ای به حقوق بشر و انسان پرداخته‌ شده است، افزود: در مقایسه با کشورهای غربی، بیشترین حقوق کودکان در ایران و جوامع اسلامی رعایت می‌شود اما این کافی نیست، چراکه ما مسلمان هستیم و باید بیشتر به حقوق کودکان بیندیشیم.

استاندار قم، روشنگری حقوق کودکان را جزء قدم‌های اولیه برشمرد و تصریح کرد: کودک در یک فرایند یادگیری و آموزش می‌تواند عهده‌دار مسئولیت در آینده باشد و والدین بیشترین نقش را در این زمینه بازی می‌کند، کودک درزمانی که اختلافات و ناسازگاری‌ها بین خانواده اتفاق می‌افتد بیشترین آسیب را می‌بیند و نخستین قربانیان این اختلافات کودکان هستند.

وی نخستین نقطه آسیب‌پذیری کودکان را از طرف پدر و مادر بیان کرد و گفت: خانواده اصلی‌ترین محل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و از نظر جرم انگاری اغلب جرائمی که از طرف کودکان اتفاق می‌افتد، فرزندان طلاق هستند، چراکه اضطراب و عدم آزادی بیان و پرسشگری و مشارکت‌جویی در این کودک سرکوب‌شده و در آینده تأثیر بسیار خطرناکی روی آن‌ها دارد.

سرمست با بیان اینکه ما تصور غلطی داریم که کودکان و نوزادان ما چیزی را درک نمی‌کنند، عنوان کرد: نخستین هنجار کودک گریه برای بیان خواسته‌هاست، سپس خندیدن و بعدازآن سخن گفتن و مهارت کلامی و آزادی بیان چیزی است که در ابتدای کودکی باید آموزش داده شود و منشأ تمام خوبی‌ها و بدی‌های افراد از کودکی آن‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه معلمان متکلم وحده هستند و اجازه پرسشگری به کودکان را نمی‌دهند، آموزش‌وپرورش یکی از مهم‌ترین نهادها برای هویت‌سازی کودکان است، وقتی‌که در آموزش‌وپرورش نتوانیم این مشکلات را حل کنیم در آینده باید شاهد بروز آسیب‌های بزرگی در فرد باشیم.

استاندار قم، رسانه و فضای مجازی را نیز یکی از ابزارهای خطرناک شخصیت ساز کودک دانست و افزود:  امروز سهم آموزش و یادگیری در برابر چیزی که در فضای مجازی دریافت می‌کنند بسیار کم است، سهم جرائم رایانه‌ای بسیار بیشتر شده است.

وی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های پیشگیرانه ادامه داد: هنر این بوده که قبل از اینکه کودکان ما جرمی انجام دهند پیشگیری شود، ما هرچقدر در برخورد با کودکان مساعدت به خرج دهیم تأثیر بیشتری روی آن‌ها می‌گذاریم.

سرمست افتتاح نخستین کلینیک کودک را در قم بسیار مسرت‌آمیز برشمرد و گفت: ائمه(ع) نیز دستور داده‌اند که کودکان را تکریم کنیم و بزرگ بشماریم، در قوانین نیز اصلاحاتی نیاز است چراکه نباید برخورد قهری زیادی با جرائم کودک شود و برخورد ایجابی تأثیرگذارتر است.

وی با انتقاد از محتوای خشن رسانه‌های خارجی تصریح کرد: رسانه‌ها همراه کودک ما هستند و صداوسیما آموزش‌هایی با محتوای ضد خشونت را باید ارائه کند همچنین در شهری مثل قم به دلیل حضور اتباع و مهاجران کشورهای دیگر زمینه‌های آسیب‌پذیری بیشتر است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com