کد خبر ۷۸۵۳۳ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۶
به منظور تبادل استاد و دانشجو؛

سفیر فرانسه با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم دیدار و گفتگو کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سفیر فرانسه در ایران با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با ریاست دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.
فیلیپ تیه‌بو سفیر فرانسه در ایران، با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار کرد.

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب در این ابتدای این دیدار از فرانسه به عنوان مهد علم و فکر یاد کرد و گفت: این خبر خوبی برای ما است که سفرای فرانسه به قم سفر می‌کنند و ما فرانسه را مهد علم و فکر می‌دانیم. در قرون گذشته جنگ‌های دینی و مذهبی زیادی وجود داشته است.
پیش‌تر جنگ‌های صلیبی و جنگ‌های جهانی رخ داده‌اند و بعد از آن، جنگ‌های دینی در جهان رخ داده‌اند. ازجمله جنگ بوسنی در قرن گذشته و در قرن بیست و یکم جنگ‌های مذهبی که متأسفانه عمدتاً در کشور‌های اسلامی بوده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: ما جنگ را بد می‌دانیم، ولی جنگ به اسم دین را بدتر و جنگ به اسم مذهب را بدتر از همه می‌دانیم. ما معتقدیم دانشگاه ادیان و مذاهب باید گفتگو بین ادیان و مذاهب مختلف را سرعت ببخشد و نیرو‌های علمی برای آن تربیت کند. این کاری است که دانشگاه ادیان و مذاهب در حال انجام آن است.

وی ضمن تأکید بر این‌که ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با فرانسه بسیار نزدیک است، افزود: ما برای ادامه همکاری‌ها کاملاً آماده هستیم. ارتباط ما با فرانسه بسیار نزدیک است. یکی از اعضای هیئت علمی ما برای تکمیل تحصیلات خود در دانشگاه سوربون به سر می‌برد و همواره میزبان کاردینال‌های فرانسوی در دانشگاه ادیان و مذاهب هستیم.  من نیز با دانشگاه‌های فرانسه گفتگو داشته‌ام و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. ما در مراکز آکادمیک فرانسه دوستان بسیار خوبی داریم. ارتباطات فرهنگی ایران و فرانسه بسیار گسترده است و ما در فرانسه احساس غربت نمی‌کنیم.

سفیر فرانسه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب از حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به عنوان یکی از پرنفوذترین افراد در زمینه گفت‌وگوی بین ادیان یاد کرد و گفت: گفت‌وگوی بین ادیان، و بین ایران و فرانسه و اروپا بسیار قابل احترام و تحسین است. فراتر و مهم‌تر از این‌ها، گفتگو بین تمدن‌ها در راستای درک بین ادیان و مذاهب است. فرانسه یک جمهوری لائیک است و کلیسا‌ها در فرانسه کلاً جدا از دولت هستند، ولی دین آزاد است و دولت هم امنیت آن‌ها را تأمین می‌کند و به انتخاب مردم احترام می‌گذارد.

فیلیپ تیه‌بو هم‌چنین گفت: گفت‌وگوی بین دینی بسیار مهم است، خصوصاً برای کلیسا‌های فرانسه. اسقف کاتولیک مارسی در سال گذشته به ایران آمد و بسیار علاقه‌مند هستند گفت‌وگوی بین دینی را با شما ادامه دهند. ما علاقه فراوانی به همکاری‌های بین‌المللی داریم و این مهم است که رسانه‌ها که تصویری پرتنش از ایران منعکس می‌کنند، واقعیت‌های ایران را درک کنند و این تصویری که شما سعی می‌کنید از ایران ارائه کنید، ارائه دهند.

سفیر فرانسه ضمن ابراز تمایل به توسعه روابط دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه‌های فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های مشترک گفت: اسلام در اروپا و فرانسه دین دوم است و پیروان زیادی دارد. در فرانسه پروتستان‌ها و یهودی‌ها نسبت به مسلمانان اقلیت محسوب می‌شوند. جامعه مسلمان فرانسه بسیار متنوع است. بخشی از شمال آفریقا، بخشی از جنوب آفریقا هستند. افرادی که از جامعه شمال آمده‌اند، بسیار گرایش به تصوف دارند و بخشی نیز شیعه هستند که از سنگال و مالی آمده‌اند.

وی در پایان گفت: به دلیل جدایی دولت از دین، به جز منطقه‌ای در شمال شرق فرانسه، دین در دانشگاه‌های دولتی تدریس نمی‌شود. ما آگاه به اهمیت موضوع مطالعات اسلامی هستیم و به نظرم دولت‌ها باید به دنبال این باشند که یک آموزش با کیفیت برای علمای دینی فرانسه ارائه دهند.

احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به سفیر فرانسه گفت: بخش عمده فعالیت دانشگاه ادیان و مذاهب مربوط به ادیان مختلف است. مهم‌ترین نکته در بحث ادیان این است که دانشگاه ادیان و مذاهب به صورت تخصصی به ادیان مختلف می‌پردازد. مجموعه اعضای هیئت علمی حوزه ادیان، هم به طور تخصصی در زمینه ادیان مختلف فعالیت می‌کنند و هم رشته‌های فعال در دانشگاه، به صورت تخصصی است.

وی افزود: موضوع ادیان در دانشگاه‌های ایران به صورت کلی تحت عنوان ادیان و عرفان ارائه می‌شود، ولی در دانشگاه ادیان و مذاهب به صورت تخصصی دنبال می‌شود. هم‌چنین مباحث عام مربوط به دین‌پژوهی نیز در دانشگاه ادیان و مذاهب ارائه می‌شود. اخیراً نیز رشته جدید مطالعات قرآن و کتاب مقدس ایجاد کرده‌ایم. هم‌چنین تا کنون حجم قابل توجهی از آثار در زمینه ادیان به خصوص مسیحیت، تألیف و ترجمه شده است.

مفتاح با اشاره به این‌که اولین مجله تخصصی در حوزه ادیان و مذاهب مربوط به دانشگاه ادیان و مذاهب است، گفت: آثار ما نشان‌دهنده آن است که بدون آن‌که بخواهیم متعصبانه به بحث نگاه کنیم، سعی کرده‌ایم آثار مرتبط با هر دین را ترجمه کنیم. از جمله کتاب تعالیم کلیسای کاتولیک که با حضور کاردینال توران در رم رونمایی شد و در این زمینه با پاپ راتزینگر دیدار کردیم.

وی در پایان گفت: می‌کوشیم در زمینه ادیان کار تطبیقی انجام دهیم. با تربیت دانشجویان ما، سطح دانش دینی در ایران بالاتر رفته است و هرچه این اطلاعات درست باشد، از بسیاری از سوء تفاهم‌ها جلوگیری می‌کند. ما در عین حال که یک فعالیت کاملاً آکادمیک داریم، این فعالیت کمک می‌کند در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی هم بتوانیم در زمینه تفاهم و صلح تأثیرگذار باشیم. برای ما بسیار مهم است که مباحث ادیانی را به صورت آکادمیک دنبال کنیم تا از بسیاری از سوء تفاهم‌ها جلوگیری کنیم. به همین خاطر در بسیاری زمینه‌ها با دانشگاه‌های خارج از کشور ارتباط داریم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com