کد خبر ۷۹۴۱۱ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۵
ضد و نقیص‌ها درباره حضور لاریجانی در انتخابات مجلس؛

نتایج یک نظرسنجی از کاهش ادامه‌دار مقبولیت علی لاریجانی در قم می‌گوید

یک نظرسنجی‌ که توسط یکی از نهادهای معتبر در قم انجام شده است؛ حاکی از آن است که مقبولیت لاریجانی در این شهر با کاهش چشمگیری مواجه شده و این روند کاهشی ادامه دار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، در حدود چهارسال پیش، هنگامی که کشور در تب و تاب انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و به تبع آن زد و خورد‌های رسانه‌ای نیز بالا گرفته بود، «علی لاریجانی» رییس مجلس نهم با ظاهری آرام در گوشه‌ای نظاره‌گر جدال‌های انتخاباتی بود. آن روزها دولت اول روحانی چند صباحی بیش نبود که روی کار آمده بود. برجام در اوج خودش بود و دلار 3500تومان بود؛ وضعیت اقتصاد به مراتب بهتر از بلبشوی فعلی بود و برخی مقامات و تحلیلگران سیاسی کشورهای غربی، بدون هیچ لفافه‌گویی و تعارفی از احتیاج دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به رفع برخی تحریم‌ها برای پیروزی در انتخابات سخن می‌گفتند.

از طرفی لاریجانی نیز به خاطر ایستادن تمام قد پای برجام و همسویی با دولت و از طرف دیگر حامیان قدرتمندی که در پسا و پیش نگاهها، قدرت و محبوبیت خود را وقف وی می‌کردند، اسم‌اش را در لیست‌ها می‌گنجاندند و یا برای اولین بار از نقش‌ کلیدی و طلایی‌اش در جبهه‌های مقاومت می‌گفتند؛ خیال‌اش از نتیجه انتخابات راحت بود و شاید به ذهن‌اش هم خطور نمی‌کرد که جایگاهی غیر نفر اولی را در انتخابات مجلس قم کسب کند!

آن روزها اما گذشته و دیگر از دوقطبی درست کردن‌ها و جنجال به‌ پا کردن و باد به غبغب انداختن و وعده‌های توخالی افشاگری و این‌که «اگر بازهم به غرب امتیاز دهیم، مشکلات حل می‌شود» دولتی‌ها و طیف‌های منتسب به آن، آبی برای کسی گرم نمی‌شود و سوراخ سر کلاه آقایان عیان شده.
علی لاریجانی رییس کنونی مجلس که بیش از ده سال بر این مسند نشسته است، نیز از بحران بی‌نصیب نمانده و این روزها اخبار و نقل‌وقولهای زیادی پیرامون حضور و یا عدم حضورش در انتخابات آتی مجلس است.

او برخلاف چهار سال پیش نه از سوی اصلاح طلبان برای ائتلاف مورد توجه است و نه اصولگرایان به او روی خوش نشان می‌دهند. بخش اعظمی از آرای لاریجانی در قم از سوی همین بدنه اصلاح طلب تامین می‌شد و حالا اصلاح طلبان قویا اعلام کرده اند با اصولگرایان ائتلاف نخواهند کرد و "اشتباه چهار سال پیش را تکرار نمی‌کنند."

در این بین یک نظرسنجی‌ که توسط یکی از نهادهای معتبر در قم انجام شده است؛ حاکی از آن است که مقبولیت لاریجانی در این شهر با کاهش چشمگیری مواجه شده و این روند کاهشی ادامه دار است.
در این نظرسنجی که در چندین مرحله انجام شده است؛ میزان مقبولیت آقای لاریجانی در پاسخ به این سوال که کدام نماینده فعلی را مناسب می‌دانید، از 16 درصد در بهمن 1397 به زیر 7درصد در تابستان 1398 در قم رسیده است.

خبرگزاری ایلنا و سایت آفتاب از قول علی‌ لاریجانی، نماینده شهر قم و رئیس مجلس ایران گفته‌اند که وی "دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی‌شود".

«محمد نوری» دبیر جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت نیز گفته است: "تا جایی که از محافل مختلف به گوش ما رسیده است ایشان برای ورود به انتخابات مردد است."

«حسن لاسجردی» فعال‌سیاسی اصول‌گرا هم با اشاره به آخرین وضعیت حضور علی لاریجانی در انتخابات مجلس یازدهم، اظهارداشت: "هنوز وی به قطعیت برای نامزدی یا عدم نامزدی نرسیده، اما آن چیزی که از شواهد و قرائن بر می‌آید و دوستان و نزدیکان ایشان نیز نقل می‌کنند، حکایت از آن دارد که رئیس فعلی مجلس دیگر تمایلی بری حضور در انتخابات اسفندماه ندارد."

در همین زمینه اما، بهروز نعمتی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی دیدگاهی دیگری دارد. وی در گفت‌وگوی با ایسنا گفته است: "لاریجانی هیچ تصمیمی برای نیامدن در انتخابات مجلس نگرفتند و ایشان بعید است که از تهران یا آمل کاندیدا شود به هر حال آقای لاریجانی عالم زاده است و اگر بخواهد در انتخابات حضور یابد از قم کاندیدا می‌شود."

به‌ هرحال به نظر نمی‌‌رسد که درترکیب انتخابات پیش رو آقای لاریجانی حضور داشته باشد؛ البته این برای وجهه سیاسی وی نیز بهتر هست؛ چرا که گمانه‌هایی از تصمیم وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 وجود دارد و اگر او از جایی غیر از قم کاندید انتخابات مجلس یازدهم شود، به این معنی است که وی ریزش آرایش در پایتخت معنوی جمهوری اسلامی را پذیرفته است.
از طرفی اگر از در انتخابات مجلس حضور بعمل آورد و شکست بخورد؛ بازهم ضربه‌ای به وجهه سیاسی وی است و برای آینده سیاسی وی خوب نیست.

لذا بهترین تصمیم برای او کناره‎گیری موقت از سنجیده شدن در برابر افکار عمومی است. این‌گونه می‌تواند همچنان با رایزنی در فضای نخبگانی سیاسی کشور برای حضور در این عرصه بماند و کماکان امیدی به تصاحب پاستور داشته باشد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com