کد خبر ۸۰۱۰۷ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸

امیر کاراته قم در مادرید طلایی شد / مهدی‌زاده در کمین سهمیه المپیک

خبرگزاری فارس-رضا جعفری: ستاره درخشان کاراته قم در یک دهه اخیر امیر مهدی‌زاده است که برای تمامی علاقمندان به ورزش به ویژه جامعه بزرگ کاراته قم و ایران یک چهره‌های شناخته شده محسوب می‌شود، کاراته‌کایی که در سطح میادین بین‌المللی، آسیایی، جهانی، جام جهانی و بازی‌های آسیایی افتخارات زیادی کسب کرده و با دو طلا و یک برنز جهانی‌، بهترین عملکرد یک کاراته‌کای ایرانی را در مسابقات جهانی به ثبت رسانده است.

 

ناکامی‌های متعدد مهدی‌زاده بعد از جاکارتای 2018

اما مهدی‌زاده بعد از کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی در شهریور ماه سال 1397، بیش از یک سال را با ناکامی‌های متعدد در اعزام‌های مختلف برون‌مرزی پشت‌سر گذاشت تا اینکه در آخرین مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان سال 2019 در مادرید اسپانیا به این روند پایان داد.

مرد اول کاراته قم و چهره درخشان کاراته کشورمان که به دلیل عدم حضور وزن اختصاصی وی یعنی منهای 60 کیلوگرم در بین اوزان المپیکی ناگزیر به تغییر وزن شده و باید در یک وزن بالاتر یعنی منهای 67 کیلوگرم برابر حریفان خود به منظور کسب سهمیه المپیک به میدان برود، در ماه‌های اخیر سختی‌های زیادی را تحمل کرد.

 

جای خالی مدال المپیک در افتخارات مهدی‌زاده

با توجه به اینکه کاراته برای نخستین بار مجوز حضور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو ژاپن را کسب کرده، مهدی‌زاده قصد دارد با کسب سهمیه حضور در این رویداد بزرگ ورزش جهان، تنها جای خالی ویترین افتخارات خود یعنی مدال المپیک را پر کرده و آنگاه از دنیای قهرمانی خداحافظی کند.

 

تنها طلای مهدی‌زاده در میادین مهم سال 2019

در هر حال سال 2019 تا قبل از آخرین مرحله مسابقات لیگ جهانی کاراته‌وان برای مهدی‌زاده با اتفاقات منفی زیادی سپری شده بود تا اینکه مهدی‌زاده تمام عقده‌های خود را بر سر حریفان حاضر در این مرحله از رقابت‌ها خالی کرد و با شکست دادن تمام آنها به مدال طلای لیگ جهانی دست یافت.

 

رقابت کاراته‌کاهای 89 کشور در لیگ جهانی مادرید

این در شرایطی است که در هفتمین و آخرین مرحله لیگ برتر کاراته‌وان سال 2019 به میزبانی شهر مادرید اسپانیا با حضور 737 کاراته‌کا از 89 کشور جهان به انجام رسید و مهدی‌زاده در سالن مجموعه ورزشی پابیون سوس آره‌نا مادرید چشم‌ها را به خود خیره کرد و روی سکوی قهرمانی ایستاد.

این رقابت‌ها بر روی چهار تاتامی به انجام رسید، مسابقاتی که البته برای کاراته‌کاهایی که مراحل قبلی لیگ جهانی و دیگر تورنمنت‌های انتخابی برای کسب سهمیه المپیک را به خوبی و با کسب امتیاز پشت‌سر گذاشته بودند اهمیت زیادی داشت و امتیازات آن برای رزرو بلیط توکیو 2020 حائز اهمیت بود.

 

6 پیروزی امیر برای رسیدن به طلا

مهدی‌زاده که نماینده کاراته ایران در وزن منهای 67 کیلوگرم مردان این رقابت‌ها بود در نخستین رقابت خود برابر ولوزو کامیلیو از شیلی با نتیجه 3 بر 2 پیروز و راهی مرحله دوم شد، سپس مقابل حاج عامر یونس اولاد از بلژیک 2 بر 1 به برتری رسید و در دور سوم استیون داکاستا از فرانسه دارنده سه نشان طلای کاراته‌وان 2019 و قهرمان مسابقات جهانی را برد.

مرد پرافتخار کاراته قم بعد از قدرت‌نمایی مقابل حریف فرانسوی، دو رقابت سخت با دو کاراته‌کای سرزمین آفتاب تابان و مهدی کاراته دنیا یعنی رقبای اهل کشور ژاپن داشت و ابتدا در دور چهارم ماسا میچی فونا هاشی از ژاپن را مغلوب کرد و مجوز صعود به نیمه نهایی را به دست آورد، مرحله‌ای که در آن مهدی‌زاده دیگر کاراته‌کای اهل ژاپن یعنی هینوتو شیهارا پیش‌رو داشت و در یک رقابت سخت با نتیجه دو بر صفر مسابقه را برد تا نخستین فینالیست کاروان کاراته ایران در مادرید لقب بگیرد.

مسابقه فینال برای امیر مهدی‌زاده یک رقابت نزدیک و نفس‌گیر بود، پیکارهای که وی برابر عبدالرحیم اوزر عمر از ترکیه برگزار کرد و با نتیجه صفر، صفر به پایان رسید اما مهدی‌زاده با رای داوران پیروز شد تا نخستین طلای کاراته ایران در مادرید اسپانیا را به دست بیاورد و از هفتمین مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان در مادرید 2019 خاطره‌ای خوش در ذهن‌ها به جای بگذارد.

 

مهدی‌زاده پرافتخارترین کاراته‌کای قم

مهدی‌زاده در حالی موفق به کسب مقام نخست، عنوان قهرمانی و نشان طلای هفتمین و آخرین مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان سال جاری میلادی شد که دو نشان طلای سال‌های 2012 و 2016 کاراته جهان و یک برنز سال 2014 دنیا را در کارنامه دارد و دو طلا و یک برنز پیکارهای قهرمانی آسیا، یک طلا و یک نقره بازی‌های آسیایی 2014 و 2018، نقره جام جهانی کاراته و طلای کاراته قهرمانی دانشجویان جهان در کارنامه وی می‌درخشد تا از وی به عنوان پرافتخارترین کاراته‌کای قم یاد شود.

 

مهدی‌زاده همچنان در انتظار کسب سهمیه المپیک

با وجود اینکه مهد‌ی‌زاده از هفتمین مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان 2019 مدال طلا گرفت اما به دلیل اینکه اندوخته امتیازی وی یا رنکینگ این کاراته‌کا از دوره‌های قبل لیگ جهانی و دیگر انتخابی‌های مد نظر فدراسیون جهانی کاراته کافی نیست، بنابراین مهدی‌زاده هنوز سهمیه المپیک را کسب نکرده و باید منتظر تورنمنت‌های آتی تا قبل از المپیک باشد اما همچنان به رزرو بلیط توکیو امید دارد.

انتهای پیام / 78002*40

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com