کد خبر ۸۰۲۴۴ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۶

نخبگان دکترین مهدویت را در تبلیغ و الگوسازی پیاده کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام محمد شیروانی بعد از ظهر امروز در همایش «معلم آینده‌ساز» با بیان اینکه در جمع اهالی تعلیم و تربیت بودن توفیق بزرگی است اظهار کرد: می‌توان در این محفل به موضوعات مهمی پرداخت و به صورت جدی بحث و تبادل نظر کرد.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در روز ۱۲ آذرماه سال ۷۹ گفت: ۱۹ سال پیش در این تاریخ رهبری یک سخنرانی کلیدی و اساسی داشتند که در مسیر انقلاب اسلامی، نقطه عطفی به شمار می‌آید.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم افزود: رهبری در آن سخنرانی مبانی اسلام و اصول دین را بیان می‌کنند و وظایفی را مبتنی بر آن نقشه راه عملیاتی مشخص می‌کنند و بعد نقطه شروع ترسیم می‌شود.

وی این نوع گفت‌و‌گو را گفت‌وگوی نخبگانی دانست و گفت: وقتی نخبگان حضور دارند به قول اهل فن، خطابی نباید صحبت کرد بلکه باید بیشتر مبنا و اصول را تشریح کرد و ضابطه‌ها و چارچوب‌ها و نه صرفاً اقناع مبتنی بر شعر و خطابه مد نظر است.

شیروانی با بیان اینکه در نظر خطابی به دنبال این هستیم که اقناعی صورت گیرد و بعد حرکتی اتفاق بیافتد اما در فضای برهانی می‌خواهیم تبیین شود گفت: این جمع حاضر نخبه هستند و باید برای آنها صحبت کرد.

وی اضافه کرد: فرد وقتی در فضای نخبگانی آسیب‌ها را می‌بیند ابتدا به مبانی فکری خود برمی‌گردد و به چارچوب‌های هستی‌شناسی خود مراجعه می‌کند، اشکال کار را می‌یابد و بر اساس آن نقشه راه را مشخص و حرکت خود را تنظیم می‌کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: مخاطب سخنرانی رهبری در این روز ۱۲ آذر ۹۷، دولتمردان بودند و به همین دلیل رهبری ابتدا یک بار اصول دین را می‌شمارند و براساس آن وظایفی را می‌گویند و بر اساس وظایفی که از اصول دین برآمده است نقشه راه تعریف می‌کنند.

وی با اشاره به تأکید رهبری بر رعایت کرامت انسان تأکید کرد: در فضای شیعه در نگاه فردی، کمال انسانی در بالاترین حد انسانی برای رسیدن به خداوند است و این نگاه مکتب اسلام بسیار باعظمت است.

شیروانی با بیان اینکه در نگاه اجتماعی نیز مدینه فاضله‌ای به ما معرفی می‌شود که از آن به جامعه مهدویت تعبیر می‌کنیم گفت: جامعه مهدوی بر ظهور حضرت مهدی(عج) متمرکز است تا جامعه را بسازد و «انتظار» نیز جزو اساسی‌ترین ارکان نظام شیعی استو

وی افزود: انتظار برای ظهور منجی در تمام ادیان و مکاتب وجود دارد اما اینکه منجی مشخص و در قید حیات، از اختصاصات مکتب شیعی است.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم با بیان اینکه نگاه ما باید بر «انتظار ظهور موعود» متمرکز باشد خاطرنشان کرد: ثمره این دیدگاه آن است که وقتی در دنیای امروز کودکشی در یمن و جنایت‌های بشری دشمن را در گوشه و کنار می‌بینیم می‌گوییم «خدا صاحب کار را برساند».

وی با اشاره به اینکه مکتب مهدویت عمقی در وجود ما گذاشته که آینده جهان را از آن مستضعفین و بسیار زیبا می‌بینیم گفت: برای تحقق فرهنگ مهدویت و رسیدن به جامعه آرمانی باید به وظایف خود عمل کنیم.

شیروانی گفت: نگاه مهدویت خودخواهانه عمل نمی‌کند و برای همه خوبی و سعادت می‌خواهد که برای رسیدن به آن باید اقداماتی را انجام داد.

وی ادامه داد: هرسال هزاران منبر برگزار می‌شود و در مورد وظایف ما برای ظهور صحبت می‌شود اما نکته حائز اهمیت این است وقتی در جمع عمومی و خطابی صحبت کنیم باید متناسب با مخاطب صحبت کرد.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم بیان کرد: در نهایت بحث مهدویت گفته می‌شود «اگر انسان خوبی باشی امام زمان(عج) ظهور می‌کند و مانع ظهور گناه ماست» این صحبت درست است اما این یک نگاه خطابی است.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر باید راهبردها را مشخص کرده و برنامه‌های کلان آموزشی را متناسب با آنها پیش برد گفت: نسل آینده کشور در طلایی‌ترین سن خود در اختیار آموزش و پرورش است و باید با برنامه پیش رفت.

شیروانی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برای ظهور فکر نگاه مدیریتی کلان کنیم نحوه طراحی ظهور حائز اهمیت است افزود: باید دید طرح ما برای ظهور چیست و چه باید کرد که در این زمینه مقام معظم رهبری بیاناتی دارند.

وی با بیان اینکه رهبری می‌فرمایند در مورد عقیده مهدویت اگر نخبگان به نگاه خطابی قائل شوند موفق نخواهیم شد ادامه داد: اگر جمله «صاحبش بیاید درست می‌کند» توسط مردم گفته شود زیباست اما از زبان نخبه و کسی که در جایگاه مسوولیت قرار دارد به این شکل خارج شود، خیر.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم تأکید کرد: اگر کسی در جایگاه هدایت جامعه قرار گرفته و مسوولیتی دارد، دکترین مهدویت را کنار بگذارد و فقط بگوید «آقا بیاید خودش درست می‌کند» فاجعه است.

وی افزود: یکی از قوانین عالم این است که تا مردم و جامعه‌ای از درون متحول نشوند و پذیرای ولی خدا نباشند، امکان ندارد ولی خدا بتواند کاری انجام دهد، چون قرار است با عقل و اختیار عمل کنیم.

شیروانی تصریح کرد: اگر امروز امام عصر(عج) ظهور نمی‌کند و ولی خدا را در جامعه ظاهر نمی‌بینیم به این دلیل است که قانون و سنت الهی می‌فرماید «آنها باید سرنوشت خود را تغییر دهند».

وی تأکید کرد: امروز در فضای نخبگانی اگر کسی به جریان امام زمان(عج) اینطور نگاه کند که «آقا خودش می‌آید و درست می‌کند» ظلم در حق مردم و امام است.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم افزود: متأسفانه برخی هم در نگاه به امام زمان(عج) نگاه امامت ندارند بلکه دنبال مشکل‌گشایی هستند و هر جا گره‌ای در زندگی داشتند به ایشان متوسل می‌شوند که این دیگر ظلم از روی ظلم است.

وی ادامه داد: زمانی که مردم جامعه ولی خدا را یاری کنند، ایمان به دست آورده‌اند، «ایمان از روی آگاهی» اصل قصه در فضای قرآنی است که مقام معظم رهبری نیز به این مسئله تاکید می‌کنند.

شیروانی با بیان اینکه جامعه قرآنی باید به دنبال رستگاری جهان است افزود: باید در بین اکثر ۸ میلیارد نفر انسان جهان به ولی خدا ایمان بیاورند و این ایمان آگاهانه باشد، در این راستا دین دو راه پیش روی انسان قرار می‌دهد که یکی ابلاغ است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در توجه به روایتی از حضرت علی(ع) این موضوع را توضیح می‌دهند که اگر می‌خواهید عده ای را دعوت کنید و بگویید راه ما درست است باید با عمل اثبات کنید.

عضو بنیاد علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی قم با اشاره به اینکه وقتی اسلامی شدیم عمل ما مردم را مسلمان واقعی خواهد کرد و کشور اسلامی خواهد شد افزود: 70 درصد کار تربیت، الگو بودن مربی است یعنی گزاره‌های تصویری و رفتاری مورد توجه است.

وی با بیان اینکه راه ایمان آگاهانه در تبلیغ و الگوسازی است گفت: برای اینکه در دنیا اثبات حقانیت کنیم باید تمدن نوین اسلامی را پیاده کنیم.

انتهای پیام/89026/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com