کد خبر ۸۰۶۴۰ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۶
وضعیت ناراحت کننده گارانتی در ایران؛

هزارویک بهونه برای فرار از گارانتی

شاید خیلی از ما هم به همین دلیل این کالاها را می‌خریم. قبل از این کار با خودمان فکر می‌کنیم که خدمات پس از فروش در ایران معنایی ندارد. اینجاست که با خودتان فکر می‌کنید، برای چه باید هم پول بیش‌تر پرداخت کنم و هم خدمات مناسبی دریافت نکنم؟ یعنی وقتی یک محصول گارانتی‌دار می‌خریم و زمانی که خراب شد باید آن‌را با هزینه‌ی شخصی‌مان تعمیر کنیم، چرا همان محصول را بدون گارانتی و با قیمت ارزان‌تر نخریم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، موضوع گارانتی و خدمات پس از فروش در زمان خرید هر محصولی برای خریدار مهم است. از موبایل گرفته تا لوازم برقی خانگی و هر وسیله‌ی دیگری که قرار است پول زیادی برای آن بپردازیم. در کشور ما هم جنس بدون گارانتی یا قاچاق به وفور پیدا می‌شود و با چند ساعت قدم زدن در بازار با انواع اقسام کالاها روبه‌رو می‌شوید که با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از محصولاتی که ضمانت دارند، بفروش می‌رسند. شاید خیلی از ما هم به همین دلیل این کالاها را می‌خریم. قبل از این کار با خودمان فکر می‌کنیم که خدمات پس از فروش در ایران معنایی ندارد. اینجاست که با خودتان فکر می‌کنید، برای چه باید هم پول بیش‌تر پرداخت کنم و هم خدمات مناسبی دریافت نکنم؟ یعنی وقتی یک محصول گارانتی‌دار می‌خریم و زمانی که خراب شد باید آن‌را با هزینه‌ی شخصی‌مان تعمیر کنیم، چرا همان محصول را بدون گارانتی و با قیمت ارزان‌تر نخریم؟

پاسکاری مشتری بین فروشندگان و شرکتهای گارانتی کننده!

خانم میانسالی را در یکی از فروشگاه‌های شناخته شده شهر میبینم که یک کارتون نسبت سنگینی را حمل میکند و مظرب بین کارکنان آن فروشگاه به دنبال اسمی میگردد. پس از سوال از ایشان فهمیدم جنسی را که چندماه قبل از این فروشگاه خرید کرده خراب شده است ولی برای گارانتی به مشکل خورده و الان نه فروشگاه دستگاه ایشان را قبول می کند و نه شرکت گارانتی کننده. وی میگوید پس از اینکه جاروبرقی‌ای که یک برند معتبری هم است از این فروشگاه خریدم فکر نمی‌کردم که به این راحتی ها خراب شود ولی پس از چندماه دستگاهم دیگر کار نمی‌کند و با هرجایی بابت گارانتی و تعمیرات تماس میگیرم کسی پاسخگو نیست. این فروشگاه موقع خرید جنس، به ما ضمانت و گارانتی در قم را داده بود ولی الان متوجه شدیم شرکت گارانتی کننده در قم نماینده ای ندارد.

ایشان که به علت سردرگمی بسیار ناراحت است ادامه میدهد: پس از یک هفته دوندگی این فروشگاه شماره ای به من داد و میگوید باید بابت گارانتی با هزینه شخصی جنس را به تهران ارسال کنی و نمایندگی تهران هم با کلی منت حاضر شده است که جاروبرقی مارا قبول کند ولی به شرط اینکه اصل فاکتور خرید را داشته باشید که باز ما برای گرفتن فاکتور مجبور شدیم این همه راه بیاییم فروشگاه تا فاکتور را بگیریم که مسئول صندوق میگوید مدیریت اجاره صدور مجدد فاکتور را نمیدهد. حالا درمانده ایم که چه کنیم، ما از روز اول به اعتبار تبلیغات وسیع تلویزیونی به این فروشگاه مراجعه کردیم غافل از اینکه برای یک گارانتی ساده به این همه مشکل میخوریم که اگر احتمالا همین جنس را از فروشندگان سطح شهر تهیه میکردیم به این مشکلات بر نمیخوردیم.

رعايت نكردن «گارانتي»، مصداق قانوني «كم فروشي»

در همین رابطه با یک کارشناس در وزارت صنعت مصاحبه کوتاهی کردم. مهندس رحمانی کارشناس خدمات پس از فروش سازمان حمایت از مصرف کنندگان وزارت صمت در این زمینه میگوید: بر اساس ماده 2 قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان، «كليه عرضه‎كنندگان كالا و خدمات، منفرداً يا مشتركاً، مسئول صحت و سلامت كالا و خدمات عرضه شده، مطابق با ضوابط و شرايط مندرج در قوانين و يا مندرجات قرارداد مربوطه يا عرف در معاملات هستند. اگر موضوع معامله كلي باشد در صورت وجود عيب يا عدم انطباق كالا با شرايط تعيين شده، مشتري حق دارد صرفا عوض سالم را مطالبه كند و فروشنده بايد آن را تامين‎كند.

این کارشناس وزارت صمت تاکید می کند: مطابق تبصره ماده 58 قانون نظام صنفي كشور، «عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت(گارانتي)، توسط متعهد، در حكم كم فروشي است و متخلف از اين امر علاوه بر انجام خدمت مربوطه، به جريمه‌هاي موضوع اين ماده نيز محكوم مي‌شود.

چگونگي شكايت از عدم انجام تعهدات مربوط به گارانتي

مهندس رحمانی در خصوص چگونگي شكايت از عدم انجام تعهدات مربوط به گارانتي میگوید: مصرف کنندگان میتوانند در صورت داشتن شکایت با سامانه 124 تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کنند و طبق ماده 14 «قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان»، به منظور تسهيل و تسريع در رسيدگي به تخلفات و در راستاي استيفاي حقوق مصرف‎كنندگان، انجمن‎هاي حمايت از حقوق مصرف‎كنندگان مي‌توانند شكايات واصله را در حدود موارد مذكور اين قانون، بررسي نموده و سعی میکنند ابتدا بین فروشنده و خریدار صلح برقرا کنند و در صورت عدم توافق طرفين جهت رسيدگي به سازمان تعزيرات حكومتي ارجاع نمايند.

در پایان باید بگوییم که محصول با گارانتی خریدن باعث می شود نه تنها نقشی در اقتصاد کشور داشته باشیم، بلکه می توانیم از خدمات آن‌ها نیز استفاده کنیم. تمام این گفته‌ها هم برای انتقاد و شکایتی بود نسبت به نوع ارائه خدماتی که برخی شرکت‌ها به مشتری می‌دهند. شرکت‌هایی که نوع خدمات خودشان را لطف به مشتری می‌دانند تا یک وظیفه.

 

* علی شعبانی

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com