کد خبر ۸۱۱۹۳ انتشار : ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۳
بخشدار جعفریه قم مطرح کرد؛

برداشت بی‌رویه آب، علت فرونشست زمین بخش جعفریه قم

موسوی گفت: برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز منطقه طی سال‌های اخیر به مساله فرونشست زمین در این بخش دامن زده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید جمال موسوی بخشدار جعفریه قم گفت: خشک‌سالی ناشی از تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر بسیاری از مناطق کشور و ازجمله استان قم را دستخوش تحولات محیطی کرده است که این موضوع ازجمله مهم‌ترین عوامل فرونشست زمین در مناطقی از بخش جعفریه به‌حساب می‌آید.

او افزود: خشک‌سالی‌های سال‌های اخیر باعث شده که حجم برداشت از سفره‌های زیرزمینی منطقه در قالب چاه‌های مجاز و غیرمجاز به‌خصوص برای مصارف کشاورزی بیشتر شود و این مساله عاملی مهم برای وقوع فرونشست زمین است.

بخشدار جعفریه قم ادامه داد: همچنین در بخش جعفریه، چاه‌هایی وجود دارد که آب از آن برداشت و برای استفاده به مناطق دیگر استان منتقل می‌شود که همین مساله نیز منجر به کاهش ذخیره آب سفره‌های زیرزمینی این بخش شده است.

موسوی گفت: برای جلوگیری از این روند لازم است از سوی نهاد‌های مسئول کنترل بیشتری بر روند فعالیت چاه‌های آب منطقه صورت پذیرد.

او بیان کرد: همچنین نیاز است حقابه خاصی از آب ورودی به قم برای بخش جعفریه تعیین شود که کشاورزان و دامداران این منطقه مجبور به استفاده از آب موجود در سفره‌های زیرزمینی بخش از طریق چاه‌های مجاز و غیرمجاز نباشند.

بخشدار جعفریه قم ادامه داد: برای مدیریت موضوع و جلوگیری از افزایش روند فرونشست زمین در بخش جعفریه نیازمند همکاری بیشتر مسئولان استان هستیم تا هم‌کسب و کار کشاورزان و دامداران منطقه آسیب نبیند و هم آب موردنیاز فعالیت ایشان به‌طور قانونی تامین شود.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، مرکزی، خلجستان، کهک و سلفچگان است.

بخش جعفریه یکی از بخش‌های استان قم با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم با جمعیتی بیش از ۱۶ هزار تن با ۲ گویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه است؛ این بخش در مسیر راه ارتباطی استان‌های غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و ۳۳ روستا است.

پیش از این رئیس سازمان نقشه­‌برداری کشور در نامه‌ای به ۱۳ مقام مسئول در دولت، مجلس و استان قم، نسبت به خطر فرونشست زمین در استان قم هشدار جدی داده بود.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com