کد خبر ۸۱۹۰۱ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۴
مدیرکل دامپزشکی استان قم؛

دام پزشکی احتمال گسترش تب برفکی دام به مناطق مختلف قم را هشدار داد

رفیعی در خصوص احتمال گسترش بیماری تب برفکی دام به مناطق مختلف استان قم هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم‌نا)، رفیعی مدیرکل دامپزشکی استان قم شب گذشته در برنامه گفتگوی خبری سیمای مرکز قم با اشاره به اینکه از نیمه دوم آذر، کانون‌های گاوی تب برفکی دام در بخش جعفرآباد افزایش یافته است، هشدار داد در صورت بی توجهی، این بیماری به سایر مناطق استان گسترش خواهد یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان با تصریح بر اینکه ۷۵ درصد کانون تب برفکی در جعفرآباد است تصریح کرد: با این وجود دو واحد در مجتمع لبن و سه واحد در دامشهر درگیر این بیماری شده اند.

رفیعی عنوان کرد: علت گسترش این بیماری در بخش جعفرآباد، تراکم دام و دام‌های ورودی جدید بوده است و تا کنون حدود ۱۴۰ واحد پرورش گاو و گوسفند درگیر تب برفکی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان یادآورشد: از آنجا که در شهر جعفریه و روستا‌های آن، همانند مجتمع ها، ورود و خروج دام کنترل نمی‌شود، ضروری است مالکان دامداری‌ها نسبت به قرنطینه دام‌های جدید و حتی الامکان جلوگیری از ورود دام‌های جدید، واکسیناسیون دام‌ها و رعایت کلیه موارد بهداشتی از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

رفیعی همچنین وجود برخی خانواده‌ها در واحد‌های دامی را نگران کننده دانست و عنوان کرد: بر اساس مجوز جهاد کشاورزی تنها ساخت خانه کارگری در مجتمع‌های دامی مجاز است.

 رمضان خانی مدیرعامل مجتمع لبن که حدود ۲۰۰ واحد دامی فعال و نیمه فعال دارد نیز در این برنامه بیان کرد: هشت ماه قبل که تب برفکی در این مجتمع شیوع یافته بود بسیاری از دام‌ها از بین رفتند و خسارتی ۱۲ میلیارد تومانی به دامداران وارد شد.

تب برفکی بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی بسیار واگیردار است، قطرات دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود و انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com