کد خبر ۸۲۰۷۵ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۵
در نشست خبری روز هوای پاک مطرح شد؛

برخی مسئولان استان آلودگی هوای قم را جدی نمی‌گیرند

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت:استان در ۹ ماه پارسال،۲۵۰ روز هوای پاک و سالم داشت که این تعداد امسال به ۲۰۹ روز کاهش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سیدرضا موسوی مشکینی،مدیرکل حفاظت محیط زیست قم  امروز و به مناسبت ۲۹ دی ماه روز هوای پاک در جمع خبرنگاران از کاهش چشمگیر تعداد روز‌های هوای پاک و سالم در قم سخن گفت و افزود: در ۹ ماه سال گذشته قم ۲۵۰ روز هوای پاک و سالم داشت که این تعداد امسال به ۲۰۹ روز کاهش یافت.

او با تاکید بر اینکه طرح مطالعه میزان سهم هربخش در ایجاد آلودگی هوای قم سال آینده اتمام می رسد افزود: با این وجود، در روز‌های آلودگی هوا در یک ماه گذشته، تذکرات جدی به دستگاه‌های مرتبط داده شده، اما جدی گرفته نشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه منابع آلاینده قم منابع ثابت و متحرک هستند عنوان کرد: لیست ۳۰ واحد صنعتی آلاینده در زمینه صنایع فلزی و شیمیایی به سازمان صنعت معدن و تجارت ارسال شد، اما هیچکدام از آن‌ها فعالیت خود را در روز‌های آلودگی هوا متوقف نکردند.

 موسوی افزود: تنها ۳۰ درصد از خودرو‌های استان دارای معاینه فنی هستند، اما در این خصوص اقدام خاصی انجام نشده است.

او وجود سیصد هزار موتور سیکلت را نیز از دیگر منابع آلاینده هوای قم عنوان کرد.

 موسوی گفت:  اداره کل حفاظت محیط زیست علی رغم محدودیت‌های اعتباری و نیروی انسانی در آذرماه با ۲۰۰ مورد پایش، سی مورد اخطار کتبی برای واحد‌های آلاینده صادر کرد و ضمن انجام بازدید‌های روزانه و شبانه یک واحد آلاینده قیر پلمب شد از فعالیت یک واحد ریخته گری و یک آسیاب جوش شیرین جلوگیری و ۹ واحد آلاینده هم به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بار دیگر بی توجهی برخی مسئولان را به آلودگی هوای قم مورد توجه قرار داد و گفت: با همه شرایط مذکور هنوز هم درخواست ایجاد شهرک صنعتی در محدوده شهر قم داده می‌شود و ممنوعیت استقرار واحد‌های هیدروکربنی مصوب سال ۹۵ نادیده گرفته میشود.

موسوی برلزوم بازبینی طرح آمایش استان و تعیین شعاع ۲۰ کیلومتری برای جلوگیری از استقرار واحد‌های صنعتی را امری بسیار ضروری برشمرد و هشدار داد: در صورت بی توجهی، آلودگی هوای قم هرسال شدت بیشتری پیدا میکند.

او تصریح کرد: بارگذاری واحد‌های صنعتی در اطراف شهر افزایش یافته به گونه‌ای که از توان اکولوژیک شهر قم خارج شده است و خطر به صورت جدی بیخ گوش ماست.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com