کد خبر ۸۲۰۹۶ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۰

واکنش علی لاریجانی به رد صلاحیت نمایندگان

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به اظهارات عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود "مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ نمایندگان فعلی و سابق مجلس "مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت" پاسخ گفته و آن را رد نمود و گفت: "این مطلب درست نیست چرا که نامه‌های ارسال شده هیات نظارت به نمایندگان به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند".

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم‌نا)، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در عین حال تایید کرد که برخی از نمایندگان دارای فساد اقتصادی بوده‌اند.

لاریجانی در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود از اعضای شورای نگهبان که وظیفه بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس را برعهده دارند، خواسته تا در بررسی خود به گونه‌ای عمل نکنند که "حقوق افراد نادیده گرفته نشود".

وی همچنین از استناد به "گزارش‌های" به غیر از مراجع چهارگانه در رد صلاحیت‌ها انتقاد کرد و گفت: "براساس قانون، نظرات مرجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد و گزارش‌های غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد و با اغراض خاصی ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مشوش کند".

خط قرمزهای شورای نگهبان توسط رییس دفتر آن نهاد در قم تبیین شد

ردصلاحیت 90 نفر از نمایندگان فعلی مجلس به خاطر مشکلات مالی

ردصلاحیت 58 نفر از کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم

لاریجانی گفت: "تردیدی نیست که اگر محکمه‌ای در مورد فساد در پرونده کسی چه مالی و چه غیر از آن نظر داده باشد، همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرف گزارش از مرجعی باشد باید اتقان آن را بررسی کرد تا گزارش اولیه و خامی نباشد و با آبروی افراد بازی نشود".

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین نسبت رد صلاحیت نمایندگان بعلت "عدم التزام عملی به نظام" نیز انتقاد کرده و گفت: "بنده که با برخی آقایان چهار سال، با برخی هشت سال و با بعضی ۱۲ سال همکاری روزانه داشتم عدم التزام عملی به نظام را در اکثر قریب به اتفاق نمایندگان تایید نمی‌کنم."

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران هفته گذشته در گفتگویی با تلویزیون دولتی ایران گفت که "از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس ۹۰ نفر صلاحیت شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشد. البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند این مستندات ارایه می‌شود".

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com