کد خبر ۸۳۲۰۱ انتشار : ۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۷
بسته اخبار حوادث قم سوم اسفند ماه ۹۸؛

ماموران قلابی قم در چنگ قانون

مهم‌ترین حوادث خبری استان قم، امروز شنبه سوم اسفند ماه ۱۳۹۸ را در این بسته دنبال کنید.

//

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سردارآقاخانی، فرمانده انتظامی استان قم  اظهار کرد:در پی سرقت از همشهریان تحت عنوان مأمور ناجا از سوی راننده و سرنشین یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ و همچنین راننده و سرنشین یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵، با توجه به حساسیت این پرونده، بلافاصله موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی استان قم قرار گرفت.

او اضافه کرد: با توجه به گستردگی جرم و سرقت از تعداد کثیری از شهروندان و سوء استفاده از هویت و لباس نیروی انتظامی موضوع با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان قم گفت: در ادامه با انجام اقدامات پلیسی متهم اصلی دستگیر شد، با توجه به سابقه قبلی خود ابتدا سعی در انکار موضوع داشت اما در مواجهه با دلایل و مدارک موجود و پس از رویارویی با مالباختگان، به ۱۵ فقره سرقت با همدستی دایی خود و یک تن دیگر اعتراف کرد.

او افزود: متهمان برای ارتکاب جرم از خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ استفاده کرده و در خیابان افراد را تحت عنوان مأمور ناجا مورد بازجویی قرار داده و در فرصتی مناسب وجه نقد و همچنین گوشی تلفن همراه آن‌ها را سرقت می‌کردند که با دستگیری ۲ همدست دیگر هر دو خودرو نیز توقیف شدند.

آقاخانی به شهروندان توصیه کرد: در برخورد با افرادی که خود را مامور نیروی انتظامی و یا سایر سازمان ها و نهادها معرفی می کنند حتماً مدارک شناسایی معتبر درخواست کرده و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک موضوع را در اسرع وقت از طریق تماس با ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کلاهبرداری تلفنی با شگرد برنده شدن

رئیس پلیس فتای استان قم در خصوص تازه ترین شگردهای برداشت غیر مجاز از حساب مردم گفت: برخی کلاهبرداران طی تماس با افراد و اطمینان از فعال بودن سامانه بام یا اپلیکیشن بله و با جلب اعتماد از طریق مهندسی اجتماعی قصد شیادی دارند.

سرهنگ علی موالی بیان کرد: مردم بایستی هوشیار باشند تلفن همراه، اس‌ام‌اس و عابربانک سه ضلع اصلی کلاهبرداری‌ تلفنی است، برخی شیادان با سوء‌استفاده از ناآگاهی مردم، حساب‌های بانکی آن ها را به روش های مختلف خالی می‌کنند.

او تصریح کرد: حیله هایی مانند برنده خوش‌شانس مسابقات رادیویی و تلویزیونی، سفر هدیه به زیارت اماکن مقدس، موفقیت در قرعه‌کشی بانک‌ها و موسسات مالی مواردی هستند که کلاهبرداران تلفنی جهت فریب مال باختگان از آن استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان قم افزود: این شیادان به قدری مسلط و به طرق مهندسی اجتماعی حرفه‌ای عمل می‌کنند که اقشار مطلع و تحصیلکرده جامعه هم ممکن است مورد فریب آن ها واقع شوند.

او گفت: در بیشتر موارد این کلاهبرداران با جعل عناوینی فریبنده، از طریق تلفن همراه یا پیامک با مالباختگان ارتباط اولیه را برقرار می‌کنند.

موالی ادامه داد: در تازه ترین شگردها، کلاهبرداران طی تماس با افراد و اطمینان از فعال بودن سامانه بام یا اپلیکیشن بله آن ها با جلب اعتماد به وسیله مهندسی اجتماعی اطلاعات لازم من جمله اطلاعات هویتی و کدملی قربانی را بدست آورده و و پس از گرفتن کد ارسالی به شماره تماس  به حساب آن ها دسترسی پیدا کرده و اقدام به انتقال غیر مجاز وجوه به صورت اینترنتی می کنند.

رئیس پلیس فتای استان قم به شهروندان توصیه کرد: در صورت دریافت پیامک های مشکوک و تماس های تلفنی تحت عنوان برنده شدن، با مراجعه حضوری به بانکها و تماس تلفنی با شماره های رسمی صدا و سیما از صحت گفته های فرد تماس گیرنده مطلع شده و فریب پیام ها و تماس های این چنینی را نخورند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com