کد خبر ۸۳۲۸۵ انتشار : ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۰
گزارش ویژه|

وقتی کرونا از بانک محتکر می‌سازد! / وعده وزارت بهداشت برای توزیع ماسک به کجا رسید؟

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ در آخرین ساعات روز آخر بهمن ماه با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران از همان روز اول تقاضا برای وسایل پیشگیری بهداشتی از جمله ماسک‌های تنفسی و اسپری و ژل‌های ضدعفونی کننده و حتی الکل صنعتی به شدت بالا رفت به حدی که تهیه وسایل مذکور یا غیر ممکن شد و یا اینکه به قیمت‌های چند برابری در داروخانه‌ها و بازار سیاه و قیمت‌های نجومی در فضای مجازی رسید.ادعای واهی و اظهارات ضد و نقیضمسئولین دولتی در مواجهه با معضل کمبود یا بهتر بگوییم

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ در آخرین ساعات روز آخر بهمن ماه با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران از همان روز اول تقاضا برای وسایل پیشگیری بهداشتی از جمله ماسک‌های تنفسی و اسپری و ژل‌های ضدعفونی کننده و حتی الکل صنعتی به شدت بالا رفت به حدی که تهیه وسایل مذکور یا غیر ممکن شد و یا اینکه به قیمت‌های چند برابری در داروخانه‌ها و بازار سیاه و قیمت‌های نجومی در فضای مجازی رسید.

ادعای واهی و اظهارات ضد و نقیض

مسئولین دولتی در مواجهه با معضل کمبود یا بهتر بگوییم قحطی وسایل پیشگیری دو ادعا را مطرح کردند. اول اینکه وزیر بهداشت و چندین معاون و روسای این وزارت خانه اعلام کردند که ماسک‌های تنفسی هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ویروس ندارد و تنها برای کسانی که در مراکز بهداشتی و درمانی با مبتلایان در تماس هستند ضرورت دارد که به زودی هم کسری آن تامین می‌شود بنابراین مردم برای خرید ماسک به داروخانه‌ها مراجعه نکنند و تنها به شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و جلوگیری از رفت و آمد‌ها و سفر‌های غیر ضروری اکتفا کنند.
دوم اینکه مدعی شدند ظرف ۴۸ ساعت آینده به اندازه‌ی لازم ماسک و وسایل ضدعفونی کننده به بازار عرضه خواهیم کرد تا سودجویی محتکران و سودجویان پایان یابد، حتی ادعا تا جایی پیش رفت که سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد در روز‌های آینده ماسک به صورت رایگان در اختیار عموم جامعه قرار خواهد گرفت.
به نظر می‌رسد ادعای اول مسئولین بهداشت و درمان کشور مبنی بر بی تاثیری ماسک در پیشگیری از ویروس کرونا ضد و نقیض و فاقد استدلال منطقی است چرا که اگر ماسک از انتقال بیماری جلوگیری نمی‌کند پس چرا برای پزشکان و کادر درمان مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و ضرورت دارد، اما برای مردم و سایر اقشار نه؟!

در مورد ادعای دوم مبنی بر تامین بازار و عرضه ماسک و وسایل ضدعفونی رایگان به عموم مردم نیز باید گفت که موعد زمانی که اعلام شد گذشت، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و همچنان کمبود در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مجازی و حقیقی مشهود است.   وقتی کرونا از بانک یک جنایتکار محتکر می‌سازد / وعده وزارت بهداشت برای توزیع ماسک به کجا رسید؟!
هیچگونه مواد ضدعفونی و ماسک نداریم، لطفا سوال نفرمایید!

علاوه بر اینکه در تمامی فروشگاه‌های اینترنتی تهیه ماسک و اسپری ضدعفونی کننده غیرممکن است بررسی‌های میدانی خبرنگار اقتصادی ما در ۵ روز گذشته و انتقادات مردمی در تهران و شهرستان‌ها نشان می‌دهد هیچ یک از داروخانه‌ها و مراکز فروش محصول مذکور را نداشته و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان باشند. ما نیز بعد از گذشت قریب به یک هفته از شیوع ویروس هنوز موفق به خرید حتی یک ماسک از داروخانه‌های تهران نشده ایم و هروقت که مراجعه میکنیم با این جمله که تمام کرده ایم مواجه شدیم.   وقتی کرونا از بانک یک جنایتکار محتکر می‌سازد / وعده وزارت بهداشت برای توزیع ماسک به کجا رسید؟!

علت کمبود وسایل بهداشتی از نظر داروخانه ای‌ها

از چند متصدی داروخانه سوال کردیم که چرا ماسک و مواد ضدعفونی کننده نایاب شده است؟ آیا علت تنها بالا رفتن تقاضای مردم است؟ اکثر آن‌ها پاسخی مشابه داشتند و معتقد بودند عده‌ای سودجو در حال احتکار هستند تا پول بیشتری به جیب بزنند. یک خانم متصدی داروخانه در منطقه‌ی کریم خان با بغض می‌گفت: احتکار دارو و مواد بهداشتی و درمانی یکی از کثیف‌ترین کار‌های ممکن است و در این وضعیت اسفناک شیوع کووید ۱۹ جنایتی است نابخشودنی و البته به نظرم دولت هم با نظارت ضعیف مقصر است.

امروز مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران از کشف انبار‌های متعدد احتکار ماسک با موجودی ۵۵۰ هزار ماسک خبر داده است. به گفته‌ی رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ یک مرد تهرانی و زن چینی نیز روز گذشته به دلیل احتکار نیم میلیون ماسک بازداشت شدند. همچنین دادستان عمومی و انقلاب قم هم روز گذشته خبر داد که ۷۰۰ هزار ماسک احتکار شده در قم کشف شده‌است.

عجیب‌تر از همه‌ی این‌ها توئیت حسین صلاح ورزی  نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی لرستان  است که در آن به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از احتکار ماسک توسط یک بانک خبر می‌دهد!   وقتی کرونا از بانک یک جنایتکار محتکر می‌سازد / وعده وزارت بهداشت برای توزیع ماسک به کجا رسید؟!

چرا از ۳ ماه پیش تدبیری برای مقابله با کرونا نشد؟!

سوالی که در این شرایط برای بسیاری از مردم وجود دارد این است که چرا با اینکه احتمال شیوع ویروس کرونا در کشورمان مانند سایر کشور‌ها بسیار بالا بود، اما تدبیر و اقدام مناسبی در مورد این معضلات از سوی دولت در نظر گرفته نشد و حتی در مقابل، بسیاری از ماسک‌ها و مواد ضدعفونی کننده‌ی تولید شده، وارد شده و موجود در داخل کشور در ۲ ماه اخیر صادر شد و چنین وضعیتی پیش آمد؟!

بالاخره بعد از گذشت ۵ روز از این معضل امروز رضا رحمانی؛ وزیر صنعت معدن و تجارت در جلسه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صمت اعلام کرد که تمهیدات لازم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی بهداشتی صورت گرفته و کمبودی از این نظر وجود ندارد.
رحمانی اضافه می‌کند: در جلسه امروز نیز تصمیم گرفته شد تا واحد‌های تولیدی انواع ماسک بهداشتی فیلتردار و ضدعفونی کننده‌ها به صورت شبانه روزی فعالیت کنند و واحد‌هایی که به هر علت در مدار تولید نیستند با رفع مشکلات در اسرع وقت به مدار تولید برگشته و نیازمندی‌های کشور را تامین کنند.

دولت همواره در شرایط کمبود یا گرانی کالا‌های اساسی از جمله روغن و گوشت و برنج برای تامین بازار به واردات روی می‌آورد و حتی در سال‌های اخیر ارز دولتی نیز برای آن اختصاص می‌داد. سوال این است که در این شرایط حساس و بحرانی آیا تامین وسایل پیشگیری از گسترش ویرووس خطرناک کرونا که باعث تعطیلی مدارس دانشگاه‌ها و بسیاری از مسابقات ورزشی و همایش‌ها و برنامه‌های دولتی شده است به اندازه‌ی تنظیم بازار گوشت و برنج اهمیت ندارد که بخشی از نیاز مردم وارد شود؟

واردات دستگاهِ تولید ماسک از ماه‌ها پیش ممنوع است!

بررسی‌های خبرنگار اقتصادی ما و پرس و جو از تجار و بازرگانان در اتاق بازرگانی حاکی از آن است که ماه گذشته تجار قصد داشتند که با وارد کردن چندین دستگاه تولید ماسک و همچنین قوطی‌های مورد نیاز مواد ضدعفونی کننده، بتوانند نیاز کشور‌های درگیر با کرونا از جمله چین را تامین کرده و ضمن ایجاد اشتغال با صادرات گسترده، برای کشور ارز آوری کنند، اما به نام حمایت از تولید داخلی با مخالفت دولت و عدم صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مواجه شدند!

کسی پاسخگو نبود!

دیروز با سازمان غذا و داروم تماس گرفتیم و درخواست کردیم به سوالات ما در این مورد پاسخ دهند گفتند قرار بر این شده است که سوالات رسانه‌ها تنها از سوی کیانوش جهانپور؛ سخنگوی وزارت بهداشت پاسخ داده شود، اما با این وجود از دیروز تا کنون علی‌رغم ارسال پیامک و تماس‌های مکرر موفق به برقراری تماس نشدیم!

غذای سگ و گربه وارد شود، اما نبود وسایل ضروری بهداشتی مهم نیست!

جالب است که در عین حال با افزایش مجدد قیمت ارز همین دولت در بسیاری از مواقع با واردات انواع کالا‌های لوکس و غیر ضرور و کالا‌هایی که مشابه داخلی داشته یا ساخت آن‌ها کار خاصی ندارد مخالفتی نمی‌کند و حتی در مواردی ارز دولتی نیز به آن‌ها تخصیص می‌دهد!
برای نمونه همین روز گذشته مشخص شد که ترخیص حدود ۶۰ میلیون دلار انواع کالای گروه چهار که شامل کالا‌های لوکس و غیر ضروری از جمله غذای حیوانات، اسباب بازی، ژل تزریقی، لوازم آرایشی و بهداشتی است دغدغه‌ی وزارت اقتصاد و بعضی نمایندگان مجلس شده است، اما مشخص نیست که چرا اینهمه انفعال در مقابل کمبود کالا‌های بهداشتی مورد نیاز مردم وجود دارد و البته بجز چند اظهار نظر و ووعده‌ی واهی پاسخی برای این سوالات داده نمی‌شود!
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com