کد خبر ۸۴۶۶۴ انتشار : ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۲
در گفتگو با دانشجو عنوان شد

پیشنهادهای رئیس دانشگاه صنعتی قم برای جایگزینی امتحانات

جلال رضایی نور، رئیس دانشگاه صنعتی قم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص این سوال که آیا امتحان و نمره ملاک خوب و درستی برای سنجش میزان دانش دانشجویان است یا خیر، گفت: طبیعتا امتحان بخش کوچکی از روش‌های ارزشیابی است و تمام آن نیست. فعالیت‌هایی مثل کار در منزل یا کار گروهی، کار کلاسی و انجام پروژه می‌تواند باعث شکل گیری نظام ارزشیابی مطلوب تری بشود. ما از کادر آموزشی این موضوعات را خواستیم و آن‌ها تلاششان را بر این گذاشتند که تمام تمرکز خود را صرفا روی امتحان نگذارند.

رضایی نور در خصوص راه‌های پیشنهادی دیگر برای جایگزینی امتحان گفت: کار‌هایی مثل فعالیت در صنعت و انجام پروژه‌های مختلف برای حل مشکلات صنعتی می‌تواند ملاک خوبی برای محک دانستنی‌های دانشجویان باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی قم نظر خود با اشاره به این نکته که پایان زمان درس خواندن و یادگیری برای هر فرد متفاوت است، گفت: در دنیای واقعی پیدا کردن ما به التفاوت دروسی که در دانشگاه مطالعه می‌کنند، می‌تواند برای رسیدن به این مسئله مفید باشد. شاید در هر رشته تا یک جایی بیشتر نتوان جلو رفت و در رشته دیگر پتانسیل بیشتری برای مطالعه وجود داشته باشد.

وی در خصوص نظر شخصی خودش درباره تقلب در امتحان گفت: شکل ارزشیابی نادرست به تقلب دامن می‌زند. در کل چیز خوبی نیست. سیستم آموزشی باید طوری باشد که زمینه برای تقلب شکل نگیرد. وقتی دانشجو را تنها به سمت امتحان سوق بدهیم و تمام آینده او را وصل به یک برگه سوال کنیم، خواه ناخواه دانشجو را به سمت تقلب هل می‌دهیم؛ در حالی که اگر ارزشیابی‌ها پیوسته در طول ترم باشد و سهم نمره امتحان به حداکثر ۳۰ درصد برسد، مطمئنا این اصل کمرنگ‌تر خواهد شد.
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com