کد خبر ۸۴۷۹۱ انتشار : ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۹

وضعیت بدمعیشتی کارگران ساختمانی

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با ابراز نگرانی از وضعیت بد معیشتی کارگران ساختمانی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: تا امروز هیچ کاری صورت نگرفته و هر چه بوده وعده‌ووعیدهای توخالی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، عباس شیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم با ابراز نگرانی از وضعیت بد معیشتی کارگران ساختمانی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: تا امروز هیچ کاری برای این قشر از جامعه صورت نگرفته و هر چه بوده وعده‌ووعیدهای توخالی بوده است.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با بیان وعده‌ووعیدهای مسئولان به کارگران گفت: چند روز مانده به نوروز اعلام کردند که به کارگران فصلی، یک وام یک‌میلیون تومانی برای یک نفر و یک نفر به بالا وام دو میلیون تومانی اختصاص می‌یابد که تاکنون اجرایی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه از هیچ نقطه‌ای تا امروز کوچک‌ترین کمکی از طرف دولت به کارگران فصلی و ساختمانی تعلق نگرفته است، تصریح کرد: از طرفی می‌گویند که به خاطر شیوع این ویروس در خانه بمانید، آیا کسی که مایحتاج زندگی خود را نمی‌تواند تأمین کند، می‌تواند در خانه‌مانده و کار نکند؟.

شیری تأکید کرد: شاید به جرأت بتوان گفت اجحافی که در حق کارگران فصلی و ساختمانی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور شد، در حق هیچ قشر دیگری نشد. قبول داریم که باید با رعایت قرنطینه خانگی به مقابله با این ویروس برویم اما با چه تمهیداتی؟ الآن بیش از 45 روز است که کارگران فصلی خانه‌نشین شده‌اند.

عضو هیئت‌مدیره کانون کارگران ساختمانی استان قم از توزیع 10 هزار ماسک سر میادین محل استقرار کارگران ساختمانی و در پروژه‌هایی که مشغول کار هستند خبر داد و گفت: این تعداد ماسک‌ها  از طریق نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با فرمانداری تهیه و در میان کارگران توزیع شد.

وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با دفتر ریاست جمهوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر مقامات و مسئولان کشوری ادامه داد: به دو هزار نفر از کارگران روزمزد و فصلی از طریق خیرین و قرارگاه‌هایی که در استان خراسان رضوی مستقر هستند سبد کالا تعلق‌گرفته و این کمک‌ها ارتباطی با دولت ندارد.

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قمبا بیان اینکه سبد کالا تاکنون به هیچ‌کدام از کارگران تعلق نگرفته است، افزود: کارگران فصلی مشمول قانون کار می‌شوند، اما متأسفانه به دلیل اینکه کارفرمای مستقل نداریم درنتیجه بیمه بیکاری هم شامل کارگران ساختمانی نمی‌شود، دولت باید تمهیداتی در این رابطه بیندیشد که این قشر از جامعه کارگری بیش از این آسیب نبینند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور آسیب‌های اجتماعی پیش روی کارگران فصلی و ساختمانی را مورداشاره قرار داد و گفت: دولت باید سبد حمایتی و معیشتی برای کارگران روزمزد در نظر می‌گرفت که متأسفانه در حد شعار باقی‌مانده و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی در پایان مطرح کرد: تمام ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی اعلام می‌کنند که در خانه‌مانده و قرنطینه خانگی را رعایت کنید و مراجعه به ادارات نداشته باشید اما متأسفانه در این شرایط، بازرسان کارگزاری‌های تأمین اجتماعی با  کارگران تماس می‌گیرند و از آن‌ها می‌پرسند که کجا مشغول به کار هستید؟ که باید به آن‌ها تذکر جدی داده شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com