کد خبر ۸۴۸۶۰ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم؛

علائم بیماری کرونا تغییر کرده است/ در صورت بی توجهی مردم، پیک دوم از پیک اول سخت‌تر خواهد بود

«محمدرضا قدیر» رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: علائم این بیماری از تب،سرفه و تنگی نفس فراتر رفته و در چندروز اخیر بیمارانی با علائم گوارشی، سردرد، بدن درد، کتف درد به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ویروس کرونا را بی رحم و دارای قدرت سرایت بالا توصیف کرد و گفت: با گذشت حدود ۵۰ روز از شیوع کرونا در قم، علائم این بیماری از تب، سرفه و تنگی نفس فراتر رفته و در چندروز اخیر بیمارانی با علائم گوارشی، سردرد، بدن درد، کتف درد و امثال آن به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نقطه اوج اول این بیماری را ۱۷ و ۱۸ اسفند عنوان و یادآورشد: در صورت بی توجهی مردم، گرفتار پیک (نقطه اوج) دوم می شویم که از پیک اول سخت‌تر خواهد بود.

قدیر از افزایش ۱۰ درصدی مراجعه به بیمارستان‌ها در دو روز گذشته سخن گفت و افزود: هم اکنون ناقلین این بیماری همانند بمب ساعتی در منازل حضور دارند که اگر از منازل خارج شوند موجب ابتلای خود و شیوع دوباره بیماری در جامعه می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم لزوم توجه به قرنطینه خانگی و طرح فاصله گذاری فیزیکی هوشمند را یادآور شد و گفت: همه این محدودیت‌ها باید تا زمان قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ادامه یابد.

دکتر قدیر در عین حال از توجه جدی بیش از ۷۰ درصد مردم به رعایت نکات بهداشتی سخن گفت و افزود: تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی بی توجهند که ضرورت دارد با همکاری بیشتر از ایجاد موج دوم کرونا جلوگیری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تصریح بر اینکه کرونا دارو ندارد تجویز هرنوع داروی خاص به ویژه گیاهی‌ها را شیادی خواند و گفت: تنها برخی دارو‌ها با مجوز بالینی به صورت تزریقی یا خوراکی به بیماران داوطلب داده می شود.

او تاکید کرد: تاثیر هرنوع داروی خاص کرونا باید به اثبات برسد تا به بیماران داده شود و در عین حال از ترخیص سه بیمار کرونایی بالاتر از صدسال در این هفته خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین از همکاری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از پزشکان استان به ویژه پزشکان عمومی برای پیگیری امور بیماران در منازل سخن گفت و افزود: تست کرونا نیز به جز بیمارستان‌ها در مراکز بهداشتی هم برای برخی بیماران انجام می شود.

دکتر قدیر با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در قم هم گفت: تا کنون ۵۴۰ هزار نفر با خوداظهاری در این طرح شرکت کرده اند و یک میلیون و هفتاد هزار نفر هم توسط پایگاه‌های سلامت، غربالگری شده اند.

قائم مقام قرارگاه مردمی اهل بیت (ع) هم که میهمان تلفنی این برنامه بود از توزیع ۴۵ هزار بسته ارزاق بین خانوار‌های نیازمند مانند کارگران فصلی خبر داد و گفت: تخصیص بن خرید کالا برای ۲۰ هزار خانوار نیازمند نیز توسط این قرارگاه در دست مطالعه است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com